דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / הקמפיין החדש של "כחול לבן": הצגת נתניהו כארכי-מושחת

מנהיגי כחול לבן עלו בזה אחר זה לדוכן בגני התערוכה, ונעצו סכינים בלבו של ראש הממשלה נתניהו | הם הציגו אותו כשליט של רפובליקת בננות, המוכר את אזרחיו תמורת בצע כסף, ודרשו תשובות לשאלות הקשות על התנהלותו בפרשת הצוללות | נתניהו: "לא קיבלתי שקל אחד מעיסקת הצוללות"

מסיבת עיתונאים של כחול לבן, 18 במרץ 2019 (תומר ניוברג / פלאש90)
מסיבת עיתונאים של כחול לבן, 18 במרץ 2019 (תומר ניוברג / פלאש90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

מנהיגי כחול לבן קיימו הערב מסיבת עיתונאים בגני התערוכה בתל אביב, בה שיתפו את אזרחי ישראל בניסיונם ובחוויותיהם כבכירים במערכת הביטחון בעשור האחרון, בכל הנוגע לרכש הצוללות. מנהיגי המפלגה עלו בזה אחר זה, והטיחו בראש הממשלה בנימין נתניהו אמירות קשות ושאלות קשות אף יותר, על המניעים שעמדו בבסיס החלטותיו על רכש צוללות, ועל הסיבה שבגללה הסתיר מכל גורמי הביטחון – ומאוחר יותר הכחיש – את האישור שנתן לגרמניה למכור צוללות מתקדמות למצרים. ראש הממשלה נתניהו מסר בתגובה כי "לא קיבל שקל אחד מעסקת הצוללות" (תגובתו המלאה בהמשך).

מסיבת העיתונאים, המצטרפת לנאום בנושא שנשא אתמול יו"ר כחול לבן בני גנץ, מסמנת קו חדש של המפלגה, שמטרתו לערער את האמון בנתניהו גם בקרב קהל התומכים הנאמן שלו. אם ימשיכו להתגלות פרטים חדשים מעוררי תהיות, כמו רווח 16 מיליון השקלים של נתניהו מחברת פלדה הקשורה בטיסנקרופ, קו זה עשוי להניב תוצאות אפילו בקרב הקהל האוהד ביותר לנתניהו, שמקדש את סוגיות הביטחון. יתרון נוסף בקו זה מבחינת כחול לבן, נעוץ בכך שלראשונה מאז הזנקת המפלגה, היא לוקחת את ההובלה של סדר היום הציבורי, במקום להיגרר אחרי סדר היום שמעצב נתניהו.

גנץ: "מתחייבים להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות"

יו"ר המפלגה בני גנץ דיבר ראשון: "בימים האחרונים התגלו פרטים חדשים בעניין פרשת הצוללות. אנחנו שלושה רמטכ"לים וחבר קבינט, שהוסתר מהם שראש הממשלה מקבל כסף, 16 מיליון שקלים שהלכו לכיס של נתניהו מחברה הקשורה ישירות לעסקת הצוללות. זה אבדן מוחלט של אמון במנהיגות, זהו שבר שלא ניתן לאיחוי.

"השבוע נחשף גם שראש הממשלה אישר מאחורי גבה של מערכת הביטחון מכירת צוללות מתקדמות למצרים. זאת בלי שאף אחד מהגורמים המוסמכים במערכת הביטחון יידע על כך. נתניהו הכחיש זאת. הוא שיקר, פשוט שיקר. זאת גם פגיעה באמון הציבור במערכת וגם פגיעה בביטחון.

"בשל אבדן האמון אני מודיע בזאת שאנחנו נקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הפרשה הזאת ואת כל המעורבים בה. אנחנו הקדשנו את כל חיינו לביטחון מדינת ישראל. נלחמנו ואיבדנו חברים, ותמיד האמנו שמעליהו עושים את המלאכה בצורה נאמנה וןבניקיון כפיים.

"מגיע לכל חייל, לכל הורה, לכל אזרח ישראלי תשובות. לא ננוח ולא נרפה עד שהאמת הזאת תצא לאור. מגיע לכל אזרח ישראלי הנהגנה עם ערכים".

יעלון: "מה גרם לך לדרוש 9 צוללות בניגוד לעמדת כל גורמי הביטחון?"

