דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / רגע לפני קמפיין Me Too 2.0 - מונעים יחד התעמרות בעבודה

התעמרות במקום העבודה היא לא דבר זניח אלא תופעה שפוגעת או תפגע בכל עובד שני בישראל | ממש כמו תופעת ההטרדה המינית, חשוב לתת לה שם, להילחם בה בכוחות משותפים ולשבור את קשר השתיקה

התעמרות במקום העבודה (צילום: Shutterstock)
התעמרות במקום העבודה (צילום: Shutterstock)
רינת אורן
יחיאל שמן
רינת אורן
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:
יחיאל שמן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

זה הרגע להכריז – Time's up.
במפגשים חברתיים, בשיחות הקפה במקום העבודה וגם בערוצי התקשורת השונים עולים ומצטברים סיפורים אישיים, כואבים ולא פשוטים, הכוללים אמירות כגון: "הוא לא מפסיק לצרוח עלי ליד כולם", "היא ממררת לי את החיים", "אני מסתובבת כל היום מושפלת", "חוסמים לי את כל ההזדמנויות להתקדם". זאת כבר לא תופעה זניחה ויש לה שם – התעמרות במקום העבודה.

מחקר שבוצע על יד משרד הכלכלה לפני כשנתיים מצא שכל עובד שני בישראל סבל או סובל מהתעמרות או התנכלויות בעבודה. אצל מחציתם חלה בעקבות זאת ירידה במוטיבציה ואצל עשרה אחוזים מהם הובילה ההתעמרות לחוסר תפקוד מוחלט. ההפסד הכלכלי שנגרם למשק בעקבות זאת על פי המחקר מגיע ל-1.5 מיליארד שקל מדי שנה.

התעמרות במקום העבודה, או בשמותיה הנרדפים: העסקה פוגענית, התנכלות תעסוקתית, ניהול פוגעני, בריונות בעבודה והטרדה רגשית, הינה תופעה חוצת מגזרים, גילאים, מינים ודרגים ניהוליים המהווה גורם מרכזי בחוויית העבודה במאה ה–21. מדובר ביצירת סביבת עבודה עוינת הכוללת התנהגות לא מקובלת, בלתי הוגנת, מכוונת וטורדנית, מצד מנהל, עמית או מקבל השירות, באופן חוזר ונשנה. ההתעמרות באה לידי ביטוי במעשה או במחדל, עלולה להוות סיכון לבריאות ולבטיחות, פוגעת באישיות האדם, בכבודו ובשלמותו הגופנית והנפשית ואף עשויה להעמיד בסכנה את משרתו. היא כוללת מנעד רחב של תופעות כאשר השכיחות הן: האשמה, אלימות מילולית, התנהגות פסיבית-אגרסיבית, הבעת זלזול ובידוד מקצועי.

לפני כשני עשורים, ההתייחסות לנושא הכואב של ההטרדות המיניות לא הייתה שונה. המודעות כמעט ולא הייתה קיימת, הקורבן היה אשם והשתיקה הייתה רועמת. קמפיין Me Too העלה אצלנו ובעולם כולו, את סוגיית ההטרדות על סדר היום הציבורי והוביל לשינוי בשיח ולהוקעה פומבית של המטרידים.

כפי שידעו כלי התקשורת והחברה האזרחית להוביל מאבק פורץ דרך ולשנות את חוקי המשחק בנושא ההטרדות בשוק העבודה, כך הגיע הזמן שאותם גורמים יפשילו שרוולים ויתגייסו ביתר שאת כדי למגר מהיסוד את תופעת ההתעמרות התעסוקתית. אבל יחד עם זאת, בואו לא נחכה בכיליון עיניים לאותם גורמים או לקמפיין Me Too 2.0, אלא נפעל גם אנחנו כבודדים. אין זה משנה מהו התפקיד הארגוני שלכם. כל אחד יכול לקחת חלק במניעת התופעה. אל תגידו "זה לא קשור אלי". כי מחר זה יכול להיות מי שלידכם או אפילו אתם. היו ערים אליה. הסתכלו סביב. היו שם עבור מי שצריך. אל תשאירו אותם לבד. דאגו שיקבלו עזרה ותמיכה מקצועית. דברו על זה בארגון בו אתם עובדים. וודאו שאין מקום בארגון שלכם לתופעות כאלה. היו שם – פשוט היו.
רק יחד נשבור את קשר השתיקה.

**

הכותבים הם יחיאל שמן – יו"ר ועד עובדי פלאפון ורינת אורן – מייסדת ומנכ"לית המרכז הישראלי למניעת התעמרות בעבודה. שניהם ואנשי מקצוע נוספים ישתתפו בכנס מיוחד בנושא התעמרות בעבודה אשר ייערך ב-24/3 בבית ברל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!