דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מים חיים / תכנית חדשה תרחיק את עדרי הבקר מנחלי הצפון ותמנע התפרצות עכברת

הממשלה, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים הכריזו על תכנית משותפת למלחמה במחלת הלפטוספירוזיס, הידועה בכינוייה 'עכברת' | במסגרת התכנית יושבו שקתות לטובת עדרי הבקר, החיות יחוסנו והמים ינוטרו

שלט המודיעה כי הכניסה לנחל סגורה בעקבות הזיהום. (ללא קרדיט)
שלט המודיעה כי הכניסה לנחל סגורה בעקבות הזיהום. (ללא קרדיט)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי בהלת העכברת שפקדה את נחלי הצפון בקיץ האחרון, אישרה הבוקר (ראשון) הממשלה תכנית משותפת של המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים. במסגרת התכנית יורחקו עדרי הבקר, שהם הגורמים למחלה, מערוצי הנחל. התכנית המתוקצבת בכ-14 מיליון שקל והיא כוללת הצבה של מאות שקתות, מתן חיסונים לעדרים, ביצוע תכנית ניטור סדירה למחלות בחיות בר והרחבת הדיגום בנחלים.

שר החקלאות ובכירי רשות הטבע והגנים ומשרד הבריאות בסיור עבודה משותף בנחלי דרום רמת הגולן (צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים)
שר החקלאות ובכירי רשות הטבע והגנים ומשרד הבריאות בסיור עבודה משותף בנחלי דרום רמת הגולן (צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים)

כזכור, בחודש אוגוסט האחרון התגלו במספר נחלים בצפון סימנים למחלת העכברת, ובעקבות זאת הגיעו לבתי החולים 637 מטיילים בחשש להדבקות במחלה ואושפזו 152 חולים שאכן נדבקו במחלה. בנוסף נסגרו נחלים רבים בניהם הזאכי, יהודייה, משושים וזוויתן, דבר שגרם לפגיעה קשה בתיירות בצפון.

מקרה זה, ואירועים נוספים הנובעים בין השאר משינויי אקלים, עלולים להתרחש שוב בתרחישים שונים ללא התערבות מהירה והחלטית

עכברת זו מחלה זיהומית המכונה לפטוספירוזיס. העכברת היא מחלה שמועברת לבני אדם מבעלי חיים כאשר בעלי החיים החולים בה מפרישים את החיידק דרך השתן. המחלה התפרצה בקיץ האחרון כאשר עדרי הבקר שרועים באזור ויורדים לשתות בנחלים לכלכו את מי הנהר בהפרשותיהם. בקיץ האחרון השפיעה בנחלים הייתה בשפל חסר תקדים בשל חמש שנות הבצורת, והדבר הוביל להגברת עומס המזהמים בנחלים ולהתפרצות במחלה בקרב הרוחצים בנחלים.

במשרד להגנת הסביבה וברשות הטבע והגנים הדגישו כי "מקרה זה, ואירועים נוספים הנובעים בין השאר משינויי אקלים, עלולים להתרחש שוב בתרחישים שונים ללא התערבות מהירה והחלטית. הפעילות המוצעת בהחלטה זו תביא לשיפור המצב הטבעי במקורות המים הצפוניים של ישראל, לעלייה בעמידות המערכות האקולוגיות, וכתוצאה מכך גם להפחתת הסיכון לבריאות הציבור. בנוסף, היא תימנע פגיעה אפשרית בענף התיירות".

מטיילים משתכשכים בשמורת טבע תל דן. אוגוסט 2018 (צילום יניב כהן רשות הטבע והגנים)
מטיילים משתכשכים בשמורת טבע תל דן. אוגוסט 2018 (צילום יניב כהן רשות הטבע והגנים)

במרכז התכנית שאושרה בישיבת הממשלה יוצבו 340 שקתות בעלות של 11 מיליון שקלים. השקתות צפויות להסיט את העדרים מן הנחלים וכך תימנע הגעתו של הבקר לנחלים. בנוסף יוגברו החיסונים לעדרים וכן תבוצע תכנית ניטור למחלות בחיות בר ויוספו 20 נקודות דיגום בנחלים במטרה לזהות מראש זיהום בטרם ייפגעו מטיילים.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "כבר שנים המשרד להגנת הסביבה מציע תוכנית לטיפול במניעת זיהומים בנחלים, לרבות ממחלת העכברת – אך לצערי התוכנית הזאת עוכבה בגלל היעדר התקציב. אני שמח שסוף סוף הצלחנו לגייס את התקציב הנדרש בעזרת שותפים רבים, ואפשר לגשת למימוש התוכנית במיידי – כדי למנוע בעתיד את התפרצויות העכברת בדומה למה שקרה בקיץ האחרון. מימוש התוכנית הכרחי כדי להגן על נחלי הצפון ולשמר אותם כמוקד תיירותי בטוח למבקרים עבור אזרחי מדינת ישראל".

גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "אלפי ראשי בקר בצפון חיים בתוך מקורות המים ועושים צרכיהם בתוכם – דבר שהוביל בשנה שעברה לתחלואה של מאות אנשים. המשרד להגנת הסביבה מציג בעלות כספית סבירה פעילות, אשר תבנה תשתית ארוכת טווח, תמנע תחלואה ותשיב את המים הנקיים לטבע".

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "אחרי מו"מ של יותר מחצי שנה הצלחנו להעביר את החלטת הממשלה. ההחלטה תביא לשיפור משמעותי במצבם של נחלי הצפון. אני שמח על ההובלה של השר זאב אלקין, שהצליח לאגם את התקציבים ולתת לציבור נחלים נקיים יותר. ישראל עוברת היום ממצב של מדינת עולם שלישי בה בקר וצאן חיים על אותם מים שאחר-כך בני האדם שותים ורוחצים בהם. למרות שתחילה לא הייתה הסכמה של יתר המשרדים, לבסוף הצלחנו – והמשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים לקחו על עצמם לקדם את התכנית למען האדם, הסביבה והטבע ויחד עם משרד הבריאות, הקרן לשטחים פתוחים (מיסודה של רמ"י) נדאג ליישם הפרויקט בהקדם האפשרי. לצערי, בגלל העיכוב בהעברת ההחלטה, לא נהיה מוכנים בקיץ הקרוב, אבל הקב"ה הביא עלינו השנה גשמי ברכה שייתכן ששטפו את הנחלים ונצליח לעבור את הקיץ ללא זיהומים גבוהים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!