אחרי גנץ עלה לדבר שר הביטחון לשעבר משה יעלון: "אקדים ואומר – מדינת ישראל זקוקה לצוללות. על זה אין ויכוח. הצוללות הן כלי ביטחוני אסטרטגי חשוב מהמעלה הראשונה. כל גורמי הביטחון המקצועיים – חיל הים, אגף התכנון בצה"ל, הרמטכ"לים בשנים האחרונות, המטה לביטחון לאומ ומשרד הביטחון, קבעו שאין צורך ביותר מחמש צוללות כדי לתת מענה לכל תרחישי האיום והייחוס על ביטחון ישראל.

"ביבי – מה גרם לך לדרוש באוגוסט 2015 להעלות את מספר הצוללות ל-9, ללא כל דיון בפורום מקצועי ובניגוד לעמדת כל גורמי המקצוע? ביקשת מראש המל"ל להציג את עמדת המל"ל בנושא וקיבלת תשובה מיוסי כהן שעמדת המל"ל היא שצריך חמש צוללות. ביבי, מה גרם לך לנסות לחתום על חוזה עם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפברואר 2016, לרכש שלוש צוללות ושתי ספינות לוחמה נגד צוללות בסך 2 מיליארד אירו? לצוללות נוספות כאמור לא נזקקנו, וספינות לוחמה נגד צוללות איש לא דרש. לא בחיל הים, לא במטה הכללי, לא במשרד הביטחון.

"את החתימה על החוזה הזה אני מנעתי בפברואר 2016. באביב 2015 הסתבר לי שממשלת גרמניה החליטה למכור צוללות באיכות דומה לשלנו לממשלת מצרים. ההחלטה הזאת הפתיעה אותי. הפתיעה אותי ואת אנשי משרד הביטחון. מבירור שעשה האלוף במילואים עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-ביטחוני, עם הגרמנים, למדתי שהאישור ניתן על ידך ביבי. שאלתי אותך אם נתת אישור לממשלת גרמניה והכחשת. לכן ביקשתי מנשיא המדינה טרם נסיעתו לגרמניה לבדוק את הנושא עם הקאנצלרית. הנשיא חזר עם אותה תשובה.

"ביבי, מה גרם לך לאשר זאת מבלי ליידע אותי או את הקבינט? מה גרם לך להתערב וללחוץ לביטול המכרז הבינלאומי לרכישת ספינות המגן לאסדות הגז, ולנסות להפנות את העיסקה מלכתחילה למספנת טיסנקרופ?

"ביבי, על בסיס מה פנה עוה"ד דוד שמרון, יחד עם מיקי גנור, אותו מתווך שהפך לעד מדינה, שבוע לאחר סיום תפקידי כשר הביטחון, ליו"ר ההסתדרות ולמזכיר ארגון אזרחים עובדי צה"ל, והודיעו להם שמספנת חיל הים הולכת להיות מופרטת, חברת טיסנקרופ הולכת להיות אחראית לתחזוקת כלי השיט של חיל הים, ושכדאי להם, לאבי ניסנקורן ומשה פרידמן, לשתף פעולה עם המהלך, כי בכל מקרה זה ינחת עליהם מלמעלה? את זה לא ידעת.

"התשובות נמצאות כנראה, ועוד שאלות רבות, בקשר שבין סביבתך הקרובה, ביבי, לעסקאות עם מספנת טיסנקרופ. משרד עורכי הדין שמרון מולכו, המשנה לראש המל"ל אבריאל בר יוסף, שרצית למנות לראש המל"ל, ראש הסגל בלשכתך, דוד שרן, שלאחרונה ניסית לסייע לו להיבחר לרשימת הליכוד לכנסת, ולנוכח הגילויים האחרונים, ייתכן שגם בעובדה שבן דודך נתן מיליקובסקי הוא ספק פלדה למספנת טיסנקרופ, ובמשך שנים החזקת מניות בחברה זאת.

"אין לי ספק שזאת פרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות המדינה, בה הועדף בצע כסף על טובת המדינה וביטחון המדינה. ביבי, את התשובות לשאלות האלה אתה חייב לא רק לי, אלא לכל אזרחי מדינת ישראל, ובמיוחד לחיילי צה"ל, שצריכים לתת אמון בהנהגה ששולחת אותם למשימות ההגנה של מדינת ישראל. האמון הזה הופר".

