דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיכאל בן ארי

בחירות 2019 / שקד: "שופטי בג"ץ קרעו את החבל"; גבאי: "אין מקום לגזענים בכנסת"

תגובות סוערות במערכת הפוליטית להחלטה לפסול את מועמדות בן ארי, ולאשר את התמודדות הרשימות הערביות | בכחול לבן בירכו על פסילת בן ארי והוסיפו: "סברנו שיש לפסול גם את מפלגת בל"ד"

שופטי העליון בדיון על פסילת מועמדותו של נציג עוצמה יהודית מיכאל בן ארי לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שופטי העליון בדיון על פסילת מועמדותו של נציג עוצמה יהודית מיכאל בן ארי לכנסת ה-21 14 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

סערה במערכת הפוליטית בעקות הכרעתו של בית המשפט העליון הערב (ראשון) לפסול את התמודדותו של מיכאל בן ארי (איחוד מפלגות הימין) לכנסת, ולאשר את התמודדתם של הרשימות חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד, ושל המועמד עופר כסיף (חד"ש): חלק ממפלגות הימין ביקרו את ההחלטה ושרת המשפטים איילת שקד האשימה את בג"צ ש"הפכו עצמם לגורם פוליטי". מנגד, במפלגות המרכז והשמאל בירכו על ההחלטה, וממפלגת כחול לבן נמסר "זו לא היהדות שלנו".

"רמיסה של החלטת ועדת הבחירות"

שרת המשפטים איילת שקד (הימין החדש), שהצהירה על רצונה לכהן פעם נוספת כשרת משפטים, ביקרה את החלטת בג"צ ואמרה: "שופטי בג״צ קרעו את החבל, והפכו עצמם לגורם פוליטי. החלטת בג"ץ לפסול את בן ארי ומאידך להכשיר מפלגות תומכות טרור היא התערבות בוטה ומוטעית בליבת הדמוקרטיה הישראלית, רמיסה של החלטת ועדת הבחירות. מחר אפרסם את תכניתי להשלמת המהפכה המשפטית לקדנציה הבאה".

מ'איחוד מפלגות הימין', הרשימה במסגרתה מיועד היה מיכאל בן ארי להתמודד לכנסת, נמסר: "פסיקת בגץ – בושה וחרפה! אנחנו נעצור את ההשתוללות האקטיביסטית של הבגץ. זהו תיאטרון האבסורד בהתגלמותו, ותוצאה ידועה מראש של שופטים שטבעי יותר שיישבו בבית הדין של מרצ. עופר כסיף, טיבי וזועבי תומכי הטרור בפנים, אך בן ארי, יהודי ציוני שבניו משרתים בצה"ל, בחוץ. זהו ניתוק מוחלט מהעם. לא השופטים יקבעו לעם מי יהיו נבחריו! רק העם יקבע. כעת ברור כי להתנשאות והניתוק של  בג"ץ יש רק תשובה אחת: טב בקלפי".

‏ח"כ בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין) הוסיף: " שום תעלול משפטי לא יכול להסביר את עיוות הדין האבסורדי הזה. את התשובה לבג"ץ יתן הציבור הישראלי בקלפי בעוד ועוד פתקים של 'טב' שיבהירו שלא בג"ץ יקבע לנו. העם יקבע ויחזיר את בג"ץ למקומו הטבעי."

יו״ר איחוד מפלגות הימין, הרב רפי פרץ, אמר: "במדינת ישראל יש דמוקרטיה למראית עין. הרשות השופטת לקחה לעצמה את הזכות לבחור עבור אזרחי ישראל באופן חסר תקדים. עופר כסיף וטיבי בפנים, אך ד״ר בן ארי, יהודי ציוני שבניו משרתים בצה"ל, בחוץ. אנחנו מחויבים לבלום את הפגיעה של שופטי בג"ץ בדמוקרטיה".

גם במפלגת הליכוד גינו את החלטת בג"צ. יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר כי ״‫החלטת בג״ץ הערב היא טעות קשה והציבור כולו ישלם עליה ביוקר. לבל״ד, מפלגה השוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית – אין מקום בכנסת ישראל. למי שנותן לגיטימציה לפגיעה בחיילי צה״ל גם אין. נמשיך להאבק בגורמים אנטי ציוניים פרובוקטיביים גם בכנסת ה21.״

ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד) אמרה כי "פסילת ד"ר מיכאל בן ארי על ידי בגץ היא מסר שיש דין שונה לימין ודין שונה לשמאל בבגץ. הפגיעה בזכות לבחור ולהבחר רק כלפי צד אחד במפה הפוליטית בעוד מפלגה ששלחה לכנסת מרגל ותומכת טרור לא מקבלת דין דומה, היא מעילה בחובת השופטים לשוויון בפני החוק".

