דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

"משק מאוזן" / למרות חוזי השחורות, דירוג האשראי של ישראל נותר יציב

חברת דירוג האשראי פיץ': "לישראל עודף שנתי בחשבון השוטף בכל שנה מאז 2003" | לטענתם "העודף בחשבון השוטף ימשיך בשנים 2019-2020" | שר האוצר כחלון טוען כי אין בכך די וכי: "כלכלה שפויה משרתת את החברה ואת האזרחים"

בנק ישראל (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)
בנק ישראל (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

חברת הדירוג פיץ' הודיעה כי היא משאירה את דירוג האשראי של ישראל על רמה של A+ עם תחזית יציבה. שר אוצר משה כחלון: "כלכלה שפויה משרתת את החברה ואת האזרחים, לא רק את הפריבילגים והמחוברים".

חברת הדירוג פיץ' נימקה את החלטה בכך שהמשק הישראלי "מאוזן בין חשבונות חיצוניים חזקים, ביצועים מאקרו-כלכליים איתנים וחוסן מוסדי, לבין יחס חוב ממשלתי לתוצר שעודנו גבוה ביחס למדינות הייחוס וסיכונים פוליטיים וביטחוניים". עוד הסבירו האנליסטים של פיץ' בהודעתם כי "הביצועים המאקרו-כלכליים של ישראל היו מרשימים והכלכלה נותרה בנקודת איזון אופטימלית בשנת 2018, עם צמיחה של 3.3% בתוצר הריאלי, אבטלה נמוכה, עליה בצמיחה בשכר, ועדיין, אינפלציה נמוכה. ממוצע הצמיחה בחמש השנים האחרונות בתוצר הריאלי הינו חזק יותר מזה של מדינות הייחוס והתנודתיות בצמיחה נמוכה יותר. החברה צופה שהצמיחה תישאר חזקה ב-2020-2019, מעט מעל 3% בשנה".

האנליסטים של פיץ' התייחסו גם להערכות על החריגה הצפויה בשיעור הגרעון הממשלתי אל מעבר ליעד של 2.9% ולעליה ביחס החוב תוצר הצפויה בשנתיים הקרובות אך סייגו את החששות בכך ש"חלקו של החוב החיצוני הינו נמוך, למדינה שוק מקומי עמוק ונזיל, גישה טובה לשווקי ההון הבינלאומיים, תכנית פעילה של מכירת אגרות חוב ליהודי התפוצות וכן תכנית ערבויות ממשלת ארה"ב במקרה של זעזוע בשווקים".

עוד הסבירו כלכלני פיץ' את החלטתם בכך ש"לישראל עודף שנתי בחשבון השוטף בכל שנה מאז 2003" והם צופים כי "העודף בחשבון השוטף ימשיך בשנים 2019-2020. רזרבות מטבע החוץ הגיעו לרמה של 118 מיליארד דולר בפברואר 2019. פיץ' טוענת כי מעמדה של ישראל כמלווה נטו בשנת 2018 נמצא ברמה הגבוהה מהרמה החציונית של מדינות המדורגות 'A' ואף 'AA'. נציגי החברה מציינים כי פיתוח נוסף של משק הגז יספק תמיכה נוספת למאזן החיצוני של ישראל".

במשרד האוצר שמחו לקבל את החיזוק מחברת הדירוג. החשב הכללי רוני חיזקיה בירך על ההחלטה ואמר כי "אשרור הדירוג משקף את חוזק ויציבות הכלכלה הישראלית ומדגיש את החשיבות בהמשך מדיניות מעודדת צמיחה תוך שמירה על מסגרות פיסקליות והורדת נטל החוב"

שר האוצר כחלון יוצא ממסיבת עיתונאים. ארכיון (צילום: פלאש90)
שר האוצר כחלון יוצא ממסיבת עיתונאים. ארכיון (צילום: פלאש90)

שר האוצר כחלון התייחס גם הוא להודעה ואמר כי "אישרור דירוג האשראי של ישראל והמשך הירידה באבטלה מצביעים על העצמה האדירה של המשק והכלכלה הישראלית. להקת המכפישים עושה הכל על מנת להחזיר את המשק לאחור, לפגוע במעמד הביניים והמשפחות הצעירות. לא אתן לזה יד. כלכלה שפויה משרתת את החברה ואת האזרחים. לא רק את הפריבילגים והמחוברים".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!