לפיד: "פרשיית השחיתות הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה, ונתניהו עומד במרכזה"

לאחר יעלון עלה לדבר יאיר לפיד, שנשא דברים קצרים וממוקדים מאוד: "כמי שהעיד בפרשת הצוללות, וכמי שניהל חלק מהמו"מ עם הממשלה הגרמנית, אני מצטרף לקביעה הנחרצת שזאת פרשיית השחיתות הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה, ונתניהו עומד במרכזה. לא יהיה מנוס – הוא ייחקר. הוא ייחקר, ואני רוצה למקד לכם חמש שאלות שעליהן נתניהו חייב תשובה גם לרשויות החוק וגם לציבור בישראל.

"אחת – למה קיבלת 16 מיליון שקל מחברה שסחרה עם טיסנקרופ בזמן שאתה מנהל מו"מ עם טיסנקרופ?

"שתיים – איך קרה שמתוך עשרות מיליוני החברות שיש בעולם, החזקת מניות דווקא בחברה שהיא ספקית של טיסנקרופ.

"שלוש – למה שיקרת ואמרת שלא אישרת את עיסקת הצוללות עם מצרים, כשכן אישרת את עיסקת הצוללות עם מצרים?

"ארבע – למה הסתרת את זה שאישרת את העיסקה המצרית משרד הביטחון, משרד הביטחון, מצה"ל ומכל גורמי המקצוע?

"ושאלה חמישית – איך יכול להיות שלא ידעת ששני האנשים הכי קרובים אליך בעולם, המשפחה שלך, מקבלים עמלות במיליוני יורו על עיסקת הצוללות והספינות, שאותה אתה אישרת באופן אישי?".

אשכנזי: נתניהו, היפגש איתנו כדי לתת הסברים

אחרון עלה לדבר גבי אשכנזי: "בזמן היותי רמטכ"ל ב-2010, קיבלת הנחייה לרכוש צוללת שישית, לאחר שביבי, ראש הממשלה דאז, אישר את עמדתנו בדבר הכמות הנדרשת חמש צוללות. לא היה ברור לי אז מהיכן ולמה הגיעה ההנחיה. לא ידענו אז, שראש הממשלה מעורב ומחזיק מניות בחברה העושה עסקאות עם המספנה הגרמנית.

"ראש הממשלה, מר נתניהו – אישרת לגרמנים למכור למצרים צוללות תקיפה מתקדמות. עשית את זה מאחורי גבה של מערכת הביטחון. אני רוצה לקבוע, שבהחלטה פגעת ביתרון האיכותי של צבא הגנה לישראל בזירת ים סוף. אני קורא לך לפגוש אותנו, מערכת הביטחון בעשור האחרון, ולענות לשאלות שעלו כאן. מי שלא חקר את הצוללת השישית, קיבל את התשיעית".

ראש הממשלה מסר בתגובה כי "לא קיבל שקל אחד מעסקת הצוללות. רק לפני שנה גנץ עצמו אמר שהוא משוכנע שלא הייתה שום שחיתות ברכש הצוללות. עכשיו לפיד וגנץ בפאניקה מהמחדל של גנץ, אז הם מקדמים עלילת דם שנועדה להסיט את תשומת הלב מהמבוכה הגדולה בכך שגנץ לא הצליח לשמור אפילו על הטלפון שלו. הציבור לא קונה את הקשקוש שלהם. אם צריך לחקור משהו זה את השיחות הסודיות של לפיד עם נוני מוזס, את התנהלותו של אשכנזי בפרשת הרפז ואת המיליונים שגנץ קיבל מהמשטרה ללא מכרז".

בליכוד כינו את הדברים "שטויות" ומסרו כי גנץ ולפיד, "שנלחצו ממחדל הפריצה האיראנית לטלפון של גנץ, מפריחים טענות הזויות". בהודעת המפלגה נמסר כי ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שקל מרכש הצוללות והחברה שבה החזיק בשעתו אחוז קטן של מניות לא מכרה דבר לטיסנקרופ. "רשויות האכיפה בדקו את כל הנתונים, לרבות נושא המניות והצוללות המצריות, והיועמ"ש קבע נחרצות שראש הממשלה אינו חשוד בדבר. לפ ההודעה, גנץ, שהיה רמטכ״ל בזמן רכש הצוללות, אמר רק לפני שנה כי ״אין שחיתות של הדרג המדיני בפרשה הזאת״. "מה נשתנה?", שואלים בליכוד, "איראן פרצה לטלפון של גנץ וכדי לטשטש את המחדל הוא ולפיד מפיצים ספין שקרי נגד ראש הממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!