דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחידת פל"ס

ההפקרות נמשכת / לא חוקרים: היחידה לחקירת תאונות עבודה לא פועלת, והפועלים ממשיכים ליפול

בזכות עתירת חופש מידע של ארגון 'קו לעובד' הודתה משטרת ישראל, שיחידת פל"ס לא חקרה אף תאונת עבודה מתחילת השנה | גם בעתיד מתכוונת היחידה לחקור רק תאונות מורכבות ומסובכות | 'קו לעובד': "שכחו את המנדט שהוקצה ליחידה ומהמטרות הראשוניות לשמן קמה"

פועלי בניין (צילום אילוסטרציה: Anneli Salo / ויקיפדיה).
פועלי בניין (צילום אילוסטרציה: Anneli Salo / ויקיפדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משטרת ישראל, בתשובה לעתירת חופש מידע של ארגון קו לעובד, הבהירה – יחידת פל"ס החדשה לחקירת תאונות עבודה, לא חקרה עד כה אף תאונת עבודה מאז תחילת השנה, וצפויה לחקור רק 'תאונות עבודה בעלות מאפיינים ייחודיים'. עם זאת, צפויה היחידה לנהל מעקב ופיקוח אחר ניהול תיקי תאונות העבודה במחוזות המשטרה השונים על מנת לקדם את החקירות, לשפר את מקצועיותן ולמקד את האכיפה כנגד מחולליהן.

ב'קו לעובד' סבורים כי בכך מחטיאה היחידה החדשה, שהוקמה בעיכוב של שנתיים, את ייעודה. "היחידה הוקמה לאור הכשלים בחקירות הפליליות שמנהלת משטרת ישראל לתאונות העבודה, המשתקפים בין היתר בסגירה של למעלה ממחצית מהתיקים הפליליים בעילה של 'היעדר ראיות', ובמיעוט כתבי האישום המוגשים בעניין" מסרו. "פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה היו הראשונים לדרוש את הקמת היחידה המחברת בין שני הגופים – משטרת ישראל ומינהל הבטיחות – לשם שיפור חקירות תאונות העבודה וטיוב האכיפה וההרתעה בתחום". על פי נתוני הארגון, מאז תחילת השנה נהרגו 19 עובדים ונפצעו 63 באורח קשה ובינוני, כמחצית מתאונות אלו התרחשו בענף הבניין לבדו.

זירת תאונת עבודה במפעל ברחוב התעשיה בקרית אתא בה נהרג פועל. (קרדיט: איחוד הצלה)
זירת תאונת עבודה במפעל ברחוב התעשיה בקרית אתא בה נהרג פועל. (קרדיט: איחוד הצלה)

על פי תשובת המשטרה, היחידה שעתידה למנות 11 תקני משטרה ו-3 חוקרים ממשרד העבודה, נמצאת עדיין בשלבי הקמתה ועיצוב תפיסת ההפעלה שלה. התקנים טרם אויישו במלואם וחוקריה טרם השלימו את מלוא הכשרתם. בשלב זה, לדברי המשטרה, עוסקת היחידה בהקמת מערך מודיעין ולימוד התחום.

המשמעות ברורה

ה'מנדט' של היחידה, צפוי להתמקד בפעילויות אכיפה משולבת כנגד עבריינים חוזרים בענף, חשיפת פרשיות כנגד 'מחוללי התופעה': "איתור קבוצות של גורמים העוסקים במגוון עבירות המשפיעות על תחום הבטיחות בענף הבניה" בלשונם. באשר לחקירת תאונות בפועל, מציינת התשובה כי התיקים שיחקרו ביחידה יהיו "אירועים של תאונות עבודה בעלות מאפיינים ייחודיים, לדוגמה תאונות מורכבות, המערבות קריסת תשתיות או המצריכות ידע ומשאבים רבים, בהתאם לשיקול הדעת של הפיקוד"

"המשמעות הברורה", מסרו בקו לעובד, "היא שהיחידה לא תחקור את הדבר הברור שעומד לנגד עינינו: פציעתם ומותם של עובדים בתאונות עבודה יום יום. את הדבר הזה הפשוט, אשר ידי הרשויות קצרה מלטפל בו, ושעד כה לא נחקרו וטופלו כנדרש, גם היחידה שהוקמה, שהוקצו לה משאבים ציבוריים, לא תחקור".

רק לאחרונה, הורה בג"ץ על מחיקת עתירת 'קו לעובד' בנוגע לשיפור והרחבת החקירות של תאונות העבודה, בשל הקמת היחידה החדשה והסכם הבטיחות בין המדינה להסתדרות על פיו יתווספו 60 תקנים נוספים למינהל הבטיחות. בעתירה זו תבעו 'קו לעובד' בין היתר, כי הרשויות יחלו לחקור גם תאונות בהן נפצעים עובדים באורח בינוני – בחקירות פליליות. "הפצועים בינוני וקשה שחייהם השתנו ללא היכר, המשפחות שנותרו בלי יקיריהן, עתידים להמשיך להישאר ללא מענה, וגורמי התאונות והאחראים להן, ימשיכו להישאר עלומים, משאירים קרקע פורייה לליקויים הבטיחותיים להמשיך ולקרות, במצב של אפס הרתעה".

תאונת עבודה באתר בנייה בטירת הכרמל. ארכיון. צילום: איחוד והצלה חיפה
תאונת עבודה באתר בנייה בטירת הכרמל. ארכיון. צילום: איחוד והצלה חיפה

עו״ד גדיר ניקולא מ״קו לעובד״ מוסיפה: "נדמה כי הקמת היחידה בתוך להב 433, 'סינוורה' לאחראים את העיניים, עד שהם שכחו את המנדט שהוקצה ליחידה ומהמטרות הראשוניות לשמן קמה. היחידה נוסדה כדי להביא קץ לרשלנות המחפירה והכישלון המהדהד של משטרת ישראל בתחום חקירת תאונות העבודה, לשם כך גם שולבו בתוך היחידה חוקרים של מינהל הבטיחות שיספקו ליחידה את הידע המקצועי הדרוש. אך ככל הנראה ביחידה לא תופסים תאונות העבודה הקטלניות והקשות המתרחשות על בסיס יומי כמספיק 'מאתגרות' עבורם, ומחפשים תאונות מסובכות ומורכבות במיוחד, 'חשיפת פרשיות כנגד מחוללי התופעה' וחקירת 'עבריינים רציבידיסטים מתחום ענף הבנייה', דברים חשובים גם כן, אך הם אינם קודמים לדבר הבסיסי ביותר שמצופה מכל רשות חוקרת במדינה מתוקנת ושמשטרת ישראל אינה מקיימת: למצות את הדין עם עבריינים שגרמו ברשלנותם להריגתם ופציעתם של העובדים״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!