דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / בריאות, חינוך ותחבורה: "כחול לבן" הציגה את עיקרי המדיניות הכלכלית

בני גנץ ויאיר לפיד הציגו את תכניתם בשורה של נושאים כלכליים תוך שהם מתחייבים להגדלת התקציב ב-12.5 מיליארד ש"ח שלא יבואו ממיסים או הגדלת הגרעון אלא מתייעלות, מאבק בשחיתות והגדלת הפריון

יאיר לפיד ובני גנץ (צילום: עמר כהן).
יאיר לפיד ובני גנץ (צילום: עמר כהן).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ראשי מפלגת כחול לבן, בני גנץ ויאיר לפיד הציגו אחה"צ (חמישי) את התוכנית הכלכלית שלהם שבמרכזה הגדלה של כ-12.5 מיליארד שקלים בתקציב המערכת הרפואית, חינוך ציבורי מגיל לידה והשקעה בתשתיות התחבורה הציבורית. מאיפה יבוא המימון? גנץ ולפיד התחייבו שלא להעלות מיסים ומאמינים כי הסטת תקציבים בתוך המסגרת הקיימת תספיק.

"יוקר המחיה בישראל הוא מכת מדינה. יקר פה", פתח לפיד את נאומו במסיבת העיתונאים שהתקיימה בגני התערוכה. לפיד הצביע על כשלי המדיניות של נתניהו אותם רואה לדבריו כל אזרח. "מערכת הבריאות קורסת. עם תפוסה של 240%. אין מספיק רופאים ואחיות. התוצאה היא גם פגיעה בטיפול שמגיע לנו וגם בכיס של האזרח. הישראלים מוציאים יותר על רפואה פרטית". על הפערים במערכת החינוך אמר כי "הכסף קובע מי יקבל חינוך טוב יותר והפערים גדלים", ואז שאל: "מי זה האנשים האלה שהוא פוגש ומצבם הכלכלי מצוין? הממשלה בראשות נתניהו לא רואה את האזרחים ממטר. סדר העדיפויות שלנו הוא אזרחי ישראל".

חדר מיון בבית חולים ברזילי באשקלון (צילום: shutterstock).
חדר מיון בבית חולים ברזילי באשקלון (צילום: shutterstock).

אחרי לפיד דיבר יו"ר הרשימה, בני גנץ שאמר "כמו שאמרנו 'ישראל היא לפני הכל'. מבחינתנו, חייהם ורווחתם וטובתם של אזרחי ישראל כולם קודמים לחיים האישיים שלנו. אנחנו קמים בבוקר וחושבים מה אנחנו יכולים לעשות לטובתם. אני לא מחויב לאף אחד אנחנו לא מחויבים לאף אחד. אין מי שעומד מאחורינו שאותו אנחנו צריכים לשרת" ומאורח יותר הוסיף כי "יש פה עולם שלם של אתגרים שצריך להתמודד איתם. אם נסתכל קדימה יש גם עולם שלם של תוכניות שאנחנו ניכנס אליהן: חינוך, בריאות, פריפריה. יש לנו צוות של כמאה מומחים בתחומים שונים שמכינים את התוכניות שנוכל להפעיל אותן ישר עם כניסתנו לשלטון".

לאחר מכן פרס גנץ בקווים כלליים מאוד, עד כדי לא קיימים, את תוכנית כחול לבן בשלושה תחומים: בריאות, חינוך ותחבורה. "יש לנו כוח אדם מצוין במערכת. רופאים, אחיות, אנחנו נתקצב תוכנית ב-12.5 מיליארד שקלים שתכליתה לקצר את זמן ההמתנה. נגדיל בכ-200 מיטות. נתגמל רופאים בשירות הציבורי, נקדם הקמה והרחבה של שני בתי חולים בצפון ובדרום. אנחנו רוצים לצאת לדרך עם תהליכים מהירים ולא נחכה שהתשתיות יהיו מוכנות".

