דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיקי גנור

תיק 3000 / הוארך ב-5 ימים מעצרו של מיקי גנור, שחזר בו מכוונתו לשמש עד מדינה

גרסתו החדשה של גנור עשויה להחזיר את תיק 3000 להשלמות חקירה במשטרה; נציג המשטרה בדיון: "זה לא אירוע יום-יומי"; פרקליטו של גנור על הארכת המעצר: "ניסיון להתחשבן עם גנור".

מיקי גנור בדיון להארכת מעצרו, 20 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)
מיקי גנור בדיון להארכת מעצרו, 20 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

מעצרו של מיקי גנור, עד מדינה ב"תיק 3000" (פרשת הצוללות), הוארך בחמישה ימים. כך הוחלט בתום דיון שהתקיים בבית המשפט השלום בראשון לציון, לאחר שגנור ביקש למסור אמש (שלישי) גרסה מחודשת לעדותו למשטרה.

המשטרה מייחסת לגנור עבירה של שיבוש הליכי משפט וביקשה להאריך את מעצרו בחמישה ימים, זאת לאחר שאמש ביקש גנור להיחקר מחדש במשרדי להב 433, שם מסר לחוקרים גרסה שונה מזו אותה מסר בעבר. כעת תאלץ המשטרה להחליט האם לסגת מהסכם עד המדינה שנחתם עמו.

נציג המשטרה פתח את הדיון באומרו כי "לפני כשנתיים התחילה בלהב חקירת פרשיית שחיתות חמורה הידועה כ'פרשת 3000'. במהלך החקירה החמורה והסבוכה נחשפו מעשים פליליים חמורים הקשורים ברכש בטחוני שביצעה מדינת ישראל בהיקף כספי עצום. מעורבותו של החשוד בפרשה נחשפה במהלך החקירה ובמהלכה הוא חתם על הסכם עד מדינה. החקירה בתיק הסתיימה לפני ארבעה חודשים והועברה לפרקליטות". לדבריו, עם סיום החקירה סברה המשטרה כי נמצאו נגד החשודים די ראיות לביצוע עבירות חמורות. "אתמול זומן החשוד שלפנינו לשיחה במשטרה במסגרתה מסר דברים שונים מאלו שמסר בעבר. בשל דבריו אלה הוחלט לחקור אותו באזהרה פעם נוספת ובהמשך לעוצרו".

את מיקי גנור ייצגו בדין עורכי הדין בועז בן צור ומאיר ארנפלד. עו"ד ארנפלד פתח את הדיון באומרו כי גנור הוא מי שיזם את הפנייה לפרקליטה הממונה על פרשת הצוללות – פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן ארי שוויקי, וכי לאחר פנייה זו, הופנה ליחידת להב 433. אנפלד אמר לנציגי המשטרה בדיון כי "עו"ד בן ארי מבהירה לכם שגנור עומד מאחורי כל הפרטים שמסר לכם במסגרת הסכם עד המדינה, אבל יש לו הסתייגויות באשר לפרשנות של עובדות אלה. גנור הבהיר לבן-ארי כי ידוע לו שדרך הפרשנות שלו לעובדות, שהוא מנסה להנגיש מחדש למשטרה, הוא לוקח על עצמו סיכון בלתי מיותר".

בדיון נחשפו האירועים כפי שארעו אתמול: היחידה לחקירת פשיעה כלכלית בלהב 433 זימנה את גנור להגיע למשרדיה לשיחה בסיום השיחה עם ראש היחידה, בה מסר גנור עדות שונה מזו שמסר למשטרה בעבר והוא התבקש להישאר לצורך חקירה באזהרה.

עו"ד אנפלד שאל את נציגי המשטרה "למה גנור המתין שלוש וחצי שעות מרגע סיום השיחה עד לתחילת החקירה? למה ייבשתם אותו?". על כך השיב נציג המשטרה, צחי חבקין כי "מהרגע בה הסתיימה פגישתו היה צריך חשוב מה עושים. זה לא אירוע יום יומי".

בהמשך, שאל עו"ד אנפלד האם קיימות ראיות לכך שבמהלך השנה וחצי האחרונות, מאז שחתם גנור על הסכם עד מדינה, הוא שיבש חקירה. על כך ענו נציגי המשטרה כי גנור נחקר בעבר בגין עבירות שיבוש הליכי חקירה. אנפלד שאל: "החשדתם אותו בשיבוש. פירטתם בפניו במה הוא חשוד?" על כך ענתה נציגת המשטרה אור רובין כי גנור נחקר בעבירה של שיבוש הליכי חקירה גם בחקירות הקודמות שלו. "לגבי החקירה אתמול – ביצענו חקירה ראשונית בלבד", אמרה. עו"ד אנפלד המשיך ושאל האם יש פעולות חקירה ספציפיות אותן גנור עלול לשבש ורובין ענתה "כן. לכן הוא פה".

