דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

העסקה ישירה / פגיעה בהסכם הקיבוצי: כ-800 לבורנטים במעבדות בבתי ספר הכריזו על סכסוך עבודה

לדברי יו"ר הסתדרות ההנדסאים והטכנאים, דני הורנשטיין, העילה לסכסוך היא העסקה באמצעות מיקור חוץ המהווה את תחילתה של הפרטת מערך הלבורנטים המועסקים ברשויות המקומיות | מרכז השלטון המקומי: "לומדים את הנושא"

לבורנט (shutterstock)
לבורנט (shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הסתדרות ההנדסאים והטכנאים דני הורנשטיין, הכריז ביום חמישי על סכסוך עבודה שיחול על כ-800 טכנאים (לבורנטים) על רקע התרחבות ההעסקה הקבלנית של טכנאי וטכנאיות מעבדה ללימודי מדעים במערכת החינוך ברחבי הארץ. הודעה על כך נשלחה למעבידים הרלוונטיים, בהם מרכז השלטון המקומי, משרד החינוך, עיריית תל אביב-יפו, עיריית ירושלים, עיריית חיפה, מרכז המועצות האזוריות והנהלות רשתות החינוך.

העילה המרכזית לסכסוך: פגיעה בעבודה המאורגנת, תוך העסקת לבורנטים שלא במסגרת ההסכמים הקיבוציים, אלא באמצעות מיקור חוץ, וקליטתם באמצעות חברות כוח אדם חיצוניות. מהלך זה מהווה, הלכה למעשה, תחילתה של הפרטת מערך הלבורנטים המועסקים ברשויות המקומיות, ויש לו השלכות משמעותיות מבחינת מעמד העובדים, תנאי עבודתם, זכויותיהם, שכרם וביטחונם התעסוקתי.

סכסוך העבודה חל על כ-800 טכנאים. ההודעה על הסכסוך תאפשר להסתדרות לנקוט בצעדים ארגוניים עד כדי השבתה של כל המעבדות ללימוד מדעים במערכת החינוך, בתום ימי הצינון, החל מסוף חודש מרץ.

בפנייה שהעבירה ההסתדרות למעסיקים השונים, נכתב כי התנהלות זו של העסקת עובדים במיקור חוץ, "מייצרת פערים במעמד ובתנאים בין העובדים השונים, הקיימים לעומת החדשים, ומכרסמת בעבודה המאורגנת ובכוחם הארגוני של העובדים". ההסתדרות דורשת להפסיק לאלתר את קליטת הלבורנטים באמצעות החברות החיצוניות. למרות ניסיונות קודמים של ההסתדרות לפעול מול המעסיקים כדי למנוע את ההעסקה הפוגענית, לא היו תוצאות. לכן, כאמור, הוכרז סכסוך ונשקלים צעדי המשך.

יו"ר הסתדרות ההנדסאים והטכנאים, דני הורנשטיין, אמר: "הסתדרות ההנדסאים דורשת לאלתר ממשרד האוצר, משרד החינוך, השלטון המקומי ורשתות החינוך, העסקה ישירה של לבורנטים בשכר ראוי ובתנאי עבודה הולמים, כפי שנקבעו בהסכמים קיבוציים ייחודיים שנחתמו רק לאחרונה".

ממרכז השלטון המקומי נמסר כי הוא לומד את הנושא וכרגע ידוע לו רק על רשות אחת שמעסיקה לבורנטים דרך חברת 'גוונים', מתוך כ-257 רשויות מקומיות.

ממשרד האוצר נמסר כי "המשרד אינו תומך בגישה המפרה הסכמים חתומים, המשרד יפנה למרכז השלטון המקומי במטרה להנחות את הרשויות הרלוונטיות בנושא הסכסוך לפעול לפי ההסכמים".

ממשרד החינוך טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!