דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קריק-טור

קריק-טור / הפגנות באלג'יר: האם המדינה עומדת בפני שינוי היסטורי או עוד מאותו דבר?

כיסאו של מנהיג המדינה הוותיק בוטפליקה רועד לאחרונה, כשגל המחאה נגד המשך שלטונו הולך וצובר תאוצה | מה חושבים המאיירים על האביב הערבי שהגיע לאלג'ירה באיחור אופנתי של תשע שנים?

קריקטורה על שליט אלג'יר (מתוך טוויטר)
קריקטורה על שליט אלג'יר (מתוך טוויטר)
נעם בנעט
נעם בנעט
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

יישאר או לא יישאר? זו השאלה: האפשרות לפיה עַבְּד אֶל-עַזִיז בּוּטְפלִיקַה, הנשיא הלא נגמר של אלג'יריה, יפול מכסאו עד בוא האביב הפכה להיות בתקופה האחרונה לגיטימית. אנשים מרבים להזכיר את "האביב הערבי", טלטלת המזרח תיכונית של 2011, שהגיע באיחור מה לאלג'יריה.

זו הזדמנות מצוינת להיזכר שאחת הסיבות לשמירת השם "האביב הערבי" על אף כישלונו ברוב מדינות ערב היה משחק מילים בתוך משחק מילים: אם בהתחלה חשבנו שמדובר בשינוי לדמוקרטיה, כמו אביב העמים – התקוממויות ומהפכות לאומיות באירופה בין השנים 1848-1849, רצף האכזבות והכישלונות ביצירת שינוי של ממש החזיר אותו למשמעות המקורית של האביב – עונת מעבר.

בּוּטְפלִיקַה, שחגג לאחרונה יום הולדת 82, שולט בארצו מאז שנת 1999 ואף תכנן עד לאחרונה לרוץ לקדנציה חמישית. זאת על אף גילו והעובדה שהוא מרותק לכיסא גלגלים. הריצה של הנשיא, שממעט להופיע בציבור מאז שלקה בשבץ ב-2013, הוציאה את האנשים לרחוב האלג'ירי, ונראה שמביאה אותנו לאביב האלג'יראי באיחור מה. זאת כשברקע למחאות העולות יש שמועות על הידרדרות חמורה במצבו של הנשיא שכפי שאנו רואים בקריקטורות שמתייחסות לנושא.

קריקטורה של עִמָאד חַגָ'אג' הירדני מתארת איך כסא הגלגלים של הנשיא מתקדם ומשאיר אדמה חרוכה שמשאירה סימני מפגינים.

נאחז "בקרנות הכיסא"

נאג'י בנאג'י המרוקאי מבקר את הדרך בה הנשיא בּוּטְפלִיקַה, נאחז בקרנות המזבח כשעוד חשב שירוץ לקדנציה נוספת. בקריקטורה עצמה אנו רואים את המפגינים עם דגלי אלג'יזירה ושלטים הקוראים לבּוּטְפלִיקַה להסתלק מתפקידו ואף מושכים אותו אליהם כדי להרחיקו מכס הנשיאות. אך הוא מחזיק בכסא בכל הכוח.

עוד קריקטורה של עִמָאד חַגָ'אג' הירדני שמתיייחס לקריאה 'הסתלק!'. בקריקטורה אנו רואים כיסא שהוא גם מתפרק, גם עושה רעש של תופים ובין רגליו כתוב 'הסתלק'.

ליל כוכבים הסהר יצא לרחוב

קריקטורה נוספת של עִמָאד חַגָ'אג' הירדני ב-אלעַרַבִּי אלגַ'דִיד'  והפעם אנו רואים את דגל אלג'יריה הופך לאדם המהלך עם שלט 'הסתלק' כסמל להמונים שברחובות.

