דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשיא המדינה

חינוך / נשיא המדינה ושר החינוך נפגשו עם תלמידים יהודים-ערבים

זאת כחלק מפרויקט הדגל של בית הנשיא, 'תקווה ישראלית'. "זה מרגש ומוזר לפגוש תלמידים יהודים, אני חושבת שזה יכול לעשות רק דברים טובים", סיכמה אחת התלמידות.

מפגש תקווה ישראלית בירושלים צילום: מארק ניימן / לע"מ
מפגש תקווה ישראלית בירושלים צילום: מארק ניימן / לע"מ
דוד טברסקי

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, סייר היום (ראשון) יחד עם שר החינוך נפתלי בנט וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, בבית הספר הממלכתי-דתי הימלפרב שבשכונת בית וגן בירושלים. הסיור התקיים במסגרת 'תקווה ישראלית', פרוייקט הדגל של בית הנשיא, שהתרכז הפעם בנושא תחום החינוך.

בית ספר הימלפרב מקיים מזה מספר שנים מפגשי תלמידים ואנשי חינוך בשיתוף בית ספר בויאר הממלכתי חילוני ואורט לוד הממלכתי-ערבי, במטרה לקדם הידברות בין המגזרים השונים בחברה הישראלית.

"מבחינת בית הספר, אין זו מצווה אלא חובה להצליח להפגיש בין האחרים בחברה הישראלית", אמר מנהל בית הספר הימלפרב הרב ירמי סטוויסקי. "מאז רצח רבין שהיווה טראומה שפערה תהום גדולה בחברתנו, למדנו לחצות את הכביש ולהפגיש בין השונויות הרבות בחברה הישראלית".

"כאשר אני מדבר על חציית הכביש", הוסיף סטוויסקי, "אין זו מטאפורה כי אם אתגר ממשי, שכן בית הספר בויאר נמצא ממש מעבר לכביש, אבל מבחינות רבות הוא רחוק מאיתנו הרבה יותר".

באירוע השתתפו מאות תלמידות ותלמידים משלושת בתי הספר שמילאו עד אפס מקום את אולם הכנסים הקטן של בית הספר. "התלמידים מאוד התרגשו להגיע לאירוע היום ולשאול שאלות את הנשיא", אמר אבואלאבן עבאן, מורה באורט לוד. "מנהל בית הספר בויאר, ג'רמי, מגיע ללמד אצלנו פעם בשבוע קבוצה של 28 תלמידים. התלמידים מחכים כל השבוע לפגוש אותו והם מאוד התלהבו לשמוע שמגיעים לפגוש את הנשיא".

שרין נטורי, מנהלת בית הספר אורט לוד דיברה על האתגרים שעומדים בפני החברה ערבית אל מול המפגשים הללו: "בתור מנהלת בית הספר אני מובילה את תלמידי למצוינות ערכית כמו זו המקצועית. מצוינות ערכית באה לידי ביטוי על ידי ביסוס ההכרות העמוקה עם הזהות שלך וההיסטוריה שלך ובכך יוצרת מפגש עם זהות אחרת מתוך מקום של גאווה וכבוד. מפגש לא חייב להוביל להסכמה אבל חייב להוביל להיכרות. וזה מה שחשוב. כדברי א.ד. גורדון – 'עלינו ללמוד להגביר את האור כדי להלחם בחושך'".

