דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

לוחמת, אש / יש לה כוח: איריס פלח משלבת בין מגרש הכדורגל לתחנת כיבוי האש

יום אחד החליטה איריס פלח, שחקנית כדורגל בליגת העל, לעשות "הסבה מקצועית" ועברה את אחד הקורסים הקשים ביותר | "הסברתי למאמן שהעבודה החדשה שלי היא להיות לוחמת אש וכך אני מתנהלת מעכשיו"

איריס פלאח (צילום באדיבות המצולמת)
איריס פלאח (צילום באדיבות המצולמת)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

איריס פלח קמה כל בוקר לשילוב פורץ גבולות בין שתי קריירות מרתקות ובעזרת כוח רצון בלתי נגמר, מנפצת כל תקרת זכוכית מגדרית שמנסה להגיד לה שהיא לא יכולה לעשות משהו, רק בגלל היותה אישה. פלח (25), היא שחקנית כדורגל בבוקר ולוחמת אש בלילה, שילוב של תפקידים שתמיד מנסים לשייך אותם רק למגדר הגברי. "אף אחד לא האמין שאני אצליח. ניסו לבחון אותי כמו שני גברים, לא כבחורה ולא כגבר, כדי להבין אם אני יכולה להישבר, אבל אני נלחמתי בכל בכוח".

פלח במקור מנתניה, כעת גרה בראשון לציון, משחקת בתפקיד מגינה שמאלית בהגנה של מכבי חולון מליגת העל ובמקביל עובדת כלוחמת אש בתחנת חולון – בת-ים. פלח היא לוחמת האש היחידה בארץ שעברה את קורס לוחמי האש המשותף לגברים ולנשים ונבחרה מתוך חמשת אלפים מועמדים, ש-98 מתוכן היו נשים, לעבור קורס לוחמי אש קשה במיוחד המשלב בין גברים לנשים. פלאח, שבילדותה שיחקה כדורגל עם בנים ואמרו לה שכדורגל לא מיועד לבנות, ניצלה את הכוח הפיזי, הסיבולת הנפשית והאמונה העצמית שהכדורגל העניק לה, כדי להגשים חלום חדש ולעבור את הקורס הקשה לתדהמת כל מנהלי הקורס.

"זאת הרגשה מספקת, היום אני יכולה להגיד שנלחמתי ושאין דבר העומד בפני הרצון. אפשר להגשים את כל החלומות. הכל תלוי בהתמדה ובעבודה קשה", היא אומרת.

פלח גדלה עם שלושה אחים, שאת האהבה הבלתי נגמרת שלה לכדורגל קיבלה מהם. כילדה קטנה הייתה בורחת למגרש הכדורגל. "אמא הייתה שואלת 'איפה איריס? איפה איריס?'. בסוף היו מוצאים אותי במגרש משחקת עם הבנים, כך גם בבית הספר, כך גם במתנ"ס. מצאתי את עצמי כל פעם במגרש, מגיל קטן זה הדבר שאני אוהבת לעשות".

בילדותה, הבנים תמיד אמרו לה שהיא לא יכולה לשחק איתם כי היא בת, אבל היא מעולם לא ויתרה והוכיחה לכולם כל פעם מחדש שמקומה הטבעי במגרש. "בתור ילדה תמיד היו יורדים עליי, 'מה את משחקת כדורגל? לכי מפה?' דברים כאלו. אבל כשהייתי מגיעה למגרש, אף אחד לא יכול היה לעצור אותי עם הכדור והיו מקבלים אותי למשחק ומבקשים שאצטרף. יש כאלו שהיו מקבלים את זה ויש שלא. גם במשפחה היו שאמרו לי, 'מה את משחקת כדורגל? זה לא בשבילך'".

איריס פלח (צילום באדיבות המצולמת)
איריס פלח (צילום באדיבות המצולמת)

כמו רוב שחקניות הכדורגל בישראל, גם פלח שיחקה עד גיל 15 בשכונה ובמתנ"ס רק עם בנים. הכל השתנה כשמאמן קבוצת הבנים המקומית ראה את הכישרון שלה, סיפר לה שיש קבוצה של בנות ברמת השרון והציע לה לנסות להצטרף אליהן. "באותה תקופה פליקס חלפון אימן את רמת השרון, הם דיברו איתו. כשהייתי ילדה הגעתי להרצליה עם אוטובוס ואז פליקס חלפון היה אוסף אותי על האופנוע שלו למגרש".

