דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ריבונות ברמת הגולן / טראמפ חתם על ההכרה בגולן ונתניהו השווה אותו לכורש וללורד בלפור

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו נפגשו אמש (שני), ולאחר מכן נשאו הצהרות חגיגיות על ההכרה האמריקאית בריבונות ישראל ברמת הגולן | טראמפ: "איומי טרור של איראן וקבוצות אחרות בדרום סוריה הופכים את רמת הגולן לזירה אפשרית של מתקפות נגד ישראל"

נתניהו וטראמפ מציגים את הצו הנשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, 25 במרץ 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו וטראמפ מציגים את הצו הנשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, 25 במרץ 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

שלוש שנים לאחר שארה"ב תמכה בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם' שהביעה "דאגה עמוקה" מהכרזת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כי ישראל לעולם לא תיסוג מרמת הגולן, חתם היום נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על צו נשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמה. טראמפ ונתניהו נפגשו הערב (שעון ישראל) בבית הלבן, ולאחר פגישתם נשאו הצהרה משותפת. הצו הנשיאותי ישמש מעתה קו מנחה לגיבוש והוצאה לפועל של מדיניות החוץ של ארה"ב, אך כל עוד לא יאושר בקונגרס אין לו מעמד של חוק.

נתניהו וטראמפ מציגים את הצו הנשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, 25 במרץ 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו וטראמפ מציגים את הצו הנשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, 25 במרץ 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

טראמפ דיבר ראשון והחל במחמאות לנתניהו, שהוא "איש מיוחד שעושה עבודה מצוינת". בהמשך הביע הזדהות עם אזרחי ישראל על התקפות חמאס. "תפילותינו עם חברינו בישראל. ארה"ב מכירה בזכותה המלאה של ישראל להגן על עצמה. ההתקפה המתועבת הבוקר מדגימה את האתגרים הביטחוניים שאיתן מתמודדת ישראל מדי יום. היום אני מבצע צעד היסטורי שיקדם את יכולתה של ישראל להגן על עצמה. בעוד רגע אחתום על צו נשיאותי המכיר בריבונותה של ישראל על רמת הגולן.

"מדינת ישראל לקחה את השליטה על רמת הגולן ב-1967, כדי להגן על ביטחונה מאיומים חיצוניים. כיום, איומי טרור של איראן וקבוצות אחרות בדרום סוריה, כולל חיזבאללה, הופכים את רמת הגולן לשטח פוטנציאלי שממנו ייצאו מתקפות אלימות על ישראל. כל הסכם שלום עתידי צריך להתחשב ביכולתה של ישראל להגן על עצמה מפני סוריה, איראן ואיומים אזוריים אחרים. אנחנו לא רוצים לראות עוד מתקפות כמו זאת שהתבצעה היום מצפון לתל אביב".

טראמפ ציין כי הברית בין ארה"ב לישראל לא היתה מעולם חזקה כמו בתקופת שלטונו, ונתן כדוגמה את העברת השגרירות האמריקאית בירושלים. הוא התגאה בהבסת דאע"ש בסוריה, בפרישה מהסכם הגרעין עם איראן, והצהיר שיילחם אנטישמיות. הוא החמיא לישראל על עוצמתה והזמין את נתניהו לשאת דברים.

נתניהו החל בדברי תודה לטראמפ על התמיכה בישראל. הוא המשיך בתיאור יריר הרקטה על הבית במושב משמרת והוסיף: "ישראל לא תקבל זאת ואני לא אקבל זאת. ברגעים אלה ישראל מגיבה בעוצמה. יש לי מסר פשוט לאויבי ישראל: נעשה כל מה שאנחנו חייבים להגן על אזרחינו ועל המדינה".

לאחר דברים אלה הודה שוב נתניהו לטראמפ על ההזמנה לבית הלבן. "לאורך השנים היו לישראל הרבה חברים שישבו כאן בבית הלבן. אבל לישראל מעולם לא היה חבר טוב ממך. הראית לנו זאת פעם אחר פעם: כשפרשת מההסכם האסוני עם איראן. אמרת ועשית. הראית זאת כשהטלת סנקציות על המשטר שרוצה להשמיד את המדינה היהודית. אמרת ועשית. הראית זאת כשהכרת בירושלים כבירת ישראל והזזת את שגרירות ארה"ב לשם. אמרת ועשית. ועשית זאת פעם נוספת היום בהכרה בריבונות ישראל על רמת הגולן.

"זהו באמת יום היסטורי. לאורך שני עשורים, מ-1948 עד 1967, סוריה המטירה אש מוות על אזרחים ישראלים. דור של ילדים ישראלים חי בסכנה מתמדת. ואז, בשני ימים מפוארים, ביוני 67', החיילים האמיצים של ישראל שיחררו את הגולן. אחד מהם היה אחי שנפצע בקרב שלוש שעות לפני סיום המלחמה. כמה שנים מאוחר יותר, כקצין ביחידה מיוחדת, הובלתי חיילים למשימה בסוריה, וכשחזרנו דרך הגולן, כמעט קפאנו למוות בסערה".

נתניהו וטראמפ בבית הלבן, 25 במרץ 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו וטראמפ בבית הלבן, 25 במרץ 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

נתניהו המשיך בתיאור החשיבות הביטחונית של רמת הגולן כשטח גבוה ושולט, שבאה לידי ביטוי כבר במלחמת יום כיפור ומאז. "נאלצנו לחכות מאז כמעט חצי מאה כדי לראות את הניצחון הצבאי הופך לניצחון מדיני. לכן, אדוני הנשיא, ההכרה שלנו בריבונות ישראל ברמת הגולן כל כך היסטורית.

"הכרזה זו היא עשיית צדק היסטורי כפול. ישראל זכתה ברמת הגולן במלחמת הגנה עצמית צודקת, ושורשיו של העם היהודי בגולן חוזרים אלפי שנים אחורה. בהיסטוריה הארוכה של העם היהודי היו מעט הכרזות ממנהיגים לא יהודים בשם אנשינו וארצינו: המלך הפרסי כורש, הלורד בלפור, הנשיא הארי טרומן והנשיא דונלד טראמפ.

"אתה, אדוני הנשיא, עשית את זה לא פעם אחת אלא פעמיים. בהכרזתך האמיצה בנוגע לירושלים ובהכרזתך האמיצה היום בנוגע לגולן".

בסיום הדברים חתם טראמפ על הצו הנשיאותי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!