דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בעולם / מנהיגי המערב בכינוס ה-G7: קוראים להשקעה להגדלת התוצר

בכינוס המדינות המפותחות שהתקיים באיסה-שימה, יפן, לצד הצהרות צפויות המגנות האלימות של דאע"ש והכוחות הלוחמים בסוריה, הובעה התנגדות נחרצת לעזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי.

מנהיגי מדינות G-7 בועידה.
מנהיגי מדינות G-7 בועידה.

מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם התכנסו לפגישתם השנתית, פגישה המכונה כינוס ה-G7, בעיירה היפנית איסה-שימה. הכינוס התקיים במשך יומיים, ונחתם ביום שישי האחרון, וכלל את התמונות הקבוצתיות המוכרות של מנהיגי העולם המפותח וההצהרות המצופות בנוגע למצב הבינלאומי. עם זאת, בהחלטות ובהצהרות שיצאו מהכינוס בלטו שני נושאים מרכזיים: המחויבות של מנהיגי העולם לגמישות פיסקלית – כלומר לצורך להגדיל את תקציבי מדיניותיהם – כדי להתניע את הכלכלה העולמית, וההחלטיות בה דיברו כנגד עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי.

כינוס ה-G7 היה, כזכור, מכונה ה-G8, וכלל גם את רוסיה. אלא שמאז מרץ 2014 הודיעו המדינות החברות במועדון העלית הסגור של הכלכלות הגדולות "כי דיונים עם רוסיה לא יהיו בעלי-תועלת בשלב זה", וזאת על רקע הסכסוך באוקראינה וסיפוח חצי האי קרים לרוסיה.

בכינוס, שהתקיים ביפן, והיה הכינוס ה-42 של הועידה המתקיימת מאז 1975, השתתפו מלבד המארח, ראש ממשלת יפן שינזו אבה, גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה, דיויד קמרון, נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ראש הממשלה של קנדה, ג'סטין טרודו, וראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי. עוד ייצגו את האיחוד האירופי דונלד טאסק הפולני, נשיא המועצה האירופית, וז'אן קלוד יונקר מלוקסמבורג, נשיא הנציבות האירופית.

הצהרת ה-G7 כללה התייחסות לאמצעים בהן ניתן יהיה להניע את הצמיחה, והושם דגש בהצהרה על הכלי הפיסקלי, המחייב הגדלה של כמות הכסף בכל מדינה, לצורך השקעה ופיתוח במדינה, והנעה של הכלכלה כולה. זהו צעד שנחשב מעט מחוץ לנורמה שהשתלטה על המדיניות הכלכלית העולמית, התומכת בצנע וצמצום המעורבות הממשלתית בכלכלה, וכמעט נכפה על הכלכלה העולמית על מנת להצילה ממשבר 2008.

מודאגים מהצמיחה, קוראים להשקעה

ההצהרה של ראשי ה-G7 כוללת מספר מרכיבים קבועים – הגינוי של האלימות באיזורים מסוימים בעולם ויציאה כנגד התוקפנות של מדינות עוינות, וכן הצהרה משותפת על המחויבות לשיגשוג הדדי ועולמי. בכל זאת, כמה דגשים בהצהרות של הפסגה השנה נראים בעלי עניין.

המנהיגים והמנהיגה הצהירו על דאגתם מקצב הצמיחה העולמי והביעו מחויבות לפעול, כל מדינה בנפרד ואף במשותף על מנת להתניע את הצמיחה. על הצמיחה, כהגדרת המנהיגים להיות נחלת הכלל, ואף להיות "עשירה ביצירת מקומות עבודה", על מנת לחלחל לכל חלקי החברה.

הצהרת ה-G7 כללה התייחסות לאמצעים בהן ניתן יהיה להניע את הצמיחה – פיתוח תשתיות, כלים מוניטריים (כלומר, דרך פיקוח על שערי המטבעות), וכלים פיסקליים (כלומר דרך פיקוח על כמות הכסף במחזור, הגדלתו או הקטנתו). בהצהרת המעצמות הושם דגש על הכלי האחרון, הפיסקלי, המחייב הגדלה של כמות הכסף בכל מדינה, לצורך השקעה ופיתוח במדינה, והנעתה של הכלכלה כולה. זהו צעד שנחשב מעט מחוץ לנורמה שהשתלטה על המדיניות הכלכלית העולמית, התומכת בצנע וצמצום המעורבות הממשלתית בכלכלה, אך מאז משבר 2008 גם כלכלנים מהאסכולה השמרנית של הקפיטליזם נוקטים בו, לעתים כמוצא אחרון להצלת הכלכלה הלאומית.

