דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קזחסטן

המהפך הקזחי / בירת קזחסטן תקרא על שם הנשיא שעזב אחרי 30 שנה: נורסולטן

כך הכריז הנשיא החדש טוקאייב בנאום כניסתו לתפקיד | הנשיא היוצא, נורסולטן נזרבייב בן ה-78, ימשיך לעמוד בראש מפלגת השלטון, כמו גם בראש "המועצה לביטחון לאומי"

אסטנה בירת קזחסטן (צילום: AP )
אסטנה בירת קזחסטן (צילום: AP )
אוריאל לוי

שעות ספורות לאחר שהושבע נשיאה החדש של קזחסטן, החליטו בתי הנבחרים בקזחסטן לשנות את שמה של הבירה אסטנה לשמו של הנשיא היוצא "נורסולטן", שפרש אמש מתפקידו לאחר 30 שנה בהם שלט במדינה האסתיית.

בהצבעה שנערכה היום (רביעי) בשני בתי הנבחרים של קזחסטן הוחלט לשנות את שמה של אסטנה הבירה לנורסולטן –  כך דווח בסוכנות הידיעות TASS הרוסית. ההצבעות שנערכו בבתי הנבחרים אישרו את תיקונן של שתי הפסקאות הראשונות בפרק 91 של האומה הקזחית בהן מוגדרת אסטנה כבירת המדינה. הנשיא נורסולטן נזרבייב בן ה-78 הודיע אתמול כי החליט להתפטר לאחר 30 שנה בהן הנהיג את המדינה.

נשיא קזחסטן הנכנס קסים ג'ומרט טוקייב בטקס הכתרתו (צילום: AP )
נשיא קזחסטן הנכנס קסים ג'ומרט טוקייב בטקס הכתרתו (צילום: AP )

מחליפו של נזרבייב הוא טוקאייב (65), שכיהן קודם לכן כיו״ר הסנאט, שר החוץ (שתי כהונות נפרדות בנות חמש שנים כל אחת בתקופות שונות) וראש ממשלה בשנים 1999-2002. טוקאייב שהתמחה בתחום בקרת הנשק, דובר קזחית, רוסית, אנגלית וסינית. בנאום ההשבעה שלו הכריז טוקאייב כי הוא מתכוון לשנות את שמה של הבירה אסטנה לשמו הפרטי של הנשיא היוצא נזרבייב – ״נורסולטאן״, כהוקרה על תרומתו לאומה הקזחית.

נורסולטאן נזרבייב, שהיה השליט הוותיק ביותר במדינות בריה"מ לשעבר, וזכה בתואר ״מנהיג האומה״ לכל חייו, ימשיך לעמוד בראש מפלגת השלטון, כמו גם בראש ״המועצה לביטחון לאומי״ וזאת על מנת להעביר את השלטון באופן מדורג. נזרבייב החל להנהיג את קזחסטן בשנת 1989, עוד בימי ברית המועצות, לאחר שנבחר למזכיר הראשון של המפלגה הקומוניסטית בקזחסטן. ב-1991, שנת עצמאותה של קזחסטן, נבחר לנשיא. הוא האריך את כהונתו, והבחירות הבאות התקיימו רק ב-1999. מאז שזכתה קזחסטן בעצמאותה ניצח נזרבייב בארבעה מערכות בחירות שזכו בביקורת קשה של המערב. הוא זכה בבחירות בהן לא ממש היו לו מתחרים ב-1999, 2005, 2011 ו-2015. בבחירות האחרונות, ב-2015, ניצח עם 97.7% מהקולות.

"השנה ימלאו 30 שנה לכניסתי לתפקיד הבכיר ביותר במדינה", אמר נזרבייב בנאום הפרישה שלו. "העם העניק לי את ההזדמנות להיות הנשיא הראשון של קזחסטן העצמאית. היה לי את הכבוד לשרת את העם. עבדתי קשה כדי למלא את רצון האומה".

"כמייסד המדינה הקזחית העצמאית אני חושב שמשימתי כעת היא לאפשר את עלייתו של דור חדש של מנהיגים, שימשיכו את הרפורמות שמתרחשות במדינה", אמר נזרבייב בנאום הפרישה.

אסטנה (צילום: Shutterstock)
אסטנה (צילום: Shutterstock)
אסטנה (צילום: Cholpan / Shutterstock.com)
אסטנה (צילום: Cholpan / Shutterstock.com)

הודעת ההתפטרות של נזרבייב מגיעה שבועות ספורים אחרי שהוא הדיח את שרי הממשלה, וטען שלא הצליחו לשקם את הכלכלה. "למרות שאימצנו חוקים רבים וקיבלנו החלטות רבות בממשלה לא השגנו שינויים חיובים בתחומים רבים בכלכלה".

18 מיליון איש חיים בקזחסטן, מדינה עשירה בנפט במרכז אסיה. בעלת הברית המרכזית של קזחסטן היא רוסיה. במהלך שנותיו בשלטון טיפח נזרבייב את הקשר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ולנטינה מטביינקו, יו"ר הבית העליון של הפרלמנט ברוסיה, אמרה שהתפטרותו של נזרבייב "לא צפויה ורצינית מאוד".

תחילתה של אסטנה ב-1824 בהקמת מבצר שנקרא "אקמולינסק". ב־1961 שונה שמה של העיר בשנית ל"צלינוגרד", והיא הפכה לבירת טריטוריה סובייטית. ב־1991 לאחר שקזחסטן קיבלה את עצמאותה מברית המועצות, שונה שמה של העיר ל"אקמולה", על בסיס שמו של המבצר הישן. פירוש השם החדש היה "הקבר הלבן". החל מ־1994 החלה העיר להתפתח והיא עוצבה כבירתה לעתיד של המדינה העצמאית החדשה. ב־1997 הפכה אסטנה באופן רשמי לעיר הבירה והחליפה את אלמטי, הבירה הקודמת. יחד עם הפיכתה לבירה גם שונה שמה ל"אסטנה" שפירושו "עיר בירה". היום שונה שמה לנורסולטן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!