דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / גנץ: "מדינה לא מנהלים על ידי בני דודים ולא מנהלים על ידי מקורבים"

יום לפני הופעתו מול השדולה היהודית בארה"ב, איפ"ק, התייצב מועמד מפלגת 'כחול לבין' בפני המצלמות, וענה על חלק מהשאלות הבוערות של הימים האחרונים | לקראת הופעותו ב"מגרש הביתי" של נתניהו, העיד גנץ: "האנגלית שלי יותר ישראלית מאשר אמריקנית, ואני מאוד גאה בזה"

יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ (צילום: גילי יערי/פלאש90)
יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ (צילום: גילי יערי/פלאש90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר כחול לבן בני גנץ קיים הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים בוושינגטון, לקראת הופעתו מחר בוועידת שדולת אייפא"ק. גנץ הכחיש את הדיווח לפיו ביקש פגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וסורב, ואמר שאינו חושש מהופעה בזירה הביתית של נתניהו. "אני נמצא איפה שאני צריך להיות", אמר. "אני מודה שאני ישראלי יותר מאשר אמריקני. האנגלית שלי יותר ישראלית מאשר אמריקנית, ואני מאוד גאה בזה".

על האישור של ראש הממשלה בנימין נתניהו למכירת צוללות מתקדמות למצרים, תוך מידור מערכת הביטחון אמר: "זאת חציה של כל הקווים, מה גם שבאופן קונקרטי אני לא מכיר שום סוד מדינה שרמטכ"ל ושר ביטחון לא חשופים אליו".

יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בזמן כהונתו כרמטכ"ל ורה"מ נתניהו יולי 2013 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בזמן כהונתו כרמטכ"ל ורה"מ נתניהו יולי 2013 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בפתח דבריו אמר גנץ כי הוא שמח להגיע לכנס אייפא"ק, המשלב שני היבטים חשובים – יחסי ישראל ארה"ב ויחסי ישראל-יהדות ארה"ב. בהמשך פנה להתייחסות לראיון של נתניהו אתמול: "צפיתי בראיון ואני חייב להגיד שאני מאוד מוטרד. 40 דקות ראיון, כולו על ביבי. שום דבר על מדינת ישראל. הדבר הזה מקפל את המציאות שבה אנחנו חיים. ישראל חייבת להיות לפני הכל. המצב המוזר שאליו נקלענו מראה בדיוק ההפך ואת זה חייבים להחליף ולשנות.

"נכבד את נסיעתו של נתניהו לארה"ב, ההישגים שהוא יביא איתו הם הישגים חשובים לכל מדינת ישראל ובזה אני מאחל לו הצלחה".

לשאלה על האישור שנתן נתניהו למכירת הצוללות למצרים הוסיף: "אני חושב שכל עיסוק מדיני ואסטרטגי במדינת ישראל חייב להיות דרך הרשויות המוסמכות. יותר מזה – האירוע שמדובר בו, מכירת צוללות למדינה שכנה, איננו מבצע מיוחד שקורה בחשכת הליל. הוא מהלך שתהיה לו השלכה רבת שנים, והוא לא יכול שלא לקרות דרך המוסדות הפורמליים הקשורים לעניין.

"מדינה לא מנהלים על ידי בני דודים ולא מנהלים על ידי מקורבים. זאת סוגיה מדינית ומדינאית, היא איננה סוגיה פוליטית מפלגתית שאיזה איש אמון עושה את זה". בכך רמז למעורבותו של עו"ד יצחק מולכו במהלכים.

"בעד חתירה להסכם שלום"

גנץ התחמק מלענות לשאלה על קידום פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואמר רק: "אני בעד חתירה להסכם שלום על בסיס ביטחון למדינת ישראל, ועל בסיס גיבוי אזורי ובינלאומי מבלי לוותר על העקרונות המרכזיים שקבענו, שהם קודם כל ביטחון, אחר כך ירושלים, אחר כך לא חוזרים לקווי 67', ולא עושים שום דבר חד-צדדי. אתם מדברים על חלום נכון וטוב שצריך לעבוד עליו כדי שיגיע, והוא לא רלוונטי לצערי למחר בבוקר".

בסיום הראיון נשאל גנץ כמה שאלות באנגלית. אחת מהן היתה אם מדיניות נתניהו פוגעת בתמיכה הדו-מפלגתית שישראל זוכה לה בארה"ב, ואם ההכרה של טראמפ ברמת הגולן היא מהלך פוליטי שנועד לסייע לנתניהו. גנץ השיב באנגלית שוטפת במבטא ישראלי כבד: "אני חושב שעל-מפלגתיות צריכה להיות עקרון על ביחסי ארה"ב וישראל. פעלתי בארה"ב בתקופות שונות במשך שנים רבות, ומעולם לא היה לי איכפת אם הנשיא הוא דמוקט או רפובליקאי.

"מעולם לא שאלתי את מפקדי צבא ארה"ב וכל אחד אחר שהיה לי איתו קשר אם הוא דמוקרט או רפובליקאי. זה לא מענייני. יש רק ארה"ב אחת בשביל ישראל, ויש רק ישראל אחת בשביל ארה"ב ואני חושב שאנחנו חייבים לשמור את זה על מפלגתי.

"אותו דבר נכון גם ביחס ליהדות ארה"ב. יש כאן אורתודוקסים, רפורמים, קונסרבטיבים. אני לא חושב שאנחנו צריכים להיכנס למשחק שבו אנחנו בוחרים מישהו. אנחנו צריכים להיות מעל הפוליטיקה הזאת. אני לא חושב שהנשיא טראמפ מנסה להתערב באמצעות סוגיית רמת הגולן, כי אם זה טוב לישראל אני מאוד שמח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!