דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרד האוצר

הכלכלה האמריקנית / ארה"ב: האבטלה מצטמצמת, אבל השכר קפא וקשה לעבור למשרה מלאה

יושבת ראש הבנק הפדרלי האמריקאי - ג'נט ילן, התראיינה בשישי והקפיצה את הבורסות אך הדאיגה את האמריקאים. אצלנו, שכר המינימום עולה בזכות הסכמים בין ההסתדרות והאוצר.

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יושבת ראש הפדרל ריזרב, הבנק הפדרלי האמריקאי – ג'נט ילן, התראיינה ביום שישי האחרון בכנס שנערך באוניברסיטת הרווארד. העיתונות האמריקאית התעסקה ביממה האחרונה בעיקר בהצהרה שניפקה ילן באותו ראיון ביחס להיתכנות הגבוהה להעלאת ריבית הדרגתית שיבצע הפדרל ריזרב בחודשים הקרובים.

הבורסה בניו-יורק כבר הגיבה בחיוב מרוסן כשהמסכים נצבעו בירוק. אך מה שמטריד את האמריקאים אלו אמירותיה של ילן ביחס לאבטלה המצטמצמת בארה"ב. ילן הסבירה את התעתוע שיש בנתוני האבטלה הנמוכים בארה"ב כשאמרה "שיעור האבטלה (כ-5% ע.כ.) קרוב ליעד, אבל אנו עדיין לא רואים שיפור בכל הנוגע לעליה בשכר או למספר העובדים במשרה חלקית המבקשים לעבור למשרה מלאה". בארה"ב מייחסים חשיבות רבה למצב התעסוקה ויתרה מכך, למצב השכר המשפיע באופן מכריע על האינפלציה.

האנומליה של שוק העבודה בישראל

נראה כי המצב של שוק העבודה בארצות הברית דומה מאוד למצבו של שוק העבודה הישראלי בשנים האחרונות. אחוז אבטלה נמוך במקביל לשכר נמוך וצמיחה נמוכה (גם בארה"ב וגם בישראל התאכזבו מצמיחה של 0.8% בלבד ברבעון הראשון של 2016). לכאורה מדובר באנומליה כלכלית במושגים של היצע וביקוש שכן אם המשק נמצא בתעסוקה מלאה ויש ביקוש עודף לידיים עובדות, העובד יכול לדרוש שכר גבוה יותר משום שהוא יודע כי יוכל בקלות יחסית למצוא עבודה אחרת. ומן הצד השני במצב של צמיחה נמוכה בתוצר היינו מצפים לראות דווקא עליה באחוזי האבטלה.

הדו"ח השנתי של בנק ישראל לשנת 2014 ניתח את שוק העבודה בישראל, התייחס למצב זה בדיוק והסביר את הסתירה: "מספר גורמים מאפשרים ירידה נמוכה באבטלה תוך כדי האטה בקצב הצמיחה במשק. המרכזי שבהם הוא גמישות שוק העבודה בישראל, המתבטאת השנה בהאטת עלייתו של השכר הריאלי וירידה של מספר שעות העבודה למועסק. כתוצאה מכך עלות העבודה ליחידת תוצר אינה עולה, או עולה בשיעור מתון, למרות ההאטה בצמיחת פריון העבודה, ומתאפשרת קליטתם של עובדים חדשים בשוק העבודה ללא עלייה של שיעור האבטלה".

הנגידה קרנית פלוג, צילום ארכיון: פלאש 90 / הדס פרוש.
הנגידה קרנית פלוג, צילום ארכיון: פלאש 90 / הדס פרוש.

החוקרים של בנק ישראל מסבירים כי המעסיקים ניצלו את כוחם העודף וחילקו את אותן שעות עבודה בין יותר עובדים, וכך יצרו אשליה של גדילה בתעסוקה המתבטאת באחוזי אבטלה נמוכים. עובד שמתחלק במשרתו עם עובד אחר, יחשוש לבקש העלאה בשכרו שכן, הוא יודע שיש למעסיק תחליף, עובד אחר, בהישג יד.

נקודת אור ביולי 2016

עם זאת, בחודשיים הקרובים צפויים שני מהלכים דרמטיים שבוצעו בשנים האחרונות להניב פרי, ולתקן את רמת השכר הנמוכה בישראל.

השינוי הראשון היה העלאת שכר המינימום שנחתם בין ההסתדרות, התאחדות התעשיינים ומשרד האוצר לפני שנה וחצי. באפריל 2015 בוצעה הפעימה הראשונה של הסכם זה שהעלתה את שכר המינימום ל-4,650 ₪ לחודש. ביולי הקרוב צפויה להתבצע הפעימה השנייה שתוסיף עוד 175 שקל לחודש לשכר המינימום. כשבישראל יש כ-600 אלף איש ואישה המשתכרים שכר מינימום, פירוש הדבר תוספת שכר של מעל למאה מליון שקלים בחודש. תוספת שכר שתנותב רובה ככולה לגדילה בצריכה הפרטית שתסייע בהזזת גלגלי המשק החורקים.

השינוי השני שתורם לעליית השכר היה הסכם השכר במגזר הציבורי שנחתם בין ההסתדרות למשרד האוצר באפריל האחרון. ביולי הקרוב תהיה הפעימה הראשונה שתעלה את שכרם של כלל העובדים במגזר הציבורי בכאחוז אחד. עליית השכר במגזר הציבורי צפויה למשוך איתה את השכר בכלל המשק. גם כאן מדובר בתוספת שתיטיב בעיקר עם מקבלי השכר הנמוך הצפויים להגדיל בעזרתו את הצריכה.

בהקשר הזה, נקודת האור הבאה צפויה בינואר 2017. אז צפוי שכר המינימום להשלים עליה ל-5,000 שקלים בחודש. אז צפויה גם הפעימה השניה של המענק בסך 1,000 שקלים לעובדים במגזר הציבורי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!