מפגש תקווה ישראלית בירושלים צילום: דבר ראשון
מפגש תקווה ישראלית בירושלים צילום: דבר ראשון

בניגוד לכנסים אחרים, לא נישאו היום נאומים בבית הספר הימלפרב. במקום זאת, השיבו האורחים לשאלות שהעלו התלמידים. את השאלה הראשונה הציגה תלמידה מלוד ששאלה את הנשיא האם בעתיד יוכלו להשתנות סמלי המדינה וייתנו ביטוי גם לזהותם של ערביי ישראל. "אנחנו חיים במדינת ישראל שהיא דמוקרטית, והיא המדינה שאליה חזר עם ישראל אחרי 2,000 שנות גלות כי אין לו מקום אחר", ענה לה הנשיא ריבלין, "ואנחנו חיים כאן אני, וההורים שלך, והסבים של הסבים שלך והסבים של הסבים שלי, משפחתי שבירושלים חיה בה מעל 200 שנה… אבל אנחנו מבינים שיש כאן אנשים שנולדו בארץ הזו שזו מולדתם והשאלה שלך צריכה להיות לחלוטין על סדר היום של המשך הדורות כאשר יהיה כאן עם ישראלי שיצטרך לעצב את הזהות שלו. יש כאן הרבה בעיות והתנגשויות וזו דילמה לא פשוטה שהעם היהודי צריך לחיות איתה והיא צריכה להיפתר על ידי מנהיגי ישראל שנבחרו על ידי כל הציבור בישראל".

תלמיד מבית ספר הימלפרב שאל את שר החינוך בנט למה המפגשים בין המגזרים השונים בחברה כל כך מצומצמים והאם יש תכנית ארצית למפגשים בין מגזרים. "בזמני, כשדיברו על מפגשים בין מגזרים שונים זה היה כמו הכנה למלחמה", השיב בנט. "התכוננו חודשים למפגשים, הכינו תלמידים לאיזה שאלות לשאול ואיזה תשובות לענות והכל והעיקר להציג את המגזר שלך באור החיובי ביותר, בעיני זו לא הדרך. אנחנו בונים היום תכניות של מפגשים בלתי אמצעיים בין תלמידים. מפגשי ספורט ומפגשי לימוד של מתמטיקה ואנגלית בין תלמידים ממגזרים שונים. בשביל שייפגשו אבל גם ילמדו. בעיניי זו דרך יותר טובה".

בנט התייחס גם לעובדה שלתלמידים במגזר הערבי אין תעודות זהות  ולכן אין ביכולתם לגשת לבחינות הבגרות: "אני מודע היטב לבעיה ואנחנו מטפלים בה. אני מתחייב לכך שלא יהיה מצב שבו תלמיד אחד בישראל לא ייגש לבגרות בגלל בעיה ביורוקרטית. כולם ייבחנו ובתקווה כולם יצליחו".

בתום המפגש, אפשר היה להרגיש את התרגשות התלמידים שהצטלמו עם הנשיא, שר החינוך וראש העיר וגם פטפטו אחד עם השני. נעם כץ תלמיד בבית הספר הימלפרב התלהב מהמפגש המיוחד: "אני חושב שזה רעיון טוב וחשוב להפגיש בין המגזרים, גם בין היהודים לערבים. אני אוהב את זה שהתלמידים הערבים באו מלוד לבית הספר שלנו. סך הכל, לא יוצא לי לפגוש בחיי יותר מדי בני נוער ערבים ככה בצורה של שיחה וביחד".

"התלמידות הערביות שאלו אותם שאלות קשות והם הצליחו באופן מקצועי להימנע מלתת תשובה", אמר דניאל וגנר מבית ספר בויאר, "זה בטח נראה טוב במצלמות שהם באים לפה ויש פה תלמידים ערבים ויהודים אבל בתכל'ס זה לא יותר מסתם יחסי ציבור. כי יש הרבה גזענות ולא רק בין בני נוער. גם בממשלה יש".

"זה מאוד מרגש ומוזר לפגוש תלמידים יהודים", סיכמה אלא סבארגה, תלמידת כיתה י' באורט לוד. "אני חושבת שזה יכול לעשות רק דברים טובים וזה חשוב שזה יקרה, אצלנו פעמיים בשבוע בבית ספר מגיעים סטודנטים יהודים ללמד אותנו אנגלית והמפגש אתם מאוד כיף", הוסיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!