דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הכללית

ירושת ניסנקורן / העליון דחה הבקשה לצו מניעה: ארנון בר דוד נבחר לתפקיד יו"ר ההסתדרות

העליון סרב לעכב את הליך ההצבעה הגלויה שנקבע להיום בבית נבחרי ההסתדרות, אולם לא דחה על הסף את הערעור על עצם ההימנעות מבחירות כלליות | אם הערעור יתקבל, והסיכוי לכך נמוך, הבחירה בבר דוד עשויה להתבטל בדיעבד | בר דוד: "נמשיך לפעול למען החלשים"

ארנון בר דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף. (צילום: יחצ)
ארנון בר דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף. (צילום: יחצ)
ענת יורובסקי
ניצן צבי כהן
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון דחה היום (רביעי) את הבקשה למתן סעד זמני של יו"ר ארגון העיתונאים בהסתדרות יאיר טרצ'יצקי, שביקש לעכב את הליך ההצבעה הגלויה לראשות ההסתדרות בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה). זמן קצר לאחר ההחלטה, התכנסו 171 חברי בינ"ה ובחרו בארנון בר דוד ליו"ר הארגון.

בר דוד (62), מאז 2006 יו"ר הסתדרות המעו"ף ומהאנשים החזקים בארגון, היה מועמד יחיד, וזכה לתמיכתו של היו"ר היוצא, אבי ניסנקורן, שעזב לטובת התמודדות ברשימת "כחול לבן" לכנסת. בעבר שימש יו"ר ארגון עובדי עיריית ת"א וקודם לכן כעובד במחלקת החינוך בעירייה. בר דוד זכה לתמיכת 108 חברי בינ"ה לעומת 18 מתנגדים (ראו הרחבה בהמשך).

העליון קבע כי העתירה הוגשה בשיהוי רב כך שלא ניתן היה לבחון את הבקשה שעות ספורות לפני מועד ההצבעה. עם זאת, הערעור שהגיש טרצ'יצקי על עצם הליך ההצבעה ועל החלטת ביהמ"ש המחוזי שלא לחייב את ההסתדרות בבחירות כלליות לאחר עזיבתו של היו"ר אבי ניסנקורן, עדיין עומד בעינו.

אם הערעור יתקבל, והסיכוי לכך נחשב נמוך לאור העובדה כי בג"ץ כבר דחה בעבר ערעור דומה (רק השופט רובינשטיין היה בדעת מיעוט), העליון עשוי לבטל הלכה למעשה בדיעבד את הליך הבחירה בבר דוד ולהביא לבחירות כלליות. אפשרות נוספת היא שהעליון יבקש לתקן את תקנון הארגון, אך לא יחיל אותו רטרואקטיבית.

יו"ר ההסתדרות הנכנס, ארנון בר דוד, יחד עם היו"ר שעזב, אבי ניסנקורן. (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות הנכנס, ארנון בר דוד, יחד עם היו"ר שעזב, אבי ניסנקורן. (צילום: דוברות ההסתדרות)

 

 

 

 

"נמשיך לפעול למען החלשים, למען בני המיעוטים, לקידום נשים במקומות העבודה ולניפוץ תקרות הזכוכית", אמר בר דוד לאחר בחירתו. "נפעל לצמצום הפערים בחברה, לטיפול בגמלאים שקצבתם נשחקה, לטיפול בקשישים, ונדאג לאמהות העובדות ולעובדים בכלל", הוסיף. טרם ההצבעה עלה נציג האופוזיציה בבינ"ה, יאיא פינק המתמודד במקום ה-12 מטעם מפלגת העבודה בבחירות לכנסת ותקף את ניסנקורן על בחירתו לעזוב את ההסתדרות לפוליטיקה המפלגתית. "זה יזכר בתולדות ההסתדרות כמהלך הכי אופורטוניסטי שהיה פה אי פעם", אמר. דבריו נקטעו מספר פעמים בשל קריאות ביניים מצד הקהל. "בניגוד למהלך הציני של אבי, אנחנו מאחלים הצלחה גדולה לארנון בר דוד שהיה יו"ר ועד וצמח מהשטח", הוסיף. סיעות האופוזיציה בהסתדרות לא העמידו מועמד נגדי להצעה, ואף לא הצטרפו לעתירתו של טרצ'יצקי כנגד ההליך.

בניין ההסתדרות בת"א (צילום: גיל פלוטקין).
בניין ההסתדרות בת"א (צילום: גיל פלוטקין).

