דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסלמה בדרום

החיים בעוטף ישראל / הפגנת תושבי הדרום: "מה? הדם שלי לא שווה לזה של תושבי השרון?"

כמה עשרות מתושבי יישובי הנגב המערבי הפגינו בצומת ניר-עם במחאה נגד מה שהגדירו כתחושת האפליה מצד התקשורת והממשלה | "כדי לקבל MRI הייתי צריך לנסוע למרכז. מדינה שלא דואגת לקשישים ולצעירים שלה אין לה זכות קיום"

הפגנת תושבי הדרום נגד היעדר מדיניות ממשלתית (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת תושבי הדרום נגד היעדר מדיניות ממשלתית (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כמה עשרות מפגינים הגיעו אמש (שלישי) בשעות הערב, משדרות ומיישובי הסביבה, למחות בצומת ניר עם (כביש 34) כנגד המציאות הביטחונית הבלתי נסבלת, לדבריהם, ותחושת האפליה מצד התקשורת והממשלה. במהלך ההפגנה זעמו התושבים על הודעת צה"ל על חזרה לשגרה, שדקות ספורות אחריה היה שיגור ואזעקת צבע אדום במועצה האזורית אשכול. "בואו נחסום את הכביש" אמרה אחת המפגינות, "במעצר בין כה וכה יותר בטוח".

"אנחנו מפגינים נגד המדיניות המבליגה" אמר ל'דבר ראשון' עמית יונגרמן (45) מקיבוץ ארז. "לא יכול להיות שאנחנו חיים במדינה שרואה את תל אביב כסוג א' ואותנו כסוג ב', ג', ד' וכו', שרק כשיורים למרכז פותחים עם זה מהדורות". שאלתי אותו האם קיווה לתגובה תקיפה יותר, אולי למבצע צבאי, והוא השיב: "אני לא רוצה שיכנסו למבצע. אני רוצה שיתנו לי פתרון. אף פעם לא אמרתי שצריך מבצע, שצריך להרוג. גם הם מסכנים אבל צריך פתרון. לא יודע להגיד לך. אנחנו בדילמה. לא משנה אם יבחרו בביבי או בגנץ, אין פתרון ונכון לעכשיו אני לא רואה שאף אחד מציע פתרון".

הפגנת תושבי הדרום נגד היעדר מדיניות ממשלתית (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת תושבי הדרום נגד היעדר מדיניות ממשלתית (צילום: ניצן צבי כהן)

"אף אחד לא מציע לי פתרון" אמרה עדי, צעירה תושבת העיר. "מדיניות שאינה רופסת היא שכל תגובה תהיה זהה, לא משנה אם זה טיל לדרום או למרכז. מה? הדם שלי לא שווה לזה של תושבי השרון? לא הגיוני שיום שלם משביתים אותנו, אין לימודים או עבודה, כי ירו על השרון. התחושה היא שחמאס מנהל אותי". "אני אצביע לסינוואר" אמרה אחת המפגינות, "בכל מקרה נראה שהוא מנהל את המדינה".

רבים משיבים לי, שזה אינו תפקידם להציע פתרונות: "זה תפקיד המנהיגים שנבחרו". ובכל זאת, התעקשתי, בעוד שבועות ספורים הם מתמודדים על הקולות שלנו, שלכם – למה מצפים מהם?

להפגנה מצטרף אלון שוסטר, ראש מועצת שער הנגב היוצא ומועמד מפלגת כחול-לבן במקום ה-27, אך הוא איננו מתבלט ומעדיף שלא להתראיין בתקשורת.

עידו ימין, בן 19 מנתיב העשרה אמר כי הוא שוקל להצביע לעצמה יהודית (או לזהות, בגלל הלגליזציה). "יום אחד הם יהיו בממשלה ויהיה שקט וביטחון" הסביר. "אלה אנשים שלא רק מדברים". אחיו התאום מתן דווקא מתלבט על הצבעה לכחול-לבן: "אני רוצה שקט. לא מעניין אותי מאיפה זה יבוא. אני מחפש מי ייתן לי את זה. 19 שנה שאני סובל מחרדות פוסט-טראומה. יורים עלי. כרגע היחיד שאולי ייתן לי את זה הוא בני גנץ. אני לא יודע אם אצביע לו אבל כרגע אני תומך יותר בממשלת שמאל".

אדם בוחן נזק לביתו שנגרם מרקטה שנחתה בשדרות, 25 במרץ 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אדם בוחן נזק לביתו שנגרם מרקטה שנחתה בשדרות, 25 במרץ 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"אני לא בעד מבצע צבאי אבל נמאס שהצבא מפוצץ בעיקר דיונות. אני רוצה שיפתרו את המצב הזה. החיים פה הפכו ללא נורמליים" אמרה נועה לוי, סטודנטית בספיר ותושבת שדרות. יש בשדרות לדבריה דפוס הצבעה קשיח יחסית. "בעבודה אמרה לי היום מישהי שהיא תומכת בביבי כי השמאלנים רוצים לתת את שדרות לעזה. "אם הצליחו לשכנע אנשים שהשמאל ימסור את שדרות המצב באמת גרוע". היא סיפרה שאתמול, כשעבדה בסופר, סירב המנהל לסגור מוקדם למרות שבקופות אין מיגון והלקוחות כבר התבצרו בבתיהם, מחכים לצבע האדום הראשון. "למזלנו היו לנו מספיק רכבים ככה שאחרי שהיה צבע אדום יכולנו לפזר את כל העובדים, כי ברגע שזה מתחיל, איפה נמצא מונית לחזור הביתה?".

"אין הפסקת אש ואנשים לא יודעים את זה. אנשים יוצאים מהבית, פותחים חנויות ולא מבינים שזה לא נגמר. אני פה מתסכול" אמרה ל'דבר ראשון' מלי פנינה טפירו, תושבת שדרות. על הציר בצומת תנועה ערה של רכבים ומשאיות צבאיות, וילד מצביע וקורא 'חיילים'. אמא שלו מתלבטת אם להישאר או לא לאור החדשות על ההתחממות הנוספת והצבע האדום באשכול.

"כדי לקבל MRI הייתי צריך לנסוע למרכז" אמר דוד, קשיש מאחד המושבים בסביבה. "לא דואגים לקשישים ולחולים. זה החוסן הלאומי, לא החוסן הצבאי. מדינה שלא דואגת לקשישים ולצעירים שלה אין לה זכות קיום".

״אנו נאפשר קיום מחאה כל עוד לא תפגע בשגרת ציבור משתמשי הדרך ולא תתבצע במקום כל עבירה פלילית נלוות למחאה" מסרה המשטרה שנערכה במקום בכוחות גדולים. הפגנות קודמות של תושבי האזור בעקבות לילות טרופים מאזעקות לוו בחסימות כבישים ובהצתת צמיגים. "כמו כן, להזכיר כי המצב הביטחוני עדיין נותר ללא שינוי וביטחונו של הציבור, ככל שיבקש להביע מחאתו, עומד לנגד עינינו״ הוסיפו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!