"המנהיג והכסא"

כך הכותרת של ציוץ עִמָאד חַגָ'אג' הירדני, קריקטוריסט הבית של 'אלעַרַבִּי אלגַ'דִיד',  שמתייחס לדיקטטורים הערבים שנאחזים בכוח בכיסא. בקריקטורה עצמה אנו רואים את המנהיג נחוש לשמור את שלטונו עד כדי כך שהוא הופך להיות חלק מכיסא העץ. רגלי העץ עשויים מקנה רובה שמן הסתם יורים על ההמונים שמתנגדים לשלטון. הדף הירי הוא שמחזיק את שלטונו של המנהיג.

מדובר במחאה ראשונה מאז "האביב הערבי" בה ההמונים מוחים ומשפיעים על מהלך פוליטי משמעותי. אגב, באותה שנה ביטל בּוּטְפלִיקַה את מצב החירום, לאחר 19 שנה, כנראה כדי להרגיע את העם.

אחרי שכבר הכריז כי לא יתמודד לקדנציה חמישית, התהליך כולל שיהיה בקרוב הוא רק החלפת ראשי ממשלה, טריק ערבי מוכר של נשיאים. הוא נשאר והרוה"מ מתחלף. השלב הבא הוא החלטת הממשלה הבאה על תאריך לבחירות וגם תביא לאלג'יריה חוקה חדשה, שניסוחה יהיה בשיתוף נציגי המפגינים, בכפוף למשאל עם. אך בינתיים העם רצה בחירות בלי בוטפליקה וקיבל את בוטפליקה בלי הבחירות.

"בּוּטְפלִיקַה מסכים להעביר את השלטון לנשיא נבחר"

כך הכותרת של הקריקטורה של עַלַאא' א-לַקְטַה בעיתון 'עַרַבִּי21' היוצא בלונדון וממומן ע"י קטר. בקריקטורה אנו רואים איך העם האלג'יראי מבקש את השלטון, אך בּוּטְפלִיקַה מחזיק עדיין בשלטון.

בדומה למצרים, גם באלג'יריה הצבא המקומי ימלא תפקיד משמעותי בתקופת המעבר. במילים אחרות – הצבא ימשיך לנהל את המדינה. מספר שאלות שיוכרעו בזמן הקרוב יקבעו את עתידה של אלג'יריה: ראשית – האם בּוּטְפלִיקַה באמת יפרוש? שנית – האם זה יסתיים בהצערה של השלטון האלג'יראי בלי שינוי בעיקרי המדיניות – כמו שקרה במצרים שהנשיא הישיש חֻסְנִי מֻבָּארַכּ הוחלף בנשיא הנוכחי עַבְּד אלפַתָאח אַ-סִיסִי שממשיך את דרכו (טוב טוב, נכון היתה שנה אחת בשלטון מֻחַמַּד מֻרְסִי, איש האחים המוסלמים, יפה שזכרתם) שלישית – האם העם ימשיך למחות ולהפגין? אם נשפוט לפי סוף השבוע האחרון, בו מאות אלפי אלג'יראים יצאו לרחובות, התשובה לשאלה זו היא כן.

בינתיים מפלגת השלטון, נוטשת את המנהיג הלא נגמר ותומכת בתנועת המחאה, ואף נאמר כי ואקום בהנהגת מוסדות המדינה יוביל לכאוס. הקריאה כי בּוּטְפלִיקַה יסיים את תפקידו בתום הקדנציה הרשמית – לקראת סוף אפריל. את פורים נראה שיעשה עַבְּד אֶל-עַזִיז בּוּטְפלִיקַה בארמון הנשיא, אך לא בטוח שהוא יעשה בה את פסח, חג האביב.

בקריקטורה של יַאסֶר אַחְמַד בעיתון 'אלעַרַבּ' אפשר לראות את מעבר 'אנשי המשטר' מהרפובליקה הראשונה, הרכב המיושן וגלגלים מפונצ'רים אל הרפובליקה השנייה, הרכב החדש והנוצץ – או במילים אחרות – מה שהיה הוא שיהיה.


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת 'חלון למזרח התיכון המתחדש'. אפשר לעקוב אחריו בטלגרםפייסבוק או באינסטגרם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!