דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נעצרו במקום / הפד השאיר את הריבית על 2.25%, דחה את ההעלאות המתוכננות ל-2020

זאת על רקע האטה בצמיחה של המשק האמריקאי ברבע האחרון של 2018 | מדובר בשינוי מדיניות דרמטי, שעשוי להשפיע על שוקי ההון העולמיים ולהגביר את מגמת ייסוף השקל הפוגעת בייצוא הישראלי

ג'רום פאוול, נגיד הפדרל ריזרב (AP Photo/Andrew Harnik)
ג'רום פאוול, נגיד הפדרל ריזרב (AP Photo/Andrew Harnik)
יונתן קירשנבאום

הבנק הפדרלי של ארה"ב הודיע אמש (חמישי) כי החליט להשאיר את הריבית ברמה של 2.25%, זאת בעקבות צמיחה איטית ברבע האחרון של 2018. הבנק גם הודיע כי בניגוד לתכניות הקודמות, לא יתבצעו עוד העלאות ריבית ב שנת 2019. מדובר בשינוי מדיניות משמעותי, אף הוא בעקבות ההאטה בצמיחה של המשק האמריקאי.

ההחלטה של הבנק הפדרלי לדחות את העלאות הריבית בארה"ב לשנה הבאה, לכל הפחות, משמעותית ביותר בעבור שוקי ההון העולמיים, ועשויה להשפיע גם על ישראל. בארה"ב ובאירופה הורידו הבנקים את הריבית המרכזית לאזור האפס כדי לעודד יציאה מהמיתון שהחל בעקבות המשבר של שנת 2008. ריבית נמוכה הופכת את החיסכון לכדאי פחות, ומוזילה את מחיר ההלוואות. שני התנאים האלו תורמים לרווחיות גבוהה יותר של השקעה בכלכלה הראלית, ומגבירים את המוטיבציה לבצע השקעות מהסוג הזה. לכן בזמן מיתון, כשיש צורך בעידוד השקעות כדי לתמרץ את המשק, מורידים הבנקים המרכזיים את הריבית.

בניין הפדרל רזרב (צילום: shuttterstock)
בניין הפדרל רזרב (צילום: shuttterstock)

עם זאת, בעשור האחרון החלה הכלכלה האמריקאית להראות סימני יציאה מהמשבר, ולפני כשנה הכריז הבנק הפדרלי כי יבצע מספר העלאות ריבית בשנים הקרובות. באירופה, לעומת זאת, קצב הצמיחה עוד נותר נמוך מאד, וכך גם הריביות שנשארו בתקופה הקרובה אפסיות.

אלא שההאטה של המשק האמריקאי בחודשים האחרונים והחשש מכניסה למיתון הובילה להחלטה להפסיק את העלאות הריבית לעכשיו. בפד מקווים כי דבר זה ייתן למשקיעים את הביטחון להמשיך ולהשקיע ולצרכנים האמריקאים להמשיך לצרוך, ובכך להגביר את קצב הצמיחה.

הדבר עלול להשפיע גם על ערך השקל, ולהביא לייסוף שלו למול הדולר. העלאת הריבית בארה"ב, לאחר עשור של ריבית אפסית, משכה משקיעים בדולר שמעוניינים בהחזר הגבוה יותר שמובטח בארה"ב. כך, עולה ערכו של הדולר לעומת מטבעות אחרים, כפי שאפשר היה לראות בערך השקל עד לתחילת השנה. במילים אחרות, במקום להשקיע במדינות שונות ברחבי העולם, המשקיעים הבינלאומיים חוזרים לארה"ב, הביקוש לדולר עולה, וכתוצאה מכך הוא מתייקר.

עם זאת, ההחלטה להפסיק עם העלאות הריבית עלולה להגביר את מגמת הייסוף שבו נמצא השקל מאז תחילת 2019. מגמת הייסוף פוגעת ביצואנים הישראליים, שבשנה שעברה ניהלו קמפיין שמטרתו להביא את בנק ישראל להתערב כדי להוריד את ערך השקל.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!