דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

בריטניה / ההתנגדות לעזיבת האיחוד האירופי מביאה לשיתוף פעולה שמאלי-ימני

בעוד הויכוח על הישארות בריטניה באיחוד האירופי מסלים בקרב הבריטים, מצטרף שחקן מפתיע לתומכי האיחוד: יאניס ורופאקיס, שר האוצר היווני לשעבר, ומבקר חריף של האיחוד האירופי.

דיוויד קמרון בועידת g-7. צילום: סוכנות AP.
דיוויד קמרון בועידת g-7. צילום: סוכנות AP.

נותרו 25 ימים עד שאזרחי בריטניה יתבקשו להכריע אם הממלכה המאוחדת תישאר חלק מהאיחוד האירופי ואם לאו, והמאבק בין תומכי ההיפרדות לתומכי המשך האיחוד צובר תאוצה, ואף מייצר עימותים.

תמיכה בהישארות בריטניה באיחוד האירופי הגיע בסוף השבוע האחרון מכיוון ועידת ה-G7, שם קראו המעצמות הכלכליות, כמו ארה"ב וגרמניה, לבריטניה להישאר באיחוד. בהצהרתן, הזהירו המעצמות הכלכליות שעזיבת האיחוד תסכן את הכלכלה העולמית ואת המשך הצמיחה. באופן מפתיע חובר לטיעון זה, אותו מובילה אנגלה מרקל, שר האוצר היווני לשעבר, יאניס ורופאקיס.

על מה הויכוח
הטיעון המרכזי כנגד האיחוד האירופי נוגע באובדן הריבונות הבריטית, כאשר פקידים, בעיקר כאלו שלא נבחרו לתפקידם, היושבים במוסדות האיחוד בבריסל, עשויים לקבוע תקנות והגבלות המשפיעות על הבריטים והכלכלה הבריטית. לכך נוסף הטיעון הכלכלי כנגד האיחוד, אשר קובע שבריטניה הייתה עשויה לעשות שימוש טוב יותר בכספים שהיא מעבירה לאיחוד האירופי כחלק מהסכם האיחוד, אילו הייתה מנצלת אותם לטובת הוצאה ציבורית, בדמות שירות הבריאות הציבורי וחינוך.

"על השואפים לקידמה", כתב ורופאקיס, "לקבל החלטה: האם הם מאמינים שיצמח דבר מה לטובה מקריסתו של האיחוד האירופי שלנו – אף שהאיחוד הזה בולם את הקידמה והינו בלתי-דמוקרטי במהותו? או שמא, קריסתו של האיחוד תוביל לבוקה ומבולקה שגבולותיה של בריטניה לא יוכלו להגן על אזרחיה ממנה?"

הטוענים להיפרדות, המכונים האירו-סקפטים, כלומר אלו שמפקפקים בתועלת האיחוד עם אירופה, חוצים מחנות – ומשלבים בין הרגש הלאומי ובין הצורך החברתי. קואליציה חוצת מחנות שמאל רדיקלי יחד עם שמאל מרכזי וימין מרכזי, ניצבת בצד של תומכי האיחוד.

תומכי האיחוד מזכירים כי בצד ההוצאות הגדולות הכרוכות באיחוד האירופי, ישנן גם תועלות כלכליות משמעותיות בדמות הכנסות משמעותיות וסחר עם אירופה, אשר משאירות את הכלכלה הבריטית בצמיחה. אך התוספת החדשה ויוצאת הדופן לטיעון בעד ההישארות באיחוד האירופי מגיעה מיוון, בדמותו של שר האוצר היווני לשעבר, יאניס ורופאקיס.

