דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
17.4°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 17.4°תל אביב
  • 18.1°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 16.8°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 17.7°טבריה
  • 17.0°צפת
  • 17.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בזק

קשיים בתקשורת / פירמידת אלוביץ' מתמוטטת: ערך החברות השולטות בבזק צולל

מניית בזק הגיעה היום (ד') לשפל המשקף לחברה שווי של 7.6 מיליארד שקלים בלבד | סיבות העומק להתמוטטות הפיננסית הן עסקת בזק-יס והיד הקשה של משרד התקשורת

בניין בזק ובניין YES (צילום: פלאש 90 / אידאה)
בניין בזק ובניין YES (צילום: פלאש 90 / אידאה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מבנה השליטה בפירמידת בזק עובר בימים האחרונים התמוטטות פיננסית, כאשר ערך המניות ואגרות החוב של החברות השולטות בבזק צולל מטה. הסיבה המיידית היא הקושי של בזק לחלק רווחים לבעלי המניות בשנים הקרובות, למרות שליטתה העסקית בשוק, אך סיבות העומק הן עסקת בזק-יס והיד הקשה של משרד התקשורת.

אתמול הודיעה בזק לבורסה על אפשרות להפחתת שווי הנכסים שלה בכ-1.5 מיליארד שקלים, בשל התמוטטות השווי של YES, שנפגעה עסקית כתוצאה מהתחרות בענף הטלוויזיה שגרמה לה לאבדן לקוחות במשולב עם ירידת מחירים. פגיעה נוספת נובעת מסירוב רשויות המדינה להענות לבקשות בזק בעלות משמעות חשבונאית – בקשה לרשום את YES במאוחד עם בזק, ובקשה להכיר בהפסדי YES לצורכי מס – פוטנציאל של כ-1.1 מיליארד שקלים לבזק, שלא זכה עד כה להכרה. בשילוב עם הכספים שהחברה צריכה להקדיש להסכמי פרישה, כלל ההפחתה עשוי להיות 2 מיליארד שקלים שימנעו מהחברה לחלק דיבידנדים לבעלי המניות שלה.

איך שלט אלוביץ׳ בבזק עד שהשליטה הועברה לבנקים? (גרפיקה: אידאה)
איך שלט אלוביץ׳ בבזק עד שהשליטה הועברה לבנקים? (גרפיקה: אידאה)

היום התחוללו בבורסה ירידות תלולות בערכם של ניירות ערך הקשורים לבזק: אג"ח אינטרנט זהב קרסו לשווי של 25% בלבד מערכן הנקוב בשל חוסר יכולתה של החברה להשיב את כלל החובות. מניית "ביקומ" המחזיקה בגרעין השליטה בבזק ירדה בעשרות אחוזים, כאשר בעלי האג"ח שלה עשויים לתבוע השתלטות על החברה בטענה של הרעה רצופה בהון העצמי מתחת לסף הכתוב בתנאי האג"ח. השליטה ביורוקום תקשורת עברה משאול אלוביץ' לנציגות הבנקים, שלהם אלוביץ היה חייב כ-1.5 מיליארד שקלים. לפי המצב הנוכחי בשוק ההון, הבנקים יאלצו לבצע מחיקה של 1.3 מיליארד שקלים מסכום זה.

גם בזק עצמה בקשיים

מניית בזק הגיעה היום לשפל המשקף לחברה כולה שווי של 7.6 מיליארד שקלים בלבד. לבזק חובות בגובה של כ-13.5 מיליארד שקלים, ולמרות שליטתה בשוק התקשורת, ועל אף היותה החברה היחידה בעלת רווחים משמעותיים בשוק, גם הם נמצאים בשחיקה משנה לשנה.

בזק נפגעה מעסקת בזק-YES בה שילמה בזק מחיר מופקע בעבור מניות YES. העסקה שיקפה הסתמכות על כך משרד התקשורת יתיר לבזק לאחד את כל החברות בקבוצת בזק על מנת להתייעל וכן בכדי להנות מהנחות מס מצטברות של כ-1.1 מיליארד שקלים בעבור הפסדים צבורים של חברת YES. לטענת בזק, היא זכאית לאיחוד שכזה, לאחר שהחברה עמדה בכל דרישות המשרד, לפי מסמך מדיניות רשמי משנת 2012. המשרד סירב לאשר את האיחוד ובזק עתרה לאחרונה לבג"ץ כנגד המשרד בסוגיה זו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!