דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / "נשף המסכות נחשף": דיון סוער בערעור על פסילת 'עוצמה יהודית'

הדיון בבית המשפט העליון, בעקבות עתירה של מספר ארגונים חברתיים ומפלגת מרצ כנגד החלטת ועדת הבחירות שלא לפסול את בן ארי ובן גביר מלרוץ לכנסת, נערך בהרכב מלא | בן-ארי הביע תקווה שבית המשפט ידחה את הערעור, "לא יכול להיות שמי שמכשיר את בל"ד...יפסול את מי שנאמן למדינה" | ההחלטה בימים הקרובים

מיכאל בן ארי בדיון על פסילת מועמדותו כנציג עוצמה יהודית לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מיכאל בן ארי בדיון על פסילת מועמדותו כנציג עוצמה יהודית לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

דיון סוער התקיים היום בבית המשפט העליון בנוגע לפסילתם של נציגי 'עוצמה יהודית' מריצה לכנסת – בן ארי: "לא יכול להיות שמי שהכשיר את בל"ד יפסול את מי שנאמן למדינה"; ויכוח במהלך הדיון בין נשיאת העליון חיות לח"כ סמוטריץ'.

בית המשפט העליון דן היום (חמישי) בערעור על החלטת ועדת הבחירות המרכזית שלא לפסול את איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי מהריצה לבחירות לכנסת, במסגרת מפלגת "איחוד מפלגות הימין".

שופטי העליון בדיון על פסילת מועמדותו של נציג עוצמה יהודית מיכאל בן ארי לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שופטי העליון בדיון על פסילת מועמדותו של נציג עוצמה יהודית מיכאל בן ארי לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

העתירה נדונה היום בפני הרכב מורחב של תשעה שופטים, בראשם נשיאת העליון השופטת אסתר חיות. את העתירה הגישו סיעת מרצ, יחד עם ארגונים חברתיים שונים, ביניהם המרכז הרפורמי לדת ומדינה, פורום תג מאיר, ואחרים.

טרם הכניסה לדיון, אמר עו"ד מיכאל בן ארי: "כשבאים לפה מחבלים, שתומכים בטרור באופן גלוי, בית המשפט מתייחס אליהם ברחמנות ובסלחנות, שלא לדבר על היועץ המשפטי לממשלה. לא יכול להיות שמי שמכשיר את בל"ד, מי שמכשיר את אחמד טיבי, מי שמכשיר והכשיר את זועבי, יבוא ויפסול את מי שנאמן למדינה. אנחנו לא גזענים. אנחנו חרדים לגורלה של המדינה היהודית. אני מקווה שבית המשפט ידחה את הערעור ההזוי הזה נגדי".

"נשף המסכות הזה נחשף"

את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ייצג בדיון עו"ד ענר הלמן, מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות. אמש, פרסם היועמ"ש אביחי מנדלבליט את עמדתו לגבי הערעור. לפי עמדת היועמ"ש, יש לקבוע כי בן-ארי יהיה מנוע מהתמודדות בבחירות, ואילו לבן-גביר יש לאפשר להתמודד בבחירות לכנסת.

ביחס לבן-ארי, אמר היועמ"ש בעמדתו כי "אין מדובר במקרה גבולי. מדובר במקרה המצוי עמוק בתחום המצדיק ומצריך את פסילת המועמד לפי החוק". זאת, כי מניתוח התבטאויותיו של בן-ארי, עולה כי הן מתייחסות לציבור הערבי בכללותו ולא רק לכאלה אשר היו מעורבים בפעילות טרור. לעמדת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, ראיות אלו חמורות וקיצוניות מבחינת עוצמתן; בין היתר כי עמדותיו ביחס לציבור הערבי היא בגדר יעד מרכזי בו הוא עוסק, ולא נושא טפל ושולי. עוד נאמר כי בן-ארי פועל למען מימוש מטרות אלו לשם הפיכתם מרעיון להגשמתו וההתמודדות בבחירות נועדה למימוש המטרה או להגברת המעשה. עוד כתב היועמ"ש כי "עיון בכלל דבריו של בן-ארי, כפי שאלו צוטטו בהרחבה מפיו, מלמד, וזאת אף אחר הסבריו, כי הוא מתייחס לאוכלוסייה הערבית כולה באופן המקיים את העילה של הסתה לגזענות".

מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר בדיון על פסילת מועמדותו כנציג עוצמה יהודית לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר בדיון על פסילת מועמדותו כנציג עוצמה יהודית לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ביחס לבן-גביר נאמר בעמדת היועמ"ש ופרקליט המדינה, כי הראיות שהובאו במסגרת הבקשות לגביו הן משמעותיות ומטרידות ביותר, והדברים שנאמרו ע"י בן-גביר, הנשמעים מפיו, הם קשים וצורמים ביותר. אולם, בעניינו של בן-גביר, הבקשה איננה מבססת, לדעת היועמ"ש, תשתית ראייתית משכנעת, ברורה וחד-משמעית, העולה כדי מסה ראייתית קריטית המאפשרת פסילת מועמד בבחירות לכנסת.

בדיון היום נשמעה ביקורת על התבטאויותיו של בן-ארי, בין היתר מידי השופט פוגלמן. פוגלמן התייחס לאמירה של בן-ארי לגבי מכירת דירות לאזרחים ערבים בעיר עפולה ואמר שהמכרז "נפתח לאויב בתור שוויון זכויות". פוגלמן אמר על ביטוי זה: "זה משפט שהוא קריסטל קליר. הוא מבהיר את מילון בן ארי. כלומר, אדוני מנסה להציג כיום קומפוזיציה שהוא מדבר רק על אויב. פה, בעצם, נשף המסכות הזה נחשף. איזה קונטקסט של מאבק לאומי יש פה לגבי אזרח שרוצה לגור בעפולה?".

אדוני, פה זה לא כנסת

במהלך הדיון, התעורר ויכוח בין נשיאת העליון השופטת אסתר חיות, ובין ח"כ בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין). זאת, לאחר שבעקבות הערה של סמוטריץ' מתוך האולם, ביקשה ממנו חיות לא להתפרץ לדיון, ואמרה: "אדוני יסלח לנו, פה לא מתפרצים ולא צועקים". על כך השיב סמוטריץ': "אני אשמח אם גברתי לא תזלזל בכנסת. גברתי אמרה 'זה לא כנסת פה'. אנחנו מכבדים אתכם ואתם תכבדו אותנו, אנחנו מייצגים את הריבון. אני מכבד את בית המשפט, ואני מבקש שגבירתי תכבד את הכנסת ונבחריה. נושא הדיון הוא חברי כנסת. תכבדו גם אותנו. אל תזלזלו בנו".

דיון על פסילת מועמדותו כנציג עוצמה יהודית לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יח"צ)
דיון על פסילת מועמדותו כנציג עוצמה יהודית לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יח"צ)

על כך אמרה הנשיאה חיות: "אדוני לא יעיר פה הערות בלי רשות ולא יצעק פה. אדוני יסלח לי, 'פה זה לא כנסת', הכוונה היא שפה יש סדרי דין אחרים. זה הכל. זה לא עניין של כבוד ולא עניין של זלזול. אני לא צריכה להבהיר לאדוני כלום. חבל שאדוני לא הבין את זה מלכתחילה. אדוני לוקח את זה למקומות לא ראויים".

הדיון הסתיים ללא הכרעה בנוגע לריצתם של בן-ארי ובן-גביר בבחירות הקרובות. הכרעה כזו צפויה להימסר בימים הקרובים. בימים אלה, מתקיימת בבית המשפט העליון סדרת דיונים הנוגעת להכרעה באשר לחברי כנסת ורשימות שמבקשות להתמודד לכנסת בבחירות הקרובות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!