דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

"מחויבות אין קץ לעם ישראל" / הלך לעולמו השר ואיש המוסד לשעבר רפי איתן

איתן הלך לעולמו בגיל 92 בבית החולים איכילוב | הוא נודע, בין היתר, כאחד ממפקדי המבצע ללכידת אדולף אייכמן בארגנטינה | הנשיא ריבלין: "לוחם אמיץ שתרומתו לביטחון מדינת ישראל עוד תילמד דורות רבים"

רפאל איתן ז"ל (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
רפאל איתן ז"ל (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

רפי איתן, לוחם ואיש קהילת המודיעין הישראלית כמו גם השר לענייני גמלאים ולענייני ירושלים, הלך הערב (שבת) לעולמו, בשיבה טובה בבית החולים איכילוב בתל אביב והוא בן 92. בין השאר, נודע איתן כאחד ממפקדי מבצע לכידת אדולף אייכמן בארגנטינה והבאתו למשפט בישראל. איתן נישא למרים פלד, אלמנתו של יאיר פלד, הם גידלו יחד את יעל, בתו של יאיר, שנולדה לאחר מותו ולהם עוד שני בנים.

"הלך מאיתנו לוחם אמיץ שתרומתו לביטחון מדינת ישראל עוד תילמד דורות רבים" אמר נשיא המדינה ראובן ריבלין, "רפי היה לוחם בנשמתו, דבק במשימה ובאמת שלו. אנו מרכינים היום ראש לזכרו ונפרדים ממנו בעצב וברגשי תודה והערכה עמוקים על כל פועלו למען העם והמדינה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "רעייתי שרה ואני אבלים יחד עם עם ישראל כולו על פטירתו של יקיר האומה רפי איתן ז"ל. רפי היה מגיבורי שירותי הביון של מדינת ישראל באינספור פעולות למען ביטחון ישראל. הוא נטל חלק בלכידתו של הצורר הנאצי אדולף אייכמן והבאתו למשפט צדק בישראל בירושלים. במהלך השנים נטל חלק בחיים הציבוריים, היה שר בממשלת ישראל ופעל להחזרת הרכוש היהודי שנלקח בשואה. הוא היה ידיד אישי קרוב של משפחתנו. לא היה שני לו בחוכמה, בשנינות ובמחויבות אין קץ לעם ישראל ולמדינתנו. אנו מבכים את לכתו".

"הלך מאיתנו רפי איתן, ממניחי היסודות לביטחון ישראל ומערך המודיעין שלה" ספד לו ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, "איש חכם, ערמומי וחד, שלא נס ליחו עד יומו האחרון. מראשוני הפלמ"ח, לוחם ב-48 וממקימי השב"כ והמוסד. הוביל את הבאתו של אייכמן לישראל, ואיש שתרומתו להישגינו אין לה שיעור ולעולם לא תיוודע במלואה. רפי – תודה".

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר כי "רפי איתן היה מהאבות המייסדים של קהיליית המודיעין בישראל. תרם לבטחון של כל אחד ואחת מאזרחי ישראל לאורך עשרות שנים, במבצעים שעל חלקם אסור לספר עד היום. לא התרברב, פשוט עשה. יהי זכרו ברוך".

יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, מסר כי "רפי איתן היה מגדולי הלוחמים של עם ישראל. לוחם נועז ומתוחכם. אדם שידע לעשות במחשכים מהלכים נועזים שלימדו את אויבינו אודות הנחישות, היצירתיות והאומץ הישראליים. עם ישראל חב לו תודה עצומה על לכידת הצורר אייכמן, ועל שירותו רב השנים למען המדינה. גם תרומתו בפוליטיקה עם העלאת נושא הגמלאים לראש סדר העדיפויות הייתה חשובה בעיניי. איתן היה אדם ראוי שיכול לשמש דוגמה לרבים מאיתנו. תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים".

ראש המוסד יוסי כהן הביע בשמו ובשם המשרתים והמשרתות בארגון צער עמוק על פטירתו של איתן, והוסיף כי "רפי איתן ז"ל היה מעמודי התווך של קהיליית המודיעין, והמוסד בפרט. לעד נוקיר את תרומתו לביטחונה של מדינת ישראל, עוד מהיותו לוחם צעיר בפלמ"ח. עשייתו ופעילותו תרשמנה באותיות זהב בהיסטוריה של המדינה. רפי היה לוחם ומפקד מהמעלה הראשונה, מקורי ואמיץ, שהוביל אינספור מבצעים נועזים ופעילויות מורכבות של המוסד, בהן המבצע ללכידתו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן. את רובם המכריע של המבצעים אי אפשר לפרסם, אך הם תרמו תרומה משמעותית לביצור ביטחונה של מדינת ישראל. היסודות שרפי הניח בשנות המדינה הראשונות הן נדבך משמעותי בפעילות המוסד גם היום, ועם ישראל חב לו רבות על עשייתו ופועלו".

מהפלמ"ח ועד הממשלה

איתן, נולד ב-1926 בשם רפאל הנטמן בקיבוץ עין חרוד ליהודית ונח הנטמן, אנשי תנועת החלוץ שעלו מרוסיה, בני העלייה השלישית. הוא גדל כבכור, אך בפועל היה הילד השלישי שילדה אמו- שני הילדים שנולדו לפניו נפטרו בטרם נולד. בגיל שלוש עבר עם הוריו לרמת השרון, שם ניהלו משק משק חקלאי. לאחר סיום בית הספר העממי ברמת השרון עבר לתיכון החקלאי בקיבוץ גבעת השלושה.

