דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רמת הגולן

חיבוק הדב מטראמפ / 28 מדינות האיחוד האירופי לא מכירות בריבונות הישראלית בגולן

יומיים אחרי הצהרת טראמפ בנושא, מסרה שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני כי "בהתאם למשפט הבינ"ל והחלטות מועצת הביטחון 242 ו-497, האיחוד האירופי לא מכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן הכבושה"

פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי (צילום: Olaf Kosinsky/Skillshare.eu)
פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי (צילום: Olaf Kosinsky/Skillshare.eu)

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני הודיעה היום (רביעי) כי 28 המדינות החברות באיחוד לא מכירות בריבונות הישראלית בגולן. "עמדת האיחוד האירופי בנוגע למעמדה של רמת הגולן לא השתנתה" מסרה, "בהתאם למשפט הבינלאומי והחלטות מועצת הביטחון של האו"ם 242 ו-497, האיחוד האירופי לא מכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן הכבושה". הודעתה של מוגריני  מגיעה יומיים אחרי שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמה.

נתניהו וטראמפ מציגים את הצו הנשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, 25 במרץ 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו וטראמפ מציגים את הצו הנשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, 25 במרץ 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

סוריה דחתה בנחרצות את הודעתו האחרונה של הנשיא טראמפ כי וושינגטון תכיר בריבונות הישראלית על שטחי רמת הגולן. בהצהרה של משרד החוץ הסורי ההכרזה כונתה "חסרת אחריות" ונטען כי היא מאיימת על השלום והיציבות באזור. לדבריהם הצהרתו של הנשיא האמריקאי מוכיחה את "ההטיה הברורה של ארצות הברית לטובת הישות הציונית". "העובדה שהגולן היה ועודנו ערבי וסורי" לא תשתנה, לדבריהם, רק משום שהנשיא האמריקאי הצהיר אחרת. עוד נטען כי צעד זה רק חיזק מחדש את נחישותם "לשחרר את הגולן, בכל דרך אפשרית".

הצהרתו של הנשיא האמריקאי, שהיא שינוי חד מהמדיניות האמריקאית הקיימת, נעשתה בטוויטר ובאה בעקבות פגישתו של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בביקורו בארץ השבוע. רבים רואים במהלך זה של טראמפ ניסיון לחזק את נתניהו לקראת הבחירות הקרובות, וישנם גם טענות שההכרה נשקלת כבר זמן רב בממשל האמריקאי אך התזמון נועד לאפשר לטראמפ לתמוך בנתניהו. הוכחה לכך שאין מדובר בצעד פתאומי ניתן היה לראות בעובדה שבשבוע שעבר, בדו"ח השנתי לזכויות האדם, משרד החוץ האמריקאי השמיט את הביטוי "כיבוש ישראלי" מתיאור רמת הגולן והחליפו בביטוי "בשליטה ישראלית".

ההצהרה הסורית טוענת גם כי הצהרתו של טראמפ "מראה בבירור את הבוז של ארה"ב ללגיטימיות הבינלאומית ומפירה את ההכרעות בנושא, ובמיוחד את החלטה מספר 497 של מועצת הביטחון".

גם ערב הסעודית גינתה את ההכרה בגולן וטענה כי מדובר בהפרה ברורה של אמנת האו"ם והחוק הבינלאומי, שאיננו מכיר בהחלטת ישראל להחיל את החוק הישראלי על השטח שנכבש במלחמת ששת הימים. "הניסיונות לקבוע עובדות בשטח לא ישנו את האמת", נמסר בהצהרת סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית. "יהיו לכך השלכות שליליות משמעותיות על תהליך השלום במזרח התיכון ועל הביטחון והיציבות באזור".

שדה מוקשים ברמת הגולן בסמוך לגבול סוריה (צילום: סוכנות AP).
שדה מוקשים ברמת הגולן בסמוך לגבול סוריה (צילום: סוכנות AP).

כאמור, ביום שני האחרון חתם טראמפ על צו נשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמה. הצו הנשיאותי ישמש מעתה קו מנחה לגיבוש והוצאה לפועל של מדיניות החוץ של ארה"ב, אך כל עוד לא יאושר בקונגרס אין לו מעמד של חוק.

"מדינת ישראל לקחה את השליטה על רמת הגולן ב-1967, כדי להגן על ביטחונה מאיומים חיצוניים" אמר טראמפ, "כיום, איומי טרור של איראן וקבוצות אחרות בדרום סוריה, כולל חיזבאללה, הופכים את רמת הגולן לשטח פוטנציאלי שממנו ייצאו מתקפות אלימות על ישראל. כל הסכם שלום עתידי צריך להתחשב ביכולתה של ישראל להגן על עצמה מפני סוריה, איראן ואיומים אזוריים אחרים. אנחנו לא רוצים לראות עוד מתקפות כמו זאת שהתבצעה היום מצפון לתל אביב".

טראמפ ציין כי הברית בין ארה"ב לישראל לא הייתה מעולם חזקה כמו בתקופת שלטונו, ונתן כדוגמה את העברת השגרירות האמריקאית בירושלים. הוא התגאה בהבסת דאע"ש בסוריה, בפרישה מהסכם הגרעין עם איראן, והצהיר שיילחם אנטישמיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנכח בטקס החתימה, הודה לנשיא האמריקאי ואמר כי "הכרזה זו היא עשיית צדק היסטורי כפול. ישראל זכתה ברמת הגולן במלחמת הגנה עצמית צודקת, ושורשיו של העם היהודי בגולן חוזרים אלפי שנים אחורה. בהיסטוריה הארוכה של העם היהודי היו מעט הכרזות ממנהיגים לא יהודים בשם אנשינו וארצינו: המלך הפרסי כורש, הלורד בלפור, הנשיא הארי טרומן והנשיא דונלד טראמפ. אתה, אדוני הנשיא, עשית את זה לא פעם אחת אלא פעמיים. בהכרזתך האמיצה בנוגע לירושלים ובהכרזתך האמיצה היום בנוגע לגולן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!