דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
19.3°תל אביב
  • 12.6°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.3°אשדוד
  • 17.0°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 19.3°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / נתניהו ניסה לשלהב את חברי אייפא"ק ונתקל באדישות וחוסר עניין

המסורת של בנימין נתניהו להעמיד פעם אחר פעם את משתתפי ועידות אייפא"ק על הרגליים למחיאות כפיים סוערות נשברה היום | אולי בגלל השידור הלווייני, אולי בגלל חוק הלאום והכהניסטים, ואולי בגלל התחזקות תדמיתו כמושחת - כל שהצליח לסחוט היו מחיאות כפיים רפות

נתניהו נואם בוועידת אייפאק (צילום מסך)
נתניהו נואם בוועידת אייפאק (צילום מסך)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא אתמול אחר הצהריים (שלישי) נאום בפני משתתפי ועידת אייפא"ק באמצעות לוויין, לאחר שהקדים את חזרתו מארה"ב לישראל עקב המצב הביטחוני. באולם הוועידה בוושינגטון נכחו 18 אלף משתתפים, שצפו בנתניהו על שני מסכי ענק.

הדקות הראשונות של הנאום לוו בתקלה טכנית שגרמה רק לקולו להישמע, ובאיכות נמוכה. התקלה חזקה על עצמה לרגעים לכל אורך הנאום, כולל באחד מרגעי השיא, שבהם ניסה לשכנע את הקהל שחוק הלאום ושאר פעולותיו לא פגעו בדמוקרטיה הישראלית. בתחילת דבריו דיבר נתניהו על המתיחות סביב רצועת עזה, והוא הודה לאנשי אייפא"ק על התמיכה בישראל, "שנה אחר שנה, עשור אחר עשור".

נקודת פתיחה בעייתית

כבר בשלב מוקדם זה הדגיש נתניהו את התרומה החשובה של רפובלקנים ודמוקרטים גם יחד לברית בין המדינות. ההדגשה נועדה לפצות על דימויו כמי שפגע בקונצנזוס האמריקאי ביחס לישראל, בשלל דרכים: בתמיכה במיט רומני מול ברק אובמה בבחירות 2012; ביחסים העכורים עם אובמה, ששיאם נאומו בקונגרס נגד הסכם הגרעין עם איראן; בקירבה היתירה לטראמפ; ובזיהוי שלו עם שלדון אדלסון, הפטרון המרכזי של מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בעשור האחרון.

גם מדיניות נתניהו הרחיקה מעליו ציבורים גדולים בקרב היהודים האמריקאים. אלה צופים בדאגה בהידרדרות הנורמות הדמוקרטיות בישראל, ובעליית הגזענות ביחס למבקשי המקלט, הערבים הישראלים והפלסטינים בשטחים. העברת חוק הלאום; אי ההכרה בזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי, ששיאה ביטול מתווה הכותל; ופעילות נתניהו לצירוף עוצמה יהודית לקואליציה העתידית שלו – כל אלה מעוררים אצל היהודים האמריקאים אי נוחות, שאף הביאה לגינוי נדיר של אייפא"ק את נתניהו על הלבנת הכהניסטים.

בן ארי ובן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בן ארי ובן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לאחר שתוקנה התקלה הטכנית ונתניהו שב להופיע על המסכים, הוא דיבר על ההיסטוריה שעשה טראמפ בהכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. "זה מצדיק תשואות אדירות", עודד את הקהל, אך מחיאות הכפיים היו מאופקות מהצפוי. "אין תחליף לתרומה הביטחונית של רמת הגולן, היא חלק מההיסטוריה שלנו. כשאתה חופר באדמתה, מה שאתה מוצא הם הריסות של בתי כנסת עתיקים. יהודים חיו שם אלפי שנים והעם היהודי חזר לגולן. לעולם לא נחזיר אותו, הוא חלק מישראל".

נתניהו פנה שוב להודות לטראמפ, הזכיר את נאומו בקונגרס נגד הסכם הגרעין ב-2015 ואת החלטת טראמפ בשנה שעברה לסגת מההסכם ולהטיל סנקציות על "הממשל הג'ינוסיידי של איראן, ששואף להשמיד את המדינה היחידה שיש ליהודים. הוא הכיר בירושלים כבירת ישראל, העביר את השגרירות האמריקאים לשם, והציב שם שגריר מעולה, דיוויד פרידמן, ועם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, לישראל וארה"ב יש שניים מהשגרירים הטובים ביותר בעולם.

הפרד ומשול – גם בארה"ב

"לאחרונה שמענו רבות על עלייתם של כוחות שרוצים להפריד בין ישראל וארה"ב", פנה נתניהו לסמן אויבים משותפים שילכדו סביבו את קהל המאזינים. הוא כיוון בדבריו בעיקר לחברת הקונגרס המוסלמית הדמוקרטית אילחן עומר, שהתבטאויותיה חוללו בשבועות האחרונים סערה וגינויים רבים, כולל האשמות באנטישמיות. אילחן, שנבחרה מטעם מינסוטה בבחירות האמצע האחרונות, תהתה בתחילת החודש על נאמנות כפולה של תומכי ישראל בארה"ב – בדגש על אייפא"ק – ועוררה עליה ביקורת קשה.

