דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התעמרות בעבודה

סולידריות גלובלית / 3 דוגמאות לדיכוי זכויות עובדים בעולם והמאבק העולמי למיגור התופעה

ההתעמרות בעובדי מפעל לייצור ציוד ריתוך בסין | האיומים על חייו של מאגד המורים בפיליפינים | רדיפת חברי איגוד עובדי הרפואה בגווטמאלה | והמאמץ של ארגון "לייבור סטארט" להיאבק בתופעות גלובלית

עובדי Jasic Technology מפגינים בסין (צילום: labourstart)
עובדי Jasic Technology מפגינים בסין (צילום: labourstart)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מובילי איגודים מקצועיים מאויימים, נעצרים ונפגעים על-ידי ממשלות בעולם כדי לעצור את פעילותם הלגיטימית ורצונם לאגד עובדים ולנהל משא ומתן קיבוצי על זכויותיהם. שלושה קמפיינים עולמיים בסין, גוואטמלה והפיליפים קוראים לסולידאריות בינלאומית ושופכים אור על המחירים הכבדים שמנהיגי איגודים משלמים בעולם ועל הדיכוי של הממסד נגד העובדים.

איגודים העובדים בפקיסטן בהפגנה בדרישה לתנאי בטיחות טובים יותר לאחר מותם של 120 כורים בשנת 2018. 31 בדצמבר 2018 (צילום: Industriall)
איגודים העובדים בפקיסטן בהפגנה בדרישה לתנאי בטיחות טובים יותר לאחר מותם של 120 כורים בשנת 2018. 31 בדצמבר 2018 (צילום: Industriall)

סין: מעצר מנהיגי איגודים

חוקי העבודה בסין מזמן שללו את זכות ההתאגדות החופשית והדיכוי מביא איתו תופעה של שביתות פראיות. איגוד כל האיגודים המקצועיים של סין (ACFTU) שלמעשה כפוף למפלגה הקומוניסטית והוא זרוע ביצועית שלה, הוא בעל הסמכות הסטטוטורית לשלוט בכל האיגודים המקצועיים, כולל הקמת איגודים מקצועיים חדשים. לפיכך, איגודים מקצועיים שאושרו על-פי חוק, מאורגנים לעתים רחוקות באופן עצמאי ובהתאם לאינטרסים של העובדים, ומאלצים עובדים רבים לנקוט באמצעים משלהם לארגון במהלך סכסוכי עבודה ותלונות נגד מעסיקים. בשנים האחרונות יש תופעת נגד של עובדים שכן מתאגדים ואפילו עושים צעדים ארגוניים והמשטר מגיב בדיכוי חוזר, דבר הגובה מהעובדים מחירים כבדים.

בקיץ 2018 פוטרו עובדי יאסיק טכנולוג'י, מפעל לייצור ציוד ריתוך בדרום סין, עקב הקמת איגוד מקצועי משלהם ומאוחר יותר נעצרו על-ידי גורמים רשמיים בממשלה באשמת "התקהלות להפרת סדר חברתי". נכון להיום, למעלה מ-40 אנשים עדיין במעצר, כולל נציגי עובדים, סטודנטים תומכים, פעילים חברתיים ועובדי ארגונים לא ממשלתיים.

בינואר 2019, מספר מגיני זכויות עובדים ותיקים מכמה ארגוני עבודה לא ממשלתיים הושמו במעצר גם כן. ראייה זו מתווספת לתמונה המתגבשת על-פיה הממשלה הסינית מדכאת באופן רחב ובאמצעי כפייה אקטיביסטים בתחום העבודה שמנסים ליישם את הזכות הבסיסית לחופש התאגדות וביטוי.

הפגנת איגודי עובדים נגד הקבלנים באסון הפיצוץ במכרה בסומה. שמות 201 ההרוגים ועליהם קסדה. מאי 2014 (EvrenKalinbacak / Shutterstock.com)
הפגנת איגודי עובדים נגד הקבלנים באסון הפיצוץ במכרה בסומה. שמות 201 ההרוגים ועליהם קסדה. מאי 2014 (EvrenKalinbacak / Shutterstock.com)

קונפדרציית האיגודים המקצועיים של הונג קונג (HKCTU) וארגון "מוניטור גלובאלי" (GM) דורשים כי הממשלה הסינית תשחרר ותבטל את כל האישומים הפליליים נגד העובדים, פעילי העבודה ותומכיהם שנעצרו, להפסיק את הדיכוי נגד כל פעילי זכויות העובדים ופעילות האיגודים המקצועיים העצמאיים ולהבטיח שחוקיה ישמרו על עקרונות היסוד של חופש ההתאגדות של ארגון העבודה הבינלאומי.