 

"אנו מצויים כעת לאחר "הדקה ה-90"

שופטת העליון וילנר כתבה כי "המבקש פנה לבית המשפט המחוזי רק ביום 21.3.2019 וביקש לעכב את הליך הבחירות. אני סבורה כי בכך השתהה המבקש, וכי היה עליו לפנות לבית המשפט כבר עם פרישתו של מר ניסנקורן, עת היה ניתן לצפות כי הליך הבחירות יתבצע בהתאם להסדר הזמני. יתר על כן, וודאי שהיה על המבקש לפנות לבית המשפט בסמוך מיד לאחר קבלת החלטת בינ"ה מיום 17.3.2019, כמפורט לעיל. בית משפט זה עמד לא אחת על כך שאף שיהוי קצר עלול להביא לדחיית בקשה לעיכוב הליכי בחירות, וזאת בשים לב לחשיבות המיוחדת של לוחות הזמנים בנושאים אלה".

עוד כתבה וילנר כי "בענייננו, אנו מצויים כעת לאחר "הדקה ה-90", פחות משעתיים לפני מועד הבחירות, באופן שלא מותיר שהות לבחון את טענותיו של המבקש כראוי ולקבל את תשובת המשיבים, טרם קיומו של הליך הבחירות עצמו. לנוכח האמור, דין הבקשה להידחות".

בעתירה, ביקש טרצ'יצקי להורות על סעד זמני שכן מועד קיום הבחירות בבינ"ה לא יפגעו גם אם ידחו במספר ימים, בעוד עתירתו שלו תידחה ותהפוך לתיאורטית בלבד לו תתקיים לאחר שיתקיים הליך הבחירות. מנגד, טענו ההסתדרות ובינ"ה כי הן רואות חשיבות גדולה בקיום בחירות מוקדם ככל האפשר, שכן ההסתדרות אינה פועלת במיטבה ללא יו"ר קבוע בראשה. בערעור שהוגש הבוקר, התייחס טרצ'צקי להחלטת לבחור יו"ר בבינ"ה ולא בבחירות כלליות כ"כרסום מתמיד באופיו הדמוקרטי של ארגון העובדים הגדול במדינת ישראל".

בחירה סבירה או "המלכה"?

כזכור, אתמול דחה בית המשפט המחוזי את עתירתו של טרצ'יצקי, וקבע כי ההסדר לפיו נוהגת ההסתדרות, המסמיך את בינ"ה לבחור את יו"ר ההסתדרות בבחירות פנימיות ולא כלליות לאחר עזיבת יו"ר לפני חלוף כהונתו, הינו חוקתי. עוד קבע בית המשפט המחוזי כי ההחלטה לנהוג כך גם הפעם, הינה סבירה, ולא מצא עילה להתערבות בה. טרצ'יצקי טען לעומת זאת, כי התקנון של ההסתדרות נוצל לרעה, וכי בפועל נוצרה שיטה בה היו"ר היוצא "ממליך" יו"ר חדש באמצעות בית נבחרי ההסתדרות, שם יש לו רוב מובהק. לדבריו, חיים רמון המליך כך את עמיר פרץ, שהמליך את עופר עיני, שהמליך את אבי ניסנקורן, שהמליך כעת את בר דוד.

בשבוע שעבר, התקבלה בבינ"ה החלטה לפיה נוכח עזיבתו של יו"ר ההסתדרות הנוכחי את תפקידו, יתבצע הליך בחירה ליו"ר ההסתדרות החדש בקרב 171 חברי בינ"ה, ולא בקרב כלל חברי ההסתדרות. החלטה זו התקבלה בהתאם לסעיף המדובר בחוקת ההסתדרות. עוד ביקשה התביעה לקיים בהסתדרות בחירות כלליות שיובילו לבחירת היו"ר הבא.

יאיר טרצ'יצקי הגיב להחלטה ואמר: "בית המשפט העליון דחה לדאבוני את הבקשה למנוע מבית נבחרי ההסתדרות לבחור היום יו"ר להסתדרות במקום אבי ניסנקורן. זה עדיין לא אומר הרבה על הערעור – בדרישה לקיים בחירות כלליות לתפקיד היו"ר – ואם הוא יתקבל אז ההצבעה בבית נבחרי ההסתדרות תתבטל בדיעבד. בינתיים: ברכות לארנון בר-דוד, שייבחר בעוד כשעה על ידי בית נבחרי הההסתדרות להחליף את אבי ניסנקורן בתפקיד היו"ר. כפי שגם כתבתי לאורך הדרך, לא היתה לי שום טענה נגד ארנון. הבעיה שלי היא עם השיטה, שבמסגרתה המנגנון ההסתדרותי מתחמק ככל האפשר מבחירות כלליות בקרב כלל החברים. אני כמובן מקווה שבקרוב הערעור שלי יתקבל, אבל עד אז אין לי אלא לכבד את הכרעת בית המשפט שלא למנוע את ההצבעה. אני מאחל הצלחה מכל הלב לארנון כיו"ר הסתדרות. הצלחתו תהיה הצלחה של כל ציבור העובדים והחברה הישראלית בכלל. אני מעמיד את עצמי לרשותו בכל דבר שאוכל לעזור לו, אך בד בבד גם מתחייב להמשיך לאתגר את המערכת בדרכי הייחודית".


גילוי נאות: ההסתדרות היא הבעלים של "דבר ראשון"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!