דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ונצואלה

מדינה במשבר / ממשלת ונצואלה עושה מאמצים להחזיר את החשמל למדינה; סין הציעה סיוע

ע"פ האופוזיציה, הפסקת החשמל הביאה למותם של 26 בני אדם, ביניהם שישה תינוקות | הנשיא מדורו האשים את ארה"ב במצב, אך מומחים משערים כי מדובר בתקלה עקב תשתיות מוזנחות

אנשים בונצואלה מתגודדים סביב אספקת ציוד הומניטרי ממשלת ברזיל שהגיע דרך הגבול. 23 בפברואר 2019 (AP Photo/Ivan Valencia)
אנשים בונצואלה מתגודדים סביב אספקת ציוד הומניטרי ממשלת ברזיל שהגיע דרך הגבול. 23 בפברואר 2019 (AP Photo/Ivan Valencia)
יונתן קירשנבאום

ממשלתו של נשיא ונצואלה ניקולס מדורו עושה מאמצים היום (רביעי) להחזיר את החשמל למערב המדינה, המנותקת מחשמל מאז יום חמישי. בעקבות דיווחים על התפרעויות ובזיזה במספר ערים במדינה הציעה היום סין לסייע בהחזרת החשמל ולספק סיוע טכני וכספי.

על פי גורמים במשרד האנרגיה של ונצואלה מדובר בתקלה במוליכים של אחת מתחנות הכוח הגדולות במדינה שהביא להפסקת חשמל מוחלטת ב-18 מתוך 23 המחוזות במדינה. הפסקת החשמל הביאה למצוקה אדירה בימים האחרונים. בערים רבות ישנה מצוקת מזון, מכיוון שמכונות הקירור לא עבדו. משאבות המים הפסיקו גם הן לעבוד, מה שהוביל לבזיזה של 300 בתי עסק ברחבי המדינה. הבוזזים גנבו בעיקר מוצרי מזון בסיסיים ומים.

נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו (Fotografías: Carlos Rodríguez/Andes)
נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו (Fotografías: Carlos Rodríguez/Andes)

בנוסף, אנשי האופוזיציה במדינה מדווחים על מותם של 26 בני אדם בעקבות הפסקת החשמל, שישה מתוכם תינוקות, אחרי שבתי החולים נאלצו להשבית חלק מפעילותם. "זו טרגדיה אמיתית" אמר נורה בראצ'ו, חבר האסיפה הלאומית מטעם מחוז זוליה שם הטמפרטורות הגיעו ל-40 מעלות. "להיות ללא חשמל בחום כזה מהווה סכנה אמיתית. בנוסף, אין לנו מים לשתיה או מזון".

נכון לעכשיו לא ברור מה גרם להפסקת החשמל. נשיא ונצואלה מדורו האשים את ארה"ב בהתערבות סמויה ו"שטנית" כדי להדיח אותו מתפקידו. ארה"ב מתנגדת למשטרו של מדורו, ותומכת בפומבי בשבועות האחרונים בהחלפת השלטון ובמנהיג האופוזיציה חואן גואידו. מדורו הורה לבית המשפט לחקור את הקשר של גואידו להפסקת החשמל האחרונה.

מהצד השני מספר מהנדסים העירו שהראיות שהציגה הממשלה כהוכחה להתערבות אמריקאית בהפסקת החשמל אינן משכנעות וכי ככל הנראה מדובר בתקלה שמקורה בתת השקעה בתשתיות החשמל במדינה. לטענתם, הפסקות חשמל מקומיות הן עניין תדיר בונצואלה, ועבודות לשיפור תשתיות בחשמל תקועות כבר שנים. בשנה שעברה אחד מבכירי הוועד בחברת החשמל במדינה הזהיר כי ללא שיפור משמעותי בתשתית הפסקת חשמל מהסוג הזה עלולה להתרחש בעתיד הקרוב.

הפגנה נגד שלטון ונצואלה, אפריל 2017 (AP Foto/José Luis Magana)
הפגנה נגד שלטון ונצואלה, אפריל 2017 (AP Foto/José Luis Magana)

בינתיים, תושבי המדינה סובלים מאחד המשברים הכלכליים-חברתיים החמורים ביותר ביבשת. עליית המחירים הדרסטית, לא רק שלא מאפשרת לעקוב אחר כמות הכסף שנדרשת לרכוש מוצרים בסיסיים, אלא גם הופכת אותם ליקרים מדי בעבור חלקים גדולים מהאוכלוסייה. למעשה, הולך ומתפתח בונצואלה משבר חמור של אבטלה, עוני ורעב, ורבים מהתושבים מנסים לצאת מהמדינה ולחפש עבודה בחלקים אחרים של דרום אמריקה. לאחרונה הטילה הממשלה הגבלה על יציאת אזרחיה מהמדינה, ורבים בוחרים לנסות ולצאת באופן לא חוקי מהמדינה, בעקבות המצב שלא מאפשר קיום.

המשבר הכלכלי החמור מתרגם למשבר חברתי, עם עוני גובר, רעב, וחזרתן של מחלות שהוכחדו מהמדינה לפני עשורים. מאז 2014 עזבו 2.3 מיליון מתושבי ונצואלה את המדינה לטובת מדינות דרום אמריקה אחרות. רבים מהם בורחים ללא רכוש, ומגיעים חסרי כל למדינות השכנות. על פי האו"ם כ-1.3 מיליון מתוכם סובלים מתת תזונה. מדובר ביציאה של כ-7% מהאוכלוסייה של ונצואלה למדינות השכנות, ולאחרונה החלו מספר פעילים לקרוא להכרה בהם כפליטים. מנהיגי העולם התייחסו למשבר במדינה כ"משבר הומניטרי", והנשיא טראמפ האשים את מדורו, נשיא המדינה, בהתעללות באזרחיו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!