דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן מעגלים

עולם העבודה / לעבוד בכבוד: העבודה שוחקת את הישראלים ורבים רוצים להחליף מקצוע

סקר של קרן מעגלים העלה כי 41% מהעובדים חשים שחיקה, 70.4% מעוניינים בהסבה מקצועית: "שחיקה, בניגוד ל'סתם' עייפות או שעמום, היא תופעה המסבה סבל גדול לפרט ונזק עצום למעסיק ולמשק"

עובדת ישראלית תופרת דגל ישראל במפעל להכנת דגלים בירושלים. צילום ארכיון, למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
עובדת ישראלית תופרת דגל ישראל במפעל להכנת דגלים בירושלים. צילום ארכיון, למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

41% מהשכירים בישראל מרגישים שחוקים – כך עולה מסקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה עבור 'קרן מעגלים'. 34.7% דיווחו כי נעדרו מהעבודה 11-26 ימים בשנתיים החולפות עקב מחלה, ו-70.4% היו שמחים לעשות קורס הסבה למקצוע נוסף. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 משיבים, גברים ונשים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה השכירה הבוגרת בישראל, יהודים וערבים.

"מחקרים הוכיחו כי חוסר שביעות רצון בעבודה עשוי להוביל לתחושת שחיקה, המתבטאת בין היתר בציניות, חוסר אפקטיביות, ירידה בפרודקטיביות ותשישות" מסרה יפה ויגודסקי, יו"ר 'מעגלים'. "שחיקה בעבודה היא אחת המגיפות הנפוצות ביותר של המאה ה-21, שכן בעידן המודרני העלייה בתוחלת החיים ואורח החיים האינטנסיבי מעצימים אותה. שחיקה, בניגוד ל'סתם' עייפות או שעמום, היא תופעה קשה המשפיעה על העובד במישור הפיזי והנפשי, ומסבה סבל גדול לפרט ונזק עצום למעסיק ולמשק. ממצאי הסקר מוכיחים כי מדובר בבעיה שמצריכה תשומת לב ממשלתית. מחקרים הוכיחו כי אחת הדרכים היעילות להתמודד עם התופעה היא הכשרות לעובדים. טיפול ממשלתי נכון בתופעה זו יסייע להשאיר עובדים רבים במעגל העבודה עד ואפילו לאחר גיל הפרישה".

עובדת במפעל ארכיון (נתי שוחט / פלאש90)
עובדת במפעל ארכיון (נתי שוחט / פלאש90)

מקצוע שוחק נחשב לכזה שבו מתקיימים 2 מהקריטריונים הבאים: עבודה הכרוכה בסחיבת משאות כבדים באופן ממושך' עבודה הדורשת עמידה ממושכת, עבודה פיזית בתנאים אקלימיים קשים, עבודה בסביבת רעש ושחיקה הגורמת לירידה בשמיעה, עבודה בתנאי חום או רטיבות (ללא קשר לתנאי מזג האוויר), עבודה בתנאי קור (ללא קשר לתנאי מזג האוויר), עבודה בסביבת חומרים מסוכנים, נהגים ומפעילי צמ״ה הנדרשים לנסיעות ממושכות, עבודה בסיכון בטיחותי גבוה, עבודה בסביבת ריחות קשים, עבודה במשמרות קבועות לאורך זמן, וכן שחיקה על בסיס קביעת ועדה רפואית.

פערי ההשכלה משפיעים

הסקר מעיד כי השחיקה משמעותית יותר בקרב עובדים שרכשו פחות השכלה פורמלית. 48.9% מבעלי השכלה תיכונית השיבו שהם שחוקים, לעומת 37.5% מבעלי השכלה אקדמית. עובדים שרכשו פחות השכלה נוטים להיות פחות מרוצים גם ממקצועם – כך 40% מבעלי ההשכלה התיכונית השיבו כי אינם מרוצים, לעומת 26.2% מבעלי ההשכלה העל תיכונית ו-25.9% מבעלי ההשכלה האקדמית.

הדבר בא לידי ביטוי גם בפילוח תוצאות הסקר בהתאם לענפי תעסוקה. נמצא כי עובדי הייצור הם הכי פחות מרוצים והכי שחוקים – 49.2% מהם דיווחו כי הם שחוקים, ו-31.9 כי אינם מרוצים ממקצועם. לעומתם, 24.2% בלבד מהמשיבים שהינם עובדי החינוך אינם מרוצים ו- 32.8% מעידים על עצמם כי הם שחוקים. בקרב המשיבים שהינם טכנאים וחשמלאים 38.6% העידו כי הם שחוקים ו-23.9% אינם מרוצים.

עבודה תוך כדי תפילה במפעל משכן התכלת תעשיות בע"מ לייצור טליתות ודברי קודש בבאר שבע (צילום: יעל אלנתן)
עבודה תוך כדי תפילה במפעל משכן התכלת תעשיות בע"מ לייצור טליתות ודברי קודש בבאר שבע (צילום: יעל אלנתן)

בניגוד לאינטואיציה, הסקר מעיד כי ככל שעולה הגיל מפסידים דווקא פחות ימי עבודה בגין מחלה, כשלמעלה מ-32% מבני ה-55 ומעלה העידו כי לא הפסידו אף יום עבודה בשנה האחרונה לעומת 8.4% בלבד מבני ה-18-34, ו-11.4% מבני ה-35-54.

כ-27% מהמשיבים ענו כי אינם מרוצים מהמקצוע בו הם עובדים, כשעובדים צעירים דיווחו על כך יותר מעובדים מבוגרים – 31.5% מבני ה-18-34, לעומת 22.8% מבני ה-55 ומעלה, ש-74% מהם אף ציינו כי ימשיכו לעסוק במקצועם עד לפנסיה. 24% מהיהודים השיבו כי אינם מרוצים מהמקצוע שלהם, לעומת 41.2% מהערבים.

נשים פחות מרוצות ויותר מעוניינות במקצוע אחר

בפילוח על פי מגדר עולה כי יותר נשים אינן מרוצות ממקצוען – 29.3% לעומת 24.7% בקרב גברים. 75.7% דיווחו כי היו מעוניינות לרכוש מקצוע נוסף לעומת 64.8% מהגברים. רמות השחיקה דומות בין שני המגדרים 44.4% מהנשים ו-40.9% מהגברים. יותר גברים דיווחו כי לא הפסידו אף יום עבודה בגין מחלה – 18.6% לעומת 8.7%.

"קרן מעגלים" הוקמה בשנת 2012 על ידי נשיאות הארגונים העסקיים וההסתדרות הכללית החדשה במימון המדינה, לטובת עובדים שעוסקים במקצועות שוחקים, ומעוניינים לעבור מסלול הכשרה, שדרוג, או הסבה במימון מלא של הקרן. הזכאים לקורס במימון הקרן הם גברים ונשים בגילאי 50 עד שנתיים לפני גיל פרישת חובה, וזאת בתנאי שהם מועסקים לפחות 7 שנים ב'מקצוע שוחק', או גברים ונשים מתחת לגיל 50 אשר צברו 20 שנות וותק במקצוע שוחק – על פי הקריטריונים שנקבעו על ידי המדינה. עד היום הוכשרו באמצעות הקרן כ-26,000 עובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!