דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשייה

תעשייה במשבר / בסוף האוצר ניצח: היטל ההיצף על המלט נותר על 0.25%

חברי ועדת הכספים התכנסו לדיון פגרה מיוחד, ופיזרו הצהרות לוחמניות על הצורך להעלות את ההיטל כדי לסייע למפעלים הישראליים בתחרות הלא הוגנת עם הייבוא | אך בסיכומו של דבר, קיבלו האוצר והיבואנים את מבוקשם

עובדי מלט הר-טוב שופכים מלט בתל אביב במחאה על ייבוא מלט במחירי היצף 26 בנובמבר 2018 (צילום: פלאש90)
עובדי מלט הר-טוב שופכים מלט בתל אביב במחאה על ייבוא מלט במחירי היצף 26 בנובמבר 2018 (צילום: פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון פגרה מיוחד שהתקיים היום (שני) בכנסת, חזרה ועדת הכספים לדון בהיטל ההיצף על מלט המיובא מטורקיה ויוון. למרות הצהרות לוחמניות של חברי הכנסת בדיון הנוכחי ובדיונים קודמים, גם הפעם החליטה הוועדה להשאיר את המצב הנוכחי בו קיים היטל היצף מצומצם מאוד בשיעור של 0.25% שנועד לשמור על האפשרות להעלות את ההיטל בעתיד. זאת על אף שהגורמים המקצועיים במשרד הכלכלה כבר הגדירו את הייבוא מטורקיה ויוון כיבוא במחירי הפסד וכשסכנת סגירת מפעל הר-טוב מרחפת על מאות עובדיו.

לדיון הגיעו נציגי מפעל הר טוב שסיפרו על המפגש שקיימו עם שרי האוצר והכלכלה במסגרתו הוצעו להם אפשרויות סיוע דרך הקרן לסיוע למפעלים במצוקה. עם זאת בשל הבחירות, האפשרות לקדם בשלב זה תוכניות סיוע למפעל לא מקודמת בעוד שמצבו הכלכלי של המפעל מתדרדר.

עובדי מפעל מלט הר-טוב מבית שמש מפגינים בכניסה למשרד האוצר בירושלים, 14 באוקטובר 2018 (צילום: מלט הר-טוב)
עובדי מפעל מלט הר-טוב מבית שמש מפגינים בכניסה למשרד האוצר בירושלים, 14 באוקטובר 2018 (צילום: מלט הר-טוב)

איה אבידור, משנה למנכ"ל נשר, טענה בדיון כי "התחרות הלא הוגנת מכרסמת משמעותית בתעשייה הישראלית. נשר צמצמה את יכולות האספקה שלה בשנה האחרונה ופיטרה אנשים. אנחנו תעשייה מאוד יעילה אבל אנחנו לא יכולים להתמודד עם תנאי תחרות לא הוגנת".

מנגד הופיע בפני הוועדה גם עו"ד דרור שטרום (לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים) כנציג של חברת צימנט המייבאת מלט מטורקיה, שטען כי "הדיון הזה מתנהל מחוץ לגבולות החוק. דיון בהיטלי סחר הוא לא דיל עם עובדים של מפעל. זו לא המסגרת שבה אנחנו נמצאים. הדיון בהיטלי סחר מורכב מהממונה על היטלי סחר מהממונים עליו במשרד ומהשרים שמעליו".

תמיכה לעמדת היבואנים הגיעה דווקא מנציגי האוצר בדיון  שאמרו כי "המסלול לא ייתפר למידותיה של הר טוב. אם החברה חפצת חיים אז צריך שתגישו את התוכנית העסקית הכי טובה. תנאי הכרחי להוצאת המסלול הזה הוא שיהיו עוד מתחרים".

חברי הוועדה, הן מהאופוזיציה והן מהקואליציה, נטו להעדיף את חיזוק התעשייה הישראלית על פני הייבוא. כך למשל אמר ח"כ מיקי זוהר מהליכוד כי "אנחנו בעד כלכלה חופשית ונגד התערבות ממשלתית, אבל עם הכאוס השורר בתעשיית המלט אנחנו נצטרך להתערב כמדינה בשוק המלט". עוד הוסיף זוהר: "אם אתה יודע שחברת נשר מייצר כמות גדולה של מלט ומספקת לפלסטינים גם במחיר נמוך מבישראל. ובאותו הזמן מייבאים לארץ מלט מחול ויש את חברת הר טוב שיכולה להתחרות בשוק הזה אבל לא במחירי ההיצף, יש פה כאוס. לא יהיה היטל היצף .האוצר מתנגד ולכן זה לא יקרה. לא ישתפו אתך פעולה ולכן הר טוב יישארו קירחים מכאן ומכאן. אין שום ברירה מלבד התערבות ברורה בשוק המלט. כולל פיקוח".

ח״כ מיקי זוהר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
ח״כ מיקי זוהר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר כי "הניחו בפנינו מסמך שהיה ברור לחלוטין שיש מקום להטיל היטל היצף". הוא גם הגיב לדברי האוצר כשאמר כי "יש לכם תכונה מדהימה – הוא יודע לנהל מפעל מלט ולנהל בית אופנה ואיזה בדים אפשר לגזור איך ועל מה להטיל מכס הגנה ועל מה לא. הכל הם יודעים. למה צריך מנהלי מפעלים? תנהלו אתם את המפעלים. אתם מוליכים בכחש את המפעלים ואת העובדים. עשיתם את זה בתעשיות אחרות. בתעשיית האופנה. אם עושים כאילו הגיעו להסכמה עם העובדים אבל עושים מהם צחוק. בסוף הם ילכו הביתה".

בסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי "היה דיון עם שר האוצר, שר הכלכלה, מנכ"ל המשרד ובכירים נוספים עם יו"ר, מנכ"ל ויו"ר ועד העובדים של מלט הר טוב. תמונת המצב היא שבחודשים הקרובים יצטרכו להיכנס למסלול החדש הזה (סיוע באמצעות הקרן למפעלים במצוקה, ע.כ). ברור לי שאנחנו לא יכולים לאשר משהו אחר מלבד 0.25%. אם אנחנו לא מאשרים אז אין היטל ואנחנו לא על המגרש. וברור לי ששר האוצר ושר הכלכלה נמצאים במתווה של פתרון. אני מציע לאשר את בקשת השרים. במידה ולא נצליח נצטרך למצוא פתרון אחר". על אף מחאתם של חברי הכנסת אושרה הבקשה להמשיך עם היטל היצף מינימלי של 0.25%.

בהמשך הדיון אישרה הוועדה העברה תקציבית על סך 693 מיליון שקלים לטובת המשך היישום של התוכנית למיגון הצפון. בקשת העברה לטובת ועדת הבחירות לא עלתה לדיון לאחר שהתברר כי לא היה לה רוב בוועדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!