דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים סוציאלים

יום העובד הסוציאלי / מרבית העובדות והעובדים הסוציאלים חוו אלימות מצד המטופלים

לקראת יום העו"ס, מפרסמים באיגוד העובדים הסוציאלים נתונים קשים שנאספו מעובדות ועובדים ברחבי הארץ, החושפים מציאות של אלימות וחשש | 30% חוו איום על חייהם או על משפחתם ו-55% מהם אינם חשים בטוחים במקום עבודתם | האם האנשים והנשים בחזית מדינת הרווחה מופקרים?

הפגנת העו"סיות (צילום: איגוד העובדות הסוציאליות)
הפגנת העו"סיות (צילום: איגוד העובדות הסוציאליות)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת יום העו"ס שיתקיים מחר (שלישי), חושף איגוד העובדים הסוציאליים נתונים מחיי העובדות והעובדים, המתמודדים בחזית מדינת הרווחה עם החלקים המודרים והמוחלשים בחברה הישראלית, אותם האנשים שרובנו לא רוצים לפגוש. הנתונים עלו מתוך סקר בנושא בקרב 1,603 עו"סים מרחבי הארץ.

מהסקר עולה כי 83% מהעו"סים חוו ב-2017 אלימות מצד המטופלים או בני משפחותיהם; 30% מהם ספגו אלימות פיזית, 30% חוו איומים על חייהם או על חיי ילדיהם; 55% מהעו"סים אינם מרגישים בטוחים במקום עבודתם, ו-40% השיבו כי לא ננקטו כלל צעדים כלפי האדם האלים.

הפגנת העו"סיות (צילום: איגוד העובדות הסוציאליות)
הפגנת העו"סיות (צילום: איגוד העובדות הסוציאליות)

הנתונים הקשים מסכמים אמנם את 2017, אך השנה האחרונה היתה אלימה לא פחות, אך בשונה מבעבר, השנה נאבקו העובדות והעובדים הסוציאלים על תנאיהם, לצד מאבק על דמות מערכת הרווחה הקורסת. המחאה התחילה בעקבות מספר תקיפות ומקרי אלימות נגד עובדות סוציאליות, וכחלק מהמאבק דרשו העובדות שיפור בתנאי השכר והחרגה מהסכמי המסגרת, מוגנות והפחתה בעומס. כיום, לא נדיר לפגוש עובדת סוציאלית אחת המטפלת ב-200 אנשים, כשלפעמים מגיעים המספרים ל-300, במציאות כזו כמעט בלתי אפשרי לתת את הטיפול המיטבי שהעובדות הסוציאליות היו רוצות לתת.

מותקפים, לא מוגנים, וחוששים

הנתונים שמפרסם איגוד העובדים הסוציאלים מצביעים על מציאות מטרידה מאוד, אותה חווים העובדים עצמם – 62% מהם לא הגישו תלונה במשטרה כתוצאה מחוסר אמון, חשש שתלונה תחריף את המצב ואי קבלת תמיכה מהנהלת הרשות; 25% מהעו"סים שספגו אלימות – שוקלים לעזוב את המקצוע. 83% מהמשיבים חוו אלימות במהלך עבדתם. 60% מתוכן ספגו אלימות בין 2-5 פעמים. 23% חוו אלימות מעל 5 פעמים.
90% חוו אלימות מילולית, 30% ספגו אלימות פיזית, 30% חוו איומים על חייהם או על חיי משפחותיהם. 11% ספגו שיימינג אישי ברשת.

מתוך המשיבים שהופנתה כלפיהם אלימות, 62% לא הגישו תלונה במשטרה. עיקרי הסיבות היו פחד שתלונה תחריף את המצב (21%), חוסר בקבלת תמיכה מהנהלת הרשות (20%), חוסר אמון כי ימוצה הדין עם התוקף (16.5%).

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות (צילום: יאיר מייהאוס סטודיו זוז)
ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות (צילום: יאיר מייהאוס סטודיו זוז)

מבין העו"סים המרגישים ביטחון אישי ברמה נמוכה ונמוכה ביותר במקום עבודתם: 30% הינם עו"ס על פי חוק (נוער וסדרי דין) ו-27% הינם עו"ס משפחה – חדר המיון הקדמי של מחלקות הרווחה. עו"ס לחוק ועו"ס משפחה השיבו גם שהם שוקלים לעזוב את המקצוע בעקבות האלימות. 41% מבין המשיבים מהחברה הערבית השיבו כי הם מרגישים ביטחון אישי ברמה הנמוכה ביותר.

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, מסרה נוכח הנתונים: "האלימות כלפי העובדות והעובדים הסוציאליים צומחת בתוך אקלים שמאפשר זאת. עומס בלתי אפשרי, היעדר אבטחה, תנאים פיזיים בלתי מכבדים ושכר נמוך, לצד חוסר יכולת של גורמי הפיקוח והאכיפה לקחת אחריות כוללת על המצב, הופכים את האלימות לאפשרות קיימת. אנו קוראים למועמדים לכנסת מהמפלגות השונות להציג את התחייבויותיהם להציל את מדינת הרווחה שנמצאת עמוק-עמוק בתוך קריסה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!