"אין מקום לגזענים ומסיתים בכנסת ישראל"

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) שהייתה ממגישות העתירה נגד התמודדותו של מיכאל בן ארי, אמרה: "ביבי הכניס ומרצ הוציאה. מי שמאמין בעליונות הגזע צריך להיות מאחורי סורג ובריח ולא בכנסת ישראל, וטוב שבית המשפט אמר את דברו באופן ברור. הניסיון של ראש הממשלה להכניס את הכהניסטים הוא עוד חוליה בשרשרת הגזענית והאפלה שנוצרה כאן בשנים האחרונות, וטוב שיש את מרצ ששוב עמדה מולו. העתירה שלנו הביאה לניצחון גם במאבק הזה. מודים לעו"ד אורי הברמן שייצג אותנו בעתירה".

'כחול לבן' בירכו על החלטת בג"צ ואמרו כי "בג"צ עצר את נתניהו שדואג רק לנתניהו. הוא ניסה להכניס אדם גזען שצידד במעשה הרצח של ברוך גולדשטיין לכנסת – אך כנראה שגם תחת השיגעון הזה "יש שופטים בירושלים". זו לא היהדות שלנו. אנחנו ניסינו לפסול את מועמדותו של בן ארי בוועדת הבחירות המרכזית, והערב הושלם המהלך. אנו מכבדים את פסיקת בג"צ, אך סברנו שיש לפסול גם את מפלגת בל"ד שלתפיסת עולמנו לא ראויה להיבחר לכנסת ישראל. הכנסת לא צריכה להכיל בתוכה את הקיצוניים שבקיצוניים".

גם יו"ר העבודה, אבי גבאי, בירך על פסילת בן ארי ואמר: "ברוך שפטרנו. מברך על החלטת בגצ שלא לאשר למיכאל בן ארי להתמודד ולהיבחר לכנסת בחסות נתניהו. נלחמנו על כך יחד עם ח"כ סתיו שפיר ושותפים נוספים והערב גם בגצ הכריע, אין מקום לגזענים, מסיתים וחשוכים בכנסת ישראל".

"ועדת הבחירות הפכה לכלי ניגוח"

עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, אשר ייצג את ד"ר עופר כסיף ואת רשימות חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד בבקשות הפסילה שהוגשו נגדם, מסרו בתגובה להחלטות בית המשפט העליון: "הגיעה העת להכיר בכך שוועדת הבחירות המרכזית אינה צריכה או יכולה לדון בבקשות פסילה של מועמדים ורשימות. כבר עשרים שנה שפוליטיקאים משתמשים בבמה זו באופן גזעני, אך ורק  כדי לעשות דה לגיטמציה לרשימות הערביות ולנציגיהן, ללא כל בסיס חוקתי. ועדה רשמית שתפקידה לפעול למען קיומו של הליך הוגן ושוויוני, הפכה מזמן לכלי ניגוח של עמדות שאינן מקובלות על הרוב. בית המשפט העליון הופך פעם אחר פעם את ההחלטות האלה, משום שאין כל עילה לגיטימית לפסילות הללו. מה שנותר הוא הכתם שהוטל במועמדים וההצבעה עליהם כאויבים. יש לקחת מידיהם של הגורמים הפוליטיים את הסמכות הזו שניתנה להם באופן לא חוקתי ושפוגע בעקרונות של בחירות כלליות ושוויוניות".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "אנו רואים בחיוב את החלטת בית המשפט העליון לאפשר למפלגות הערביות ולעופר כסיף להתמודד בבחירות, ודחה את הפסילה הפוליטית שלהם. עם זאת, אנו סבורים כי בית המשפט שגה כאשר פסל את מועמדותו של מיכאל בן-ארי. האגודה מוקיעה את משנתו הגזענית, אך סבורה שהתמקדות בפסילת גורמים בשוליים הפוליטיים דוגמת בן-ארי מתעלמת, ואף מכשירה, מסרים גזעניים ביותר כלפי המיעוט הערבי שנאמרים לעתים תכופות על-ידי פוליטיקאים מהזרם המרכזי, בהם כאלה המכהנים בממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!