הצהרת המעצמות הכלכליות כללה גם את המשך מחויבותן לתהליכי הגלובליזציה, אשר כוללים פתיחת השווקים של המדינות, ביטול מכסים, והגדלת שיתוף הפעולה בין הכלכלות. המדינות החברות נקראו להשלים המהלכים הנדרשים להחלת כמה מהסכמי הסחר הגדולים בהיסטוריה, אשר נמצאים כעת על האבניים, ובהם, בעיקר, הסכם שיתוף הפעולה הטרנס-פסיפי (TTP), המשלב את כלכלות ארה"ב, קנדה, יפן, אוסטרליה, ניו-זילנד, וייטנאם, מלזיה ועוד, ואת הסכם הפיתוח הטרנס-אטלנטי (TTIP), הקושר את ארה"ב ואירופה.

ההצהרות על שיתוף הפעולה והתנעת הכלכלה דרך הסכמי סחר חופשי נשמעות, כתמיד, טובות ומיטיבות – אולם, הביקורת כנגד הסכמי הסחר, אשר מרבית פרטיהם עדיין חסויים, מצביעה על כך שהן עלולות להוות ברית של הגורמים הכלכליים החזקים בכל מדינה, אשר חוברים על מנת לבצר שליטתם הכלכלית, על חשבון השכבות החלשות במדינות השונות.

ה-G7: "אם הממלכה המאוחדת תעזוב האיחוד האירופי, יוביל הדבר להיפוך המגמה העולמית הנעה לעבר סחר עולמי רב יותר והשקעות בינלאומיות, לרבות מקומות העבודה הנוצרים בעקבות מגמה זו, ובכך תתרום עזיבה זו להגדלת הסיכון המשמעותי הקיים לצמיחה",

קוראים לבריטניה להישאר באיחוד

הצהרת ה-G7 כללה גם נקטה עמדה באחת השאלות הגדולות העומדות כיום בפני אזרחי בריטניה והאיחוד האירופי. בעוד כשלושה וחצי שבועות צפוי משאל העם באי הבריטי לגבי הישארותה של בריטניה כחלק מהאיחוד האירופי. עמדת ה-G7 הייתה חד-משמעית:

"אם הממלכה המאוחדת תעזוב האיחוד האירופי, יוביל הדבר להיפוך המגמה העולמית הנעה לעבר סחר עולמי רב יותר והשקעות בינלאומיות, לרבות מקומות העבודה הנוצרים בעקבות מגמה זו, ובכך תתרום עזיבה זו להגדלת הסיכון המשמעותי הקיים לצמיחה", נכתב בהצהרה.

פרשנים ברחבי בריטניה ציינו כי עמדה זו כנראה נוספה תוך כדי הדיונים שהתקיימו באיסה-שימה בין המנהיגים, כיוון שלא נכללה בטיוטות שהוחלפו טרם המפגש.

העצמת נשים, בריאות וכלכלה נקייה מזיהום

ההצהרה הארוכה שפירסמו מנהיגי המדינות המפותחות, הכוללת למעלה מ-32 עמודים, כוללת גם פרקים נוספים, ובהם בעיקר מחויבות של המדינות לבצע פעולות לצורך העצמת נשים והגדלת השיוויון בין נשים וגברים, פעולות משותפות להתמודדות עם אתגרי בריאות שונים, והצהרות בדבר הצורך לקיים את הכלכלה כנקייה מזיהום, וזאת על רקע הסכם פריז שהושג בשנה שעברה, להפחתת פליטות דו תחמוצת הפחמן.

נושאים נוספים שנכללו בהצהרה, ועומדים במוקד הדיון העולמי הם משבר ההגירה והפליטים והצורך לפתור את הסכסוכים העקובים מדם המובילים לגלי הפליטות. עם זאת, קשה לומר שההצהרות בעניין צריכות לגרום לאופטימיות וציפייה קרובה לפרוץ השלום, במוקדי הקרבות בסוריה, עיראק או אפגניסטן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!