דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / בבחירות האלו לא מתייחסים מספיק לכמעט מיליון איש, בני הדור השלישי

מפלגות שישכילו להביא בשורה לאוכלוסייה ההולכת וגדלה במהירות בישראל, ולבני משפחותיהם, עשויים לזכות בתמיכה נרחבת, כפי שקרה למפלגת הגמלאים | מדינת ישראל חייבת לאפשר לקשישיה להזדקן בכבוד | דעה

זוג קשישים בירושלים (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90)
זוג קשישים בירושלים (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90)
שרה זיו
שרה זיו
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

בחירות 2019 נמצאות ממש בפתח. חברי הכנסת ודוברי המפלגות השונות מקדישים את מירב השיח לביטחון, לדיור, ליוקר המחיה, לסכסוך הישראלי פלסטיני. הרבה פחות מדברים על בני הגיל השלישי, איכות חייהם והאתגרים המלווים אוכלוסייה זו, הנמצאת בגידול מתמיד. נושא זה, המהווה עניין מרכזי לקבוצה גדולה של בוחרים ובני משפותיהם, מחייב שינוי.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חלקה של אוכלוסיית הגיל השלישי, בני ה-65 ומעלה, גדל באופן מוחלט ובאופן יחסי בשל העלייה בתוחלת החיים ובגידול האוכלוסייה. נכון להיום מהווה אוכלוסייה זו כ-11.3%, בקרוב מיליון איש. חלקם באוכלוסייה צפוי לעלות ב-30% עד 20% בשנים הבאות ולהגיע לכדי 15% בשנת 2030. גם תקופת החיים בגיל השלישי צפויה להתארך ועשויה להגיע ל-30 שנות חיים ומעלה. 80% מאוכלוסייה זו הם בעלי בריאות והכנסה סבירה, בעלי שאיפה לחיים משמעותיים, חיים בקהילה ובעלי יכולת לתרום חברתית וכלכלית למדינה ולעצמם.

קשישים בפארק. ארכיון. (צילום: דניאל שיטרית/פלאש90)
קשישים בפארק. ארכיון. (צילום: דניאל שיטרית/פלאש90)

נתונים אלה מחייבים התייחסות משמעותית מצד רשויות השלטון לאתגרים ולצרכים המגוונים שמלווים את בני הגיל השלישי. הבחירות שבפתח צריכות להוות את המפתח להתייחסות זו. על כל מפלגה לכלול הצהרת כוונות ותכנית פעולה למען שיפור חייהם של בני הגיל השלישי. מצע זה חייב להוות ציר מרכזי בפעילותה של כל מפלגה. לצד הנושאים הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים, על המפלגות לפרט את חזונן בתחומים המשפיעים על איכות חייהם של בני הגיל השלישי כגון תעסוקה, דיור, תרבות ופנאי, זוגיות ומשפחה, בריאות ולפעול למען קידום אורח חיים בריא, בעל משמעות. מצע זה צריך לכלול התייחסות להיבטים רגשיים-נפשיים כמו בדידות, לחץ ודיכאון, התייחסות לקצבאות הזקנה וקרנות הפנסיה, שברור שמחייבות עדכון במטרה לאפשר חיים בכבוד, התייחסות לרצון של רבים בגיל השלישי להמשיך ולעבוד בשעה שכבר בני 40 ובני 50 ובוודאי בני 65 ומעלה מתקשים במציאת עבודה.

המוקד לאזרחים ותיקים הפועל תחת המשרד לשוויון חברתי, עושה עבודה חשובה, כמו גם גופים נוספים כמו האש"ל גויינט ועמותות המתמחות בנושאים שונים כמו מימוש זכויות, אבל נדרשת עוד עבודה רבה בתחום. יש להקים משרד ובראשו שר שכל פעילותו תקדש לתקופת החיים השלישית. משרד שכזה כבר פעל בעבר עם זכייתה של מפלגת הגמלאים "גיל" בשבעה מנדטים ב-2006, אך ב-2015 הוחלט על שינוי במסגרתו הורחב המשרד לתחומים נוספים והפך למשרד לשוויון חברתי. חשוב לחזור ולמנות שר לענייני גמלאים בראש משרד אשר יאגד את כל הגופים הפועלים בתחום ולקבוע תכנית לאומית רב-שנתית לקידום בני הגיל השלישי בכל התחומים.

בבריטניה, לדוגמא, מינו לפני כשנה שרה לענייני בדידות, לאחר שנמצא כי 14% מאוכלוסיית בריטניה, כ- 9 מיליון איש, רובם בני הגיל השלישי, חווים בדידות כחלק עקרי בחייהם, בפרט עם הפרישה לגמלאות ו\או אובדן של דמות משמעותית בחייהם.

קשיש. למצולם אין קשר לפרשה (צילום: פלאש 90)
קשיש. למצולם אין קשר לפרשה (צילום: פלאש 90)

חשוב לספק לבני הגיל השלישי את האפשרות לממש את עצמם. הוכח כי קיים קשר בין מימוש עצמי, לערך העצמי ולמצב הרגשי-נפשי. על כן, יש לעודד ולסייע לבני הגיל השלישי בתכנון אורח חיים באופן שיהיה משמעותי, בהתאם לרצונות ולשאיפות של כל אחד מהם. במסגרת זו חשוב לדאוג להם לאפשרויות תעסוקה או התנדבות ולהעניק תמריצים לגופים אשר מעסיקים את בני הגיל השלישי. חשוב גם להציע אפשרויות לפיתוח קריירה חדשה, רכישת השכלה וצריכת תרבות פנאי עשירה. והכי חשוב – להעניק להם מסגרת תומכת למצבי לחץ, בדידות ודיכאון.

להזדקן בכבוד, היינו לחוות בגרות מאוחרת מכבדת ומכובדת, משמעותית ותורמת. זהו נס שכל מפלגה צריכה להרים.

___________________________________________________________

ד"ר שרה זיו היא בת הגיל השלישי, עובדת ומתנדבת בגופים שונים והינה ראש התכנית להכשרת מנחים לבני הגיל השלישי במכללת סמינר הקיבוצים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!