יאניס ורופאקיס. תומך בהשיארות בריטניה באיחוד. צילום: Valerij Ledenev, מתוך flickr
יאניס ורופאקיס. תומך בהשיארות בריטניה באיחוד. צילום: Valerij Ledenev, מתוך flickr

ורופקיס: עזיבת האיחוד מתאימה לתקופה האימפרליסטית
ורופאקיס, שר האוצר הכריזמטי של ממשלת סיריזה הראשונה ביוון, נודע כמתנגד נחוש, עיקש ואידיאולגי של האיחוד האירופי. בעת הדיונים על תכנית החילוץ של יוון בשנת 2015 התנגד לצעדיה של אירופה, בהובלת גרמניה. ביקורתו אז על האיחוד הייתה על הכפייה הלא דמוקרטית של רצון מעצמות כלכליות על מדינות חלשות יותר, כגון יוון.

לכן, מפתיעה העובדה שורופאקיס הצטרף לפוליטיקאים בריטיים, מהלייבור ומהתנועה הירוקה הבריטית, על מנת לטעון את מה שכונה "הטיעון הרדיקלי", שאמור לשכנע את אנשי השמאל והשמאל הקיצוני, המתנגדים באופן מסורתי לאירופה, לא לעזוב את האיחוד.

"עזיבת האיחוד האירופי לא תתרום להרגעת הדאגות של הציבור הבריטי בדבר האיחוד", כתב ורופאקיס במאמר מיוחד ל"גרדיאן" הבריטי, אשר קדם למסע "הופעות" ברחבי בריטניה, בעצרות שונות כנגד עזיבת האיחוד.

"השירותים הציבוריים בבריטניה אכן בהתפוררות, אך אין זה באשמת האיחוד האירופי. זוהי אשמת הצנע העוטף כגלימה את המסע המרושע כנגד עניי בריטניה. זהו חלק ממאבק תוך בריטי, שהיה מתחולל גם אילו הגבולות של בריטניה היו סגורים הרמטית", כתב ורופאקיס.

בדבריו בגרדיאן ניסה ורופאקיס להטעים כי הדאגות של הבריטים בדבר ריבונותם, שליטת הפקידות האירופית בכלכלתם וזרם המהגרים המיוחס להסכם הגבולות החופשיים של אירופה, לא יקבלו מענה דרך עזיבת האיחוד.

"על השואפים לקידמה", כתב ורופאקיס, "לקבל החלטה: האם הם מאמינים שיצמח דבר מה לטובה מקריסתו של האיחוד האירופי שלנו – אף שהאיחוד הזה בולם את הקידמה והינו בלתי-דמוקרטי במהותו? או שמא, קריסתו של האיחוד תוביל לבוקה ומבולקה שגבולותיה של בריטניה לא יוכלו להגן על אזרחיה ממנה?" סיכם הכלכלן היווני.

סוף לא ידוע
בתוך כך נערכים הכוחות השונים בבריטניה להמשך המאבק והכרעתו במשאל העם שיתקיים ב-23 ביוני. תומכי האיחוד משקיעים כיום את מאמציהם בהקמת מערך של אירגונים חברתיים ואזרחיים אשר יפעל להביא את תומכי האיחוד הבריטים להצביע. ההערכות הן שרוב הבריטים אינם מעוניינים לעזוב את האיחוד, אך דווקא למתנגדי האיחוד יש יותר מוטיבציה לצאת ולהצביע.

תנועות שונות שקמו לאחרונה, כמו "אירופה אחרת היא אפשרית" ו"מומנטום", פועלות כעת בסגנון שהן מכנות "ברני-סנדרסי", בשאיפה להניע מתנדבים לשכנע את אזרחי האי הבריטי להצביע להישאר באיחוד.

ועדה מיוחדת של הפרלמנט הבריטי קבעה בדו"ח שהוציאה בשבוע שעבר כי שני מסעות התעמולה – בעד ונגד האיחוד – משתמשים ברטוריקה שלילית ואף מטעים את הציבור בניסיונם לשכנע בעד עמדתם. רבים באי טוענים שהעימות בנושא זה חצה קוים אדומים – וזכורה בהקשר זה אמירתו של הפוליטיקאי בוריס ג'והנסון, ראש עיריית לונדון עד לא מזמן, שהשווה את האיחוד האירופי לרייך השלישי. בדבר אחד ניתן להיות בטוחים, התוצאה של משאל העם שיתקיים, עדיין לא הוכרעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!