מטראומה אישית לבחירה בהצלת חיי אדם

במקביל לקריירת הכדורגל ניהלה פלח עסק עצמאי של חנות נוחות. הכל השתנה לפני שלוש שנים אחרי שאחיה נפגע בתאונה קשה ונשרף בעודו יושב ברכב. מי שהגיעו להציל אותו ולחלץ מהרכב הבוער היו כוחות כיבוי וחילוץ. בעקבות המקרה שזעזע את עולמה, פלח התחילה להתעניין במה שהפך למקצוע והאהבה החדשה שלה. "הוא היה מונשם במשך ארבעה חודשים. במשך שנה העברתי את החיים שלי לבית החולים עם כל המשפחה. אחרי ארבעה חודשים הוא התעורר, הוא פגוע מאוד קשה. אחרי המקרה התחלתי להתעניין איך זה קרה לו ומי הציל אותו? הוצאתי תמונות שלו, תמונות של התאונה ומה שמסביב וראיתי שמכבי האש הגיעו למקום והם אלו שבעצם הצילו את החיים שלו".

"כשהבנתי שלוחמי האש לא באים רק לשריפות בדירות ויש הרבה מעבר לתאונות דרכים, להצלת חיי אדם, חילוץ של אנשים, זה נתן לי את ההשראה ללמוד קצת יותר, איך מגיעים למערך הזה. שלחתי קורות חיים והוזמנתי לגיבוש. הגעתי לגיבוש, אני חושבת שזה היה היום הכי קשה בחיים שלי. זה היה איזה עשר שעות של פעילות פיזית, גם קבוצתית וגם אישית. בוחנים אותך בהמון תחנות, מסלולים ואני באמת לא יודעת מאיפה היה לי את הכוח הזה לעשות את הכל. הגיעו לשם חמשת אלפים מועמדים מתוכם 98 בנות. אני הבת היחידה שעברה את הגיבוש. תהליך המיונים נמשך חצי שנה. בסופו התבצע הקורס בלוחמי הגטאות במשך ארבעה חודשים בתנאי פנימייה, מראשון עד חמישי", סיפרה.

לאחר שעברה את הגיבוש זכתה פלח להזמנה לקורס עצמו. אף אחד בקורס לוחמי האש לא האמין שאישה מסוגלת לעבור אותו ולקבל הכשרה מקצועית שוות ערך לגברים שאיתה. פלח לא נתנה לאף אחד לפקפק ביכולות שלה ובעוצמות הנפשיות שאיתן הגיעה. כל מכשול שנתקלה בו הפך לאתגר חדש שרק חיזק אותה ואת הרצון שלה להוכיח לכולם שהם טעו לגביה ושום דבר לא יעצור אותה עד השגת המטרה הסופית והפיכתה ללוחמת אש, שווה בין שווים.

איריס פלח (צילום באדיבות המצולמת)
איריס פלח (צילום באדיבות המצולמת)

"הגעתי לקורס כבת יחידה, כולם הרימו גבה ולא ידעו איך אני בכלל אתמודד עם זה. באתי עם כל הכוח, חדורת מוטיבציה לסיים את הכל, להגיע לטקס ולקבל את סיכת הלוחם. נלחצתי בכל משימה שנתנו לי וביצעתי אותה. אם זה לסחוב 90 ק"ג בן אדם כפצוע ועוד המון דברים שאף אחד לא האמין שאני אצליח. ניסו לבחון אותי כמו שני גברים, לא כבחורה ולא כגבר, כדי להבין אם אני יכולה להישבר, אבל נלחמתי בכל בכוח".

"זאת הרגשה מספקת, היום אני יכולה להגיד שנלחמתי ושאין דבר העומד בפני הרצון. אפשר להגשים את כל החלומות הכל תלוי בהתמדה ובעבודה קשה. הנה אתמול פספסתי אימון כי הייתה לי שריפה. אני אוהבת את העבודה שלי ומשלבת אותה ואת הכדורגל תוך כדי".

"הסברתי למאמן שהעבודה החדשה שלי היא להיות 'לוחמת אש' וכך אני מתנהלת מעכשיו, שיחליט אם הוא רוצה אותי עדיין בקבוצה"

בעקבות העבודה החדשה כלוחמת אש, איריס נאלצת למצוא פתרונות יצירתיים כדי להמשיך ליהנות מהקריירה ברמות הכי גבוהות בכדורגל הנשים הישראלי. "בעיקרון זה קשה, כשנכנסתי לעבוד כלוחמת אש עשיתי הפסקה קצרה מהכדורגל. חודש לפני סיום הליגה הייתי צריכה לוותר ולהתמקד בקורס. סיימתי את הקורס באוגוסט ונכנסתי לטרום עונה חדשה. בעקרון חשבתי שאני ארד ליגה ולא אצליח לשלב את זה בליגת העל. העבודה שלי היא 24, 48. כלומר 24 שעות אני עובדת ו-48 שעות אני בבית. בזמן שאני עובדת 24 שעות, אני לא יכולה להגיע לאימונים או למשחקים. הסברתי למאמן שהעבודה החדשה שלי היא להיות 'לוחמת אש' וכך אני מתנהלת מעכשיו, שיחליט אם הוא רוצה אותי עדיין בקבוצה או שאני צריכה ללכת לחפש קבוצה אחרת כשאני חושבת לרדת ליגה".