המורים בפיליפינים: איומים ברצח ואיסוף פרטים

ריימונד בסיליו, מזכ"ל איגוד המורים המודאגים (ACT) קיבל איומים על חייו באמצעות הטלפון הסלולרי שלו במהלך מסיבת עיתונאים של האיגוד ב-11 בינואר 2019. באותה מסיבת עיתונאים, הוא גינה פומבית את ההטרדה המתמדת ואת האיומים שחווים חברי ומנהיגי האיגוד. המטלפן, שנראה בעל ידע על הפרטים האישיים של מר בסיליו, טען כי התקבלה החלטה על הריגתו, אלא אם יסכים לשתף פעולה עם דרישותיו של המטלפן. בנוסף על כך, לאיגוד המורים המודאגים התגלה כי השלטון, באמצעות המשטרה באזורים שונים במדינה, בונה פרופילים אישיים על חברי האיגוד ומסמן אותם. איסוף פרטים מטעם הרשויות על מנהיגי וחברי האיגוד הוא צעד בלתי חוקי ברמה המקומית והבינלאומית כאחד.

הפגנת תמיכה באיגודי עובדים מחוץ לבית המשפט העליון בארצות הברית (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin).
הפגנת תמיכה באיגודי עובדים מחוץ לבית המשפט העליון בארצות הברית (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin).

האיגוד המקצועי הבינלאומי לחינוך (EI) שמאגד בתוכו את ACT קרא לסולידאריות בינלאומית באמצעות אתר לייבורסטארט ומזמין כל אחד לכתוב לנשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרט, ולהביע את זעמו על איומי המוות כלפי מזכ"ל ברית המורים המודאגים, ועל האיסוף המידע האישי של מנהיגי ההתאגדות.

גוואטמלה: כליאה בשל קיום משא ומתן קיבוצי

גואטמלה נמצאת במשבר חוקתי חמור, שהלך והחריף בחודשים האחרונים. הממשל של ג'ימי מוראלס נוקט בצורה שיטתית בצעדי רדיפה כנגד מנהיגי קהילות, פעילים חברתיים, עיתונאים ופעילי איגודים מקצועיים.

לואיס אלפירז גוזמן, מזכיר איגוד עובדי הרפואה בגואטמלה (SNTSG) ודורה רגינה רואנו, מראשי אותו האיגוד, נעצרו בינואר למשך 12 ימים בעקבות ניהול מו"מ להסכם קיבוצי וחתימה על הסכם קיבוצי בין האיגוד לבין משרד הבריאות בשנת 2013.

הממשל הנוכחי מאשים אותם ב"ניצול לרעה של כוח" ושחיתות כאשר דרשו בהסכם עבודה קיבוצי לעגן בתקנה את ההוצאות ודמי עבודה לעובדים ולרשויות משרד הבריאות. האשמות מגיעות על-פי האיגוד המקצועי מכיוון שלמשרד הבריאות אין מספיק תקציב על מנת לשלם את התחייבויותיו. למרות ששוחררו ממעצר, נתונים שני ראשי האיגוד במעצר בית.

SNTSG וארגון עובדי המגזר הציבורי הבינלאומי (PSI) השיקו קמפיין בדרישה לביטול כל ההאשמות כנגד דורה רגינה רואנו ולואיס אלפירז גוזמן וכן בדרישה להפסקת צעדי הרדיפה והדיכוי כנגד כל מנהיגי הקהילות, הפעילים החברתיים, העיתונאים ופעילי האיגודים המקצועיים.

הקמפיין קורא לחתום על מכתב הקורא לנשיא ולתובעת הכללית נגד השחיתות בגוואטמלה לבטל את התביעה כנגד הפעילים, ומפציר לשים קץ לדיכוי ולהטרדות של איגודים מקצועיים כולל העמדה לדין בגין רווחיות לעובדים דרך משא ומתן קיבוצי. המכתב אומר כי ההפרות נגד זכויות איגודים מקצועיים בגוואטמלה מתפשטות כאשר למעלה מ-80 מנהיגי איגוד מקצועי נרצחו במדינה בשנים האחרונות וארגון העבודה הבינלאומי גינה את המאמצים להפרת זכות ההתאגדות ומשא ומתן קיבוצי.

מקרים מקומיים, תופעות עולמיות

חופש ההתאגדות והזכות לנהל משא ומתן קיבוצי הם שתי זכויות בסיסיות שארגון העבודה הבינלאומי קבע. בעולם עובדים נאבקים על זכויות אלו באופן יומיומי ומשלמים מחירים כבדים בעבורם.

אתר לייבור סטארט משתמש בסולידאריות בינלאומית – שליחת מכתבים באמצעים טכנולוגיים כדי להפוך את הזירה לבינלאומית. לא עוד מקרים מקומיים שמדינה חושבת להעלים. באמצעות מודעות ציבורית רחבה מהעולם, הלחץ הציבורי הוא אחד מכלי המאבק האפקטיביים שתומכים בזכויות עובדים בצורה עולמית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!