דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רמת הגולן

עזרה מחבר? / הנשיא טראמפ: הגיע הזמן, אחרי 52 שנה, שארה"ב תכיר בריבונות ישראל בגולן

הנשיא צייץ מחשבון הטוויטר שלו כי לרמת הגולן חשיבות ביטחונית ואסטרטגית בעבור ישראל וליציבות האזורית | רה"מ נתניהו הגיב בציוץ משלו: "תודה לך, הנשיא טראמפ!" | משני צידי הקשת הפוליטית לא נשארו אדישים

רה״מ בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בפגישתם  בספטמבר(צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
רה״מ בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בפגישתם בספטמבר(צילום: קובי גדעון / פלאש 90).

התערבות במערכת הבחירות או הכרה שהגיעה זמנה במציאות בשטח? הנשיא טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו לפני זמן קצר כי הגיע הזמן, אחרי 52 שנה, שארה"ב תכיר באופן מלא בריבונותה של ישראל על רמת הגולן, שטח בעל חשיבות ביטחונית ואסטרטגית למדינת ישראל וליציבות האזור.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1108772952814899200

רה"מ נתניהו מיהר להגיב בציוץ משלו וכתב: "בשעה שאירן מבקשת לנצל את סוריה כפלטפורמה להשמדת ישראל, הנשיא טראמפ מכיר באומץ בריבונות ישראל על רמת הגולן. תודה לך, הנשיא טראמפ!".

בין התגובות הנוספות במערכת הפוליטית ניתן למצוא את יו"ר תל"ם, משה (בוגי) יעלון, מרשימת כחול לבן שאמר כי הכרזתו של נשיא ארה"ב טראמפ על ההכרה האמריקאית בריבונות הישראלית ברמת הגולן היא בשורה אמיתית. "זהו צעד חשוב נוסף לאחר העברת השגרירות האמריקאית לבירתנו הנצחית". יעלון גם קרא לברך את חבר מפלגתו ,צבי האוזר, ראש היחדה (קואליציה – ד.ר) למען הגולן שקידם את הנושא בצורה משמעותית בתקופה האחרונה. האוזר עצמו צייץ בחשבון הטוויטר שלו "שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה". וסיים בברכת "פורים שמח".

יו"ר כולנו וחבר הקבינט המדיני בטחוני, השר משה כחלון, התייחס אף הוא להחלטת הנשיא טראמפ ואמר כי "הכוונה האמריקנית להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן היא הישג חשוב למדינת ישראל. ידעו שכנינו שהמציאות נקבעת הלכה למעשה ושיש מחיר לסרבנותם להכיר בישראל".

רמת הגולן. יוני 2018 ( צילום: מאור קינבורסקי/פלאש90)
רמת הגולן. יוני 2018 ( צילום: מאור קינבורסקי/פלאש90)

במפלגת ״הימין החדש״, מפלגתם של שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד הגיבו בצורה מעורבת להודעת הנשיא ומסרו כי ״עם כל השמחה על ההכרה האמריקאית ברמת הגולן, חיוני לומר: עסקת 'גולן תמורת חמאסטן' היא סכנה להתיישבות ולישראל". במפלגה קראו לנתניהו להודיע עוד הערב כי הסכמתו להקמת פלסטין בנאום בר אילן "בטלה ומבוטלת״.

גם באיחוד מפלגות הימין התייחסו להודעה בברכות מהולות בחשש לנוכח התחזיות כח לאחר הבחירות הנשיא ינסה לקדם את תכניתו המדינית לאזור, "תכנית המאה". ״אנו מברכים את הנשיא טראמפ על ההכרה היסטורית הצפויה בדבר ריבונותה של מדינת ישראל ברמת הגולן. עם זאת אנו שבים וחוזרים כי אסור שהאמירה הזו תסנוור את עינינו לקראת הנחת תכנית המאה של טראמפ. כאשר זו תונח על השולחן רק חברי איחוד מפלגות הימין יהיו היחידים שמחוייבים באמת לומר לא לוויתור על שטחי מולדת ולא לעקירת ישובים ואלפי משפחות מביתם", לשון ההודעה.

במפלגת בל"ד פחות התלהבו מהצהרתו של טראמפ ומסרו כי "ציוץ טראמפ מבהיר את הכוונות ומרכיבי 'עסקת המאה' שבאה להנציח את השתלטות ישראל על השטחים הכבושים וכפיית פתרון מצד אחד. ממשל טראמפ מגבה בעמדה זו את הכיבוש ופועל נגד החלטות האו״ם". לפי הודעת המפלגה, ״עסקת המאה״ של טראמפ מסתמנת ככזו שתשנה את פניו של המזרח התיכון על חשבון שלומם של התושבים החיים בו, "לטובת הכיבוש הישראלי, ומדיניות שלטון טרמפ, העויין את זכויות האדם והעמים".

גם חברת הכנסת עאידה תומא-סולימאן (חד"ש) הגיבה להצהרת טראמפ על הכוונה האמריקנית להכיר בריבונות הישראלית על רמת הגולן ואמרה כי "טראמפ מנסה להושיע את נתניהו מהמצוקות בהן הוא נתון בניסיון להחזירו לכס השלטון; הפעם בהכרזה חסרת טעם להכרה אמריקנית בריבונות הישראלית על רמת הגולן הכבושה. הכרה כזו היא חלק בלתי נפרד מעסקת המאה שזומם טראמפ עם המשטרים הערבים הריאקציונים: הנצחת השליטה הישראלית והאמריקאית במזרח התיכון וסיכול ממוקד לסוגייה הפלסטינית וצירי ההתנגדות. בגולן יש אלפי אזרחים סורים, שעומדים איתנים נגד כל ניסיונות הישראליזציה והנורמליזציה – ושום הכרה לא תשנה זאת".

כל נשיאי ארה"ב עד כה סירבו להכיר בריבונות ישראל על השטחים שנכבשו מסוריה ב-1967 במהלך מלחמת ששת הימים והשטח עמד במשך עשורים במרכז הסכם עתידי עם סוריה. אולם, התפתחויות בשנים האחרונות, בעיקר סביב מלחמת האזרחים בסוריה, הלכה והגבירה את התמיכה בהכרה שכזאת שכן במצב הכאוטי שנוצר בסוריה, למרות ניצחונו המסתמן של אסד במלחמת האזרחים, לא נראה כי הסכם הכולל את החזרת השטח יעמוד על הפרק בזמן הקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!