איתן התנדב לפלמ"ח, עבר הכשרה כלוחם, קורס מפקדי כיתות וקורס מפקדי מחלקות. בין השאר השתתף בשחרור מעפילי עתלית, במבצע ליל הגשרים ובהתנקשות בשני טמפלרים אקראיים בנובמבר 1946, כדי להרתיע את יתר חברי הקהילה מלשוב לארץ בתום המלחמה.

באחת הפעולות לקליטת מעפילים בקיבוץ יגור התפוצץ מוקש לידו וגרם לו חירשות כמעט מוחלטת. מאז נעזר במכשירי שמיעה. בעת שירותו בפלמ"ח שימש כקצין הסיור של הגדוד הראשון של הפלמ"ח.

במלחמת העצמאות שירת כמ"מ בגדוד הראשון של חטיבת יפתח והשתתף בקרבות עם אנשיו של קאוקג'י במשמר העמק ובקרבות מלכיה. ב-15 במאי נפצע קשה ברגליו ורסיסים נותרו בגופו. בהמשך שב לחזית להשתתף ב"מבצע דני", בו החליף את רחבעם זאבי. כקצין מודיעין של חטיבת יפתח ירד איתן לדרום ותכנן את מערך ההגנה של העיר אילת.

אחרי שירותו הצבאי כקצין המודיעין של חטיבת יפתח, התגייס איתן לשב"כ ומשם עבר לשורות המוסד, ושימש כמפקד היחידה המבצעית המשותפת לשני הארגונים. בהמשך שב לעבוד במוסד כראש אגף המבצעים. איתן היה בין היתר מופקד על מבצע לכידתו של הפושע הנאצי אדולף אייכמןבארגנטינה ב-1960. לאחר מלחמת ששת הימים עמד בראש שלוחת "אגף צומת" באירופה. במהלך השנים למד ב"בית הספר לכלכלה של לונדון" אולם לא סיים את לימודיו.

באמצע שנות השבעים שימש איתן כעוזרו של חברו אריאל שרון, בעת ששרון שימש כיועץ לענייני טרור לראש הממשלה יצחק רבין. כאיש מודיעין נקשר שמו של איתן לפרשיות סודיות שונות, וייעוץ ל-MI6 (סוכנות הביון של בריטניה) במלחמתם במחתרת האירית (IRA).

ב-1981 מונה על ידי שר הביטחון שרון לעמוד בראש לק"ם, הלשכה לקשרי מידע של משרד הביטחון, גוף מודיעיני סודי שתפקידו היה השגת טכנולוגיות מערביות לטובת התעשיות הביטחוניות בישראל. במסגרת תפקיד זב, איתן עמד בראש ההפעלה השנויה במחלוקת של ג'ונתן פולארד כסוכן של המוסד בתוך צבא ארה"ב, בעקבות חשיפת הפרשה נאלץ איתן לפרוש מקהילת המודיעין, והלק"ם פורקה.

פולארד ותומכיו האשימו את איתן בהפקרתו והעלו חשש מכך שהתמנותו לתפקיד שר ב-2006 עתידה להרגיז את האמריקנים ולפגוע בכך בסיכויי השחרור של פולארד. תומכי פולארד עתרו לבג"ץ נגד מינויו של איתן כשר בממשלה מסיבות אלו, אך העתירה נדחתה.

ב-2006 התבקש איתן לפעול במסגרת מפלגת הגמלאים הישראלית, מפלגת גיל, לאחר שזו החליטה לרוץ לכנסת באופן עצמאי. הוא נבחר לכהן מטעמה כחבר כנסת בכנסת ה-17 לאחר שמפלגתו הגיעה להישג המפתיע של שבעה מנדטים וזכתה לשני תפקידי שרים.

איתן כיהן כשר במשרד ראש הממשלה הממונה על ענייני גמלאים. לאחר מינויו של שמעון פרס לנשיא המדינה ופרישתו מהכנסת, הפך איתן לזקן חברי הכנסת.

ב-1 בפברואר 2018 פורסם בחשבון הטוויטר של מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" סרטון של איתן המברך את המפלגה על פועלה, בזכות התנגדותה לאסלאמיזציה של גרמניה. בציוץ אמר איתן: "ברכות מישראל במיוחד ליו"ר אלכסנדר גולנד. אנחנו בישראל מעריכים את גישתכם כלפי היהדות וקראנו את הודעת התמיכה שלכם ב-27 בינואר ביום השואה הבינלאומי" ואיחל להם שבעתיד "במקום אלטרנטיבה לגרמניה תהפכו לאלטרנטיבה לאירופה". שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, תקף את איתן וצייץ בטוויטר: "אני שולל לחלוטין את אמירתו של רפי איתן". איתן נימק את עמדתו בראיונות לתחנות רדיו בישראל, אך בעקבות הביקורת שספג אמר ש"אני מרגיש שטעיתי" בעיסוק בנושא, אך לא שינה את דעתו העקרונית.

איתן הוזכר בספר המתח כל הפחדים כולם מאת טום קלנסי, כמי שגייס את אבי בן יעקב, סגן ראש המוסד בספריו של קלנסי. ככל הנראה, דמותו של סוכן המוסד הוותיק "קורץ", בספרו של ג'ון לה קארה: "המתופפת הקטנה", מבוססת על דמותו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!