אילחן עומר, 21 במרץ 2019 (AP Photo/Jim Mone)
אילחן עומר, 21 במרץ 2019 (AP Photo/Jim Mone)

בתחילת פברואר הגיבה לציוץ של העיתונאי גלן גרינוואלד, על איום ראש הסיעה הרפובליקנית בסנאט להעניש אותה בגלל ביקורתה החריפה על ישראל. בתגובה לציוץ כתבה אילחן: It’s all about the Benjamins baby. כלומר, שטרות של מאה דולר, שעליהם דיוקנו של בנג'מין פרנקלין, מהאבות המייסדים של ארה"ב. בעקבות הסערה שחוללו דבריה היא פירסה הודעת גינוי לאנטישמיות והתנצלות על הפגיעה ביהודים. בחלקה השני של ההתנצלות הוסיפה כי עדיין יש צורך לנהל דיון על לובינג בפוליטיקה האמריקנית, כולל זה של אייפא"ק.

"אומר לכם רק זאת: הם ייכשלו", המשיך נתניהו. "הערכים המשותפים, האינטרסים והגורל המשותף שלנו עמוקים מדי, משותפים וכרוכים אלה באלה. ויחד עם זאת, עלינו לא לקחת שום דבר כמובן מאליו. אלה שחותרים להשמיץ את הארגון הנפלא הזה, אייפא"ק, אלה שחותרים להפריד בין ארה"ב לישראל, חובה להתנגד להם. מה שהם עושים זאת לא ביקורת על ישראל. הם מפיצים עלילות על היהודים, רוצים לתאר את היהודים ככוח לרעה.

"שוב היהודים מתוארים כמי שיש להם יותר מדי השפעה, יותר מדי כוח, יותר מדי כסף. אתם יודעים מה הדרך הטובה להגיב לכזה סוג של שנאה? קראנו את זה רק לפני כמה ימים במגילת אסתר, כשמרדכי נאבק בהמן. הדרך הטובה ביותר היא לא לכרוע בפניהם, אלא לעמוד מולם. לכל האנטישמים שם בחוץ, בין אם הם גרים בטהרן, בבונקרים של ביירות, צועדים ברחובות שרלוטסוויל, או רוצחים מאמינים בבית כנסת בפיטסבורג – הדרך הטובה ביותר היא לעמוד מולם. העם היהודי לא כורע ברך. אנחנו עומדים ונאבקים, אנחנו מנצחים.

"אנשים מסוימים לעולם לא יבינו את זה. הם לעולם לא יבינו מדוע יהודים ולא יהודים תומכים בישראל באותה מידה. קחו את זה מבנימין – זה לא בגלל ה-Benjamins", שיגר התייחסות ישירה לאילחן. "הסיבה שהאנשים באמריקה תומכים בישראל היא לא כי הם רוצים לחלוק בכסף שלנו, זה כי הם חולקים איתנו את אותם הערכים. זה בגלל שאמריקה וישראל חולקות את אהבת החירות והדמוקרטיה, בגלל שאנחנו מוקירים את זכויות הפרט ושלטון החוק. אנחנו לא שופטים אנשים לפי צבע העור שלהם, הדת שלהם, או ההעדפה המינית שלהם".

התקשה לשכנע במחויבותו לדמוקרטיה

"אני גאה בדמוקרטיה התוססת הישראלית. בה אף אחד הוא אזרח סוג ב'. כל האזרחים בישראל הם אזרחים סוג א'. לכל אזרחי ישראל, בין אם יהודים או ערבים, מוסלמים, נוצרים או יהודים, יש בדיוק אותן זכויות פרט". בנקודה זאת שוב נקטע השידור והקהל נותר ישוב בדממה. כשחודש הנאום התייחס נתניהו לחוק הלאום ואמר כי בניגוד לביקורות, הוא לא פוגע בשוויון בין האזרחים. "ישראל תמיד תהיה דמוקרטיה כפי שהיא תמיד תהיה המדינה היהודית, מקום לכל היהודים בעולם". מחיאות הכפיים היו רפות במיוחד.

בסיום דבריו טען נתניהו כי המדינה היהודית שהרצל חזה ושבן גוריון הקים היא אותה מדינה יהודית שאת ביטחונה הוא מבקש לשמור. "אני מקווה שהאנשים בישראל יאפשרו לי להמשיך להוביל אותם לעוד שנים רבות. אני בטוח כתמיד, שבעוד שישראל תמשיך לקחת חלק בין האומות, אתם תהיו שם לצדנו. תמיד הייתם שם לצדנו. תודה לכולכם על העמידה לצד ישראל, יברך אלוהים אתכם, את אמריקה ואת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!