מאמן קבוצת מכבי חולון גבי בורשטיין לא רצה לוותר על פלח והציע ללכת לקראתה ולאפשר לה להישאר לעונה נוספת במכבי חולון "המאמן דיבר איתי ואמר לי שהוא בכל זאת רוצה אותי בקבוצה והדבר היחיד שאני צריכה לקבל זה שאם אני לא הגעתי לאימון לפני משחק, אז אני אשב על הספסל ואני אצטרך לקבל את זה. שהוא יודע שזה יהיה לי קשה, כי הוא כבר אימן אותי לפני 4 שנים. קיבלתי את זה ואמרתי לו שאני לא רוצה לוותר ורוצה לתרום לקבוצה עדיין ולא לעזוב את מכבי חולון כי אני מאוד אוהבת את הקבוצה הזאת".

"כאשר התחילה הליגה, אז פספסתי אימונים פה ושם, אבל ידעתי לשלב את זה עם העבודה. בזמן שהייתי בעבודה הבאתי מחליף לכמה שעות ויצאתי למשחק. אם יש משהו בתפקיד שלי "לוחם אש" בבית ויכול לבוא להחליף אותי, אז הוא היה בא להחליף אותי ואני הייתי יוצאת לכמה שעות למשחק. ברגע שהגעתי לתחנה בקשתי אישור לשחק בליגת העל. כשנפתחה הליגה, אז קיבלתי את האישור שאני יכולה לשחק. היום יש הרבה לוחמים עוזרים לי, הם יודעים שיש לי משחק, אז הם באים ומחליפים אותי וכך גם באימונים. המאמן מבין, יצא שלא הגעתי לאימון ועדיין במשחק הוא שיתף אותי”.

כיום יש בישראל רק 14 לוחמות אש בכל הארץ. פלח היא המצטרפת הטרייה ביותר ל-14 לוחמות אש ברחבי הארץ. לאחר שהיא עברה את הגיבוש הקשה יותר בשיתוף עם צוות הגברים, החמירו את הקריטריונים וכעת ניתן לעבור רק בקורס מעורב שבעל סטנדרטים גבוהים יותר מבעבר. מה שעזר לה לעבור את הקורס אלו הם הדברים אותם היא סיגלה לעצמה כשחקנית כדורגל "ברור שזה עזר, הכדורגל הכניס לי את כל הסיבולת, הכוח. גם כשהייתי בסופי שבוע בבית, המשכתי לשחק כדורגל. אני גם מתאמנת בחדר כושר 3 שנים. שילבתי את הכדורגל ואת החדר כושר בשביל לצבור כוחות, כדי לעבור את הקורס הזה צריך כוח".

בשגרת יום יום. פלח מגיעה למשמרת בשעה 7:00 בבוקר, והולכת למחרת בשבע בבוקר. "בהתחלה אתה מגיע לתדריך שבו יושבים כל המשמרת ומדברים על דברים שהיו במשמרות קודמות, מדברים על מה שצריך לבדוק, עושים את כל הבדיקות בוקר. בודקים את הרכבים, ניקיונות וטיפולים. זה לוקח בסביבות שעתיים. אח"כ יש אימון או הדרכה. בין 13:00 עד 16:00 יש זמן מנוחה. ב-16:00 שוב יש או אימון או הדרכה עד השעה 19:00. לאחר מכן נגמר הלוז כל אחד יכול לעשות משהו רוצה. אני בדרך כלל בזמן פנוי בערב או הולכת להתאמן או משכנעת את שער התחנה להצטרף אליי למשחק כדורגל במגרש שלנו. עם יש פעמון שמתריע על שריפה לא משנה מה אתה עושה אתה צריך להיות תוך 60 שניות בתוך הרכב".

קבוצתה של איריס פלח, מכבי חולון, פתחה בצורה נהדרת את הליגה והייתה במקום השלישי עם נקודה אחת פחות מאס"א ת"א ומ.ס קרית גת בפתיחת הסיבוב השני. במהלך הסיבוב השני חולון איבדה גובה ונכנסה למשבר שהרחיקה אותה מהקבוצות המובילות את הליגה. מכבי חולון העפילה לפלייאוף העליון ותנסה לסיים את העונה בטעם מתוק. פלח אופטימית לגבי המשך העונה "אני חושבת שאנחנו יכולים להגיע להרבה הצלחות, אם כולן רוצות אנחנו יכולות להגיע לתוצאות טובות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!