לשאלה כמה פעולות חקירה מבקשת כעת המשטרה לבצע, ענתה רובין כי "מדובר בפעולות חקירה מורכבות מאוד וארוכות טווח, שמחייבות הישארותו במעצר. לשם כך בתור התחלה נצטרך חמישה ימים".

בהמשך, טען עו"ד בן צור כי בניגוד לטענת המשטרה, עד עתה מעולם לא הוטחו בגנור האשמות באשר לכך שהוא מבצע פעולות של שיבוש חקירה. באשר לחשד הנוכחי שהמשטרה מייחסת לו, אמר רפ"ק חבקין כי "כנגד גנור טרם הוגש כתב אישום. הוא עדיין בגדר חשוד גם בפרשה שעברה לפרקליטות לפני ארבעה חודשים. אתמול הגיע האיש והחל לספר סיפור חדש, אודות חשדות שהחלו להיחקר בתיק שעבר לפרקליטות. למעשה, היחידה החוקרת עכשיו צריכה לחקור חשדות שהחלו לחקר לפני כשנתיים עם ראיות חדשות שמוסיף החשוד, מהותיות, לרבות מסירת ידיעות כוזבות".

על כך שאל עו"ד בן צור: "אתה אומר שגנור הגיע, אמר שיש לו הסתייגות מסוימת מדברים שאמר בעבר, וזה מבחינתו שיבוש. זה הסיפור?" רפ"ק חבקין ענה כי "גנור סתר בצורה מהותית פרטים רבים כפי שמופיע שהודעתו אתמול. מדובר בראיות משמעותיות ורבות שנחקרו במהלך השנתיים האחרונות".

באשר לבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של גנור בחמישה ימים אמר עו"ד בן צור: "אנחנו צריכים להראות שאחרי שאדם היה עצור לתקופה ממושכת, שיש משהו מהותי חדש שמצדיק עילת מעצר שמסתכמת בעילת שיבוש. מה העובדות שלנו? מדובר באדם שכבר שוחרר. אין שמץ של טענה על מסוכנות. והחקירה לכשעצמה הסתיימה. נדמה לי שיש פה קושי של המשטרה לגבי המשמעות המשפטית של מה קורה כשאדם מבקש לחזור בו מהסדר טיעון. יש פסיקה שקובעת שהדבר הזה הוא לגיטימי".

נשיאת בית המשפט, השופטת רון אמרה: "גם חשוד שחתם על הסכם עד מדינה רשאי בכל עת לחזור בו מההסכם. הוא לא נענש על זה במעצר, אבל להבדיל מהסדר טיעון שגם אם אתה חוזר בו יש לכך מההשלכות – אם עד מדינה חוזר בו מדברים מסר – יכולות להיות לכך השלכות. יכול להיות שזה מחייב המשך חקירה".

לסיום, אמר עו"ד בן צור: "גנור אמר שהוא מסויג מחלק מהדברים שהוא עצמו אמר. עם מי הוא ישבש חקירה? עם עצמו הוא יעשה פעולות שיבוש? יש לו ערבויות כבדות מאוד, לכך שלא תעשנה פעולות שיבוש. לכן נדמה לנו שאין כאן בבקשה הזאת אלא אולי ניסיון להתחשבן עם גנור על כך שהוא הגיע כפי שהגיע. בצד המשפטי  – אין כאן אפשרות אמיתית וריאלית לפעולה של שיבוש, כשבא אדם ואומר שהוא רוצה לתקן דברים בעדותו. אני מבקש שיחזור לחיו השגרתיים".

בסיום הדיון, קיבלה השופטת רון את עמדת המשטרה והאריכה את מעצרו של גנור למשך חמישה ימים. רון אמרה כי במסמך היחידה החוקרת פורטה עילה ממשית לעילת השיבוש שעלול להשליך על הימים הקרובים ופעולות החקירה הנדרשות והוסיפה שמצאה כי כאמור, פעולות החקירה נדרשות להמשך החקירה וכי הן מחייבות המשך המעצר, וכי אף חלופת מעצר במקרה זה לא תסבול בשל חשש לשיבוש מהלכי חקירה. "לפיכך אני מקבלת את בקשת המשטרה", סיכמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!