על מערכת החינוך אמר גנץ: "אם נבדוק ונגלה למה ההתפלגות בתמיכה בצמיחה נזהה מהר מאוד את ההתפלגות בהשקעה בחינוך. עולם החינוך לבדו הוא עולם רחב מאוד ואני רוצה לגעת בדבר קטן שהוא ראשית הצירים. אנחנו רוצים להשקיע בכל ילד ללא קשר לעיר שבה נולד וללא קשר לשאלה מי היה אביו ומי אמו. היום יש לו שלוש שנות נפקדות ממערכת החינוך. עד גיל שלוש או ארבע הוא בעיה של ההורים ולא של המדינה. אנחנו רוצים לתקצב את הגיל הרך ולהעביר את האחריות על החינוך למרכז. לא רק לגדל את הילד אלא לחנך אותו. ההורים יוכלו לצאת לעבודה ופתאום נוכל לקחת כיוון אחר. זה סדר גודל של מיליארד שקלים בשנה".

בהמשך דבריו התייחס למצב התחבורה בישראל ואמר כי "המדינה פקוקה. המדינה תקועה. קראתם כולכם את הדו"חות על העשור האבוד בתחבורה. אם נצא מפה בשעות הנכונות נבין כולנו במה מדובר. אנחנו צריכים להקים קבינט תחבורה שירכז את כל הגורמים שעוסקים בתחום הזה ויציב סט של תכניות. יש תהליכים שלוקחים המון זמן. לבנות כביש זה תהליך ארוך. צריך להתחיל אותו ולהמשיך אותו ולייעל אותו אבל צריך גם לעבוד עם מערכת התחבורה כמו שהיא קיימת. תחבורה ציבורית, תחבורה שיתופית. אם נצליח להוריד 10% מהתנועה נקבל משאב פיננסי חשוב שנוכל לעבוד איתו".

פקק תנועה בתל אביב. ארכיון (צילום: גילי יערי/פלאש90)
פקק תנועה בתל אביב. ארכיון (צילום: גילי יערי/פלאש90)

באשר למקורות המימון של תכניותיהם אמר גנץ כי אין בכוונתו להעלות מיסים. "אנחנו מזהים 10 מיליארד שקל בהקצבות קואליציוניות. אנחנו רואים את רווחי הגז ואת הכסף הזה אנחנו צריכים לרכז לטובת הצרכים האלה ושלא יתפזרו וכמובן המלחמה בשחיתות. והכי חשוב זה להגדיל את העוגה. להגדיל את הפריון. כל אחוז צמיחה ריאלי שנביא נכניס לקופה. 12 מיליארד שקלים שאפשר יהיה לעבוד איתם".

בהמשך מסיבת העיתונאים הוסיף לפיד כי בקדנציה הקודמת הוא קיבל את משרד האוצר עם גרעון גדול בהרבה מזה שקיים היום. "ידענו להתמודד עם זה אז ונדע להתמודד עם מה שנקבל גם הפעם".

במענה לשאלות עיתונאים אמר גנץ כי הוא מבין שבמסגרת ההסכמים הקואליציוניים יעמדו דרישות שונות עם עלויות אך "בסופו של דבר המסגרת נתונה ונצטרך כולנו לחיות בתוכה" והוסיף כי "יש הבדל בין מה שאתה רוצה למה שאתה יכול וצריך יהיה להתחשב אחד בשני".

בשלב השאלות חזרו ועלו השאלות ביחס לשילובו של ניסנקורן ברשימה. גנץ עמד שוב מאחורי הבחירה בניסנקורן ואמר כי "אבי ניסנקורן הוא איש עם מודעות כלכלית ומודעות חברתית מאוד גבוהה. הציבור שמרוויח שכר מינימום יודע את הדבר הזה. אבי מחוייב יחד איתנו לשינויים כלכליים שצריך לעשות במדינת ישראל, הוא לא מחוייב לשום ועד גדול או משהו כזה. הוא איש ישר, הגון ומבין עניין בכלכלה במשק וגם ביחסי עבודה שהם לא מילה גסה. טוב שיש לנו אדם שמכיר את הנושא מבפנים ויאפשר לנו לעשות את השינויים הנדרשים לא על הראש של האנשים אלא עם האנשים".

לגבי מחיר למשתכן אמר יאיר לפיד כי התוכנית לפתרון משבר הדיור היא אחרת, "אבל אנחנו נכבד את ההתחייבויות של הממשלה הקודמת כלפי הזוכים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!