דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

החזית הדרומית / דובר צה"ל: "במהלך כל השנה האחרונה לא נראה ריסון כזה מצד חמאס"

בשיא ההפגנה יצאו להפגין כ-40 אלף בני אדם במזג האוויר הגשום | ראשי חמאס, הנייה וסינוואר התקרבו לגדר ללא חשש | כמה מהמפגינים השליכו מטענים ורימונים ונורו על-ידי צה"ל | מפגין בן 17 נהרג, עשרות נפצעו, ביניהם 7 באורח אנוש | שני ילדים שנתפסו חוצים את הגדר עם סכינים, הוחזרו לרצועה

הפגנות צעדת השיבה מול גדר הגבול עם רצועת עזה. 30 במרץ 2019 (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)
הפגנות צעדת השיבה מול גדר הגבול עם רצועת עזה. 30 במרץ 2019 (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)

כ-40,000 בני אדם הפגינו אתמול (שבת) במוקדים שונים על גבול רצועת עזה לציון יום האדמה ושנה להפגנות הגדר. בהפגנות נהרגו שלושה פלסטינים בני 17 ועשרות נפצעו, שבעה מהם במצב אנוש. בסיום ההפגנות הביע ראש הממשלה הערכה לכוחות היבשה בפיקוד הדרום, לחיל האוויר ולשאר זרועות הביטחון על הפעילות התקיפה וההיערכות המסיבית שסייעו להביא לרגיעה.

"אחת הסיבות לסיכום המוצלח של אירועי יום האדמה, אמר דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, "היא ההיערכות הנכונה מבחינת כמות הכוחות, למידת האירוע, הפעלת הכוחות וההרתעה". לדבריו, דבר נוסף שאפשר התמודדות נכונה מול הצעדות הוא הריסון של החמאס בשטח. "במהלך כל השנה האחרונה לא נראה ריסון כזה מצד חמאס", הצהיר דובר צה"ל. "חמאס סימן את היום כאירוע המהותי של כל השנה הזאת", ציין דובר צה"ל, "ואנחנו מסכמים אותו בהצלחה. המטרה עכשיו היא לקחת את האירוע ולהפוך אותו לשיטה ולא רק מקרה".

הפגנות צעדת השיבה מול גדר הגבול עם רצועת עזה. 30 במרץ 2019 (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)
הפגנות צעדת השיבה מול גדר הגבול עם רצועת עזה. 30 במרץ 2019 (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)

על פי צה"ל, לאורך היום יידו המפגינים אבנים והבעירו צמיגים במספר מוקדים לאורך הגדר. במספר אירועים נזרקו רימונים ומטענים בודדים לעבר גדר המערכת. עם זאת, מרבית המפגינים נמצאים במרחב המאהלים בעומק השטח. עוד נמסר כי לוחמי צה"ל השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש.

בכירי חמאס על הגבול, בלי חשש:

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, אמר באחד המוקדים: "אנחנו עוקבים אחר כל פשע שיבצע נתניהו ולא נבחל בשום מאמץ כדי להגן על עמנו. אנו מודים לעם האדיר הזה שממשיך בצעדה ומצייר את תמונת המצב במשך שנה שלמה באמצעות התנגדות עממית. העם שלנו מוכיח כי הוא דבק בעקרונות ובזכות השיבה, יהיו אשר יהיו אלה שמוותרים או מנרמלים (את היחסים עם ישראל)".

עם תחילת ההפגנות לאורך גדר רצועת עזה, הגיע מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה למוקד הפגנה מול מעבר קרני, כשהוא מלווה בחברי המשלחת של המודיעין המצרי.

דובר צה"ל פנה בערבית לתושבי הרצועה דרך הפייסבוק: "תושבי עזה, לפי הדיווחים הפלסטיניים במידה ולא תנהגו היום באלימות ובאמצעי טרור, יתבצעו צעדים אזרחיים משמעותיים שיוכלו לשפר תחומים אזרחיים מגוונים ברצועת עזה. תחשבו טוב טוב לפני שאתם מפעילים אלימות וטרור. ישראל נחושה להגן על אזרחיה וריבונותה".

לוחמי צה"ל עצרו מוקדם יותר הבוקר שני ילדים שנשאו סכין סמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה. לאחר תחקור בשטח על ידי הלוחמים, הילדים סיפרו כי הגיעו עם סכין במטרה לחדור לשטח ישראל, להיעצר ולהיכלא. בתום התחקור הילדים הוחזרו דרך מעבר ארז לשטח רצועת עזה.

בכיר חמאס חליל אל-חיה אמר כי "המסר של העם הפלסטיני הוא שהוא דבק בשיבה, בחירות ובהסרת המצור. אנחנו בוחנים את ישראל, עד שתתחייב לרצונו של עמנו. אנו מעוניין לסיים את המצור, וצעדות השיבה כבר השיגו חלק מהמטרות. ישראל נמצאת בתקופת מבחן, וההתנגדות תמשיך ללחוץ עליה עד שתיענה לדרישותינו הלגיטימיות. ישראל נמצאת בתקופת מבחן – נמשיך ללחוץ עד שנקבל את מה שאנחנו דורשים". אל-חיה הוסיף כי "המשלחת המצרית תציג לנו מחר לוח זמנים מישראל לביצוע ההבנות".

מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי ומפקדים נוספים בסיור בשטח (קרדיט: דו"צ)
מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי ומפקדים נוספים בסיור בשטח (קרדיט: דו"צ)

דובר חמאס, פאוזי ברהום, אמר כי "הצעדות היום הן מסר חזק מבעלי הזכות. ההתנגדות מוכנה בשטח ועוקבת אחר המחויבות של ישראל להבנות, להפסקת ההרג והאלימות. אם ישראל לא תעמוד בכך, ההתנגדות מוכנה להגיב ותשנה את המשוואות. זהו יום של צומת דרכים ביחסינו עם הכיבוש".

במקביל, ברמאללה מפגינים כ-100 פלסטינים מפגינים מול כיכר איו"ש, בפאתי רמאללה, כאות הזדהות עם המפגינים לאורך גבול רצועת עזה. המפגינים מיידים אבנים ומפרים את הסדר במקום, וכוחות צה"ל מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות. אין נפגעים.

במסגרת האירוע המרכזי לציון יום האדמה בסכנין אתמול (שבת), התייחס ח"כ איימן עודה התייחס לצעדות השיבה בעזה ואמר כי “עזה נתונה תחת מצור, המשבר ההומניטרי מחריף וזכותו של העם הפלסטיני לתבוע את מקומו תחת השמש ככל העמים. ממשלות הימין אחראיות לחורבן בעזה וממשיכות לדרדר את האזור למלחמות. מפלגות המרכז וימינה מתחרות ביניהן מי צועק חזק יותר, מי יוביל מדיניות יותר “חזקה”, במקום לחתור לסיום המצור והכיבוש ולמשא ומתן עם הפלסטינים. אי אפשר לשבור את האזרחים בעזה, אין נשק שיכול לפתור את המצב. אנחנו לא רוצים הסדרה – אנחנו רוצים שלום".

צעיר פלסטיני כבן 20 מת אתמול בבוקר מפצעיו לאחר שנורה אתמול על ידי צה"ל סמוך לגדר הגבול ממזרח לעיר עזה, כך על פי הפלסטינים. במקביל, התייחס חמאס לפגישה שערך אמש סגן מנהיג הארגון, סלאח אל-עארורי, עם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני זיאד נחאלה בביירות שבלבנון. השניים דנו במתיחות הביטחונית לקראת הפגנות יום האדמה והבהירו כי כל תוקפנות ישראלית נגד המפגינים תענה בתגובה של הזרועות הצבאיות.

בלילה שבין שישי לשבת תקף טנק של צה"ל עמדה צבאית של חמאס בצפון רצועת עזה, וזאת בתגובה למטענים שהושלכו לעבר גדר המערכת ביום שישי בערב. זאת לאחר שבמשך כמה שעות בשעות הערב נשמעו פיצוצים עזים של מאות מטעני חבלה ורימונים, בעיקר על הגדר באזור צפון הרצועה. עם זאת, אחר הצהריים ביום שישי, היה אחד מימי השישי השקטים בשנה האחרונה בגבול עזה. 800 פלסטינים בלבד התפרעו במספר מצומצם של מוקדים, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה ומטענים לעבר גדר המערכת. כוחות צה"ל פעלו מולם באמצעים לפיזור הפגנות.

הפעילות הערה ברצועת עזה ביום שישי התרחשה על רקע הפגנות הענק לציון "יום האדמה" ושנה ל"צעדות השיבה", ועל רקע המשא ומתן בין ישראל לחמאס. על פי דיווחים, השיח נוגע בטווח הזמן הקרוב בלבד – בתמורה לפתיחת המעברים, הרחבת מרחבי הדיג והקלה בהעברות הכספים מקטאר, יפעל חמאס לריסון ההפגנות.

טנקים בגבול רצועת עזה. (קרדיט: דובר צה"ל)
טנקים בגבול רצועת עזה. (קרדיט: דובר צה"ל)

ב"אל מיאדין" דווח כי מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שוחח שלשום (שישי) עם שר החוץ הקטארי ועדכן אותו בשיחות מול בכירי המודיעין המצרי בנוגע למתווה הרגיעה. "אנו ניצבים בפני צומת דרכים ובחינה מעמיקה של עמדות ישראל ותגובתה לדרישות של עמנו", אמר הנייה ואיים כי "לאור זאת תיקבע הדרך לפיה יתנהל המצב בשעות הקרובות ב'צעדת המיליון'. כל האופציות על השולחן".

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי קראה לתושבי עזה "להשתתף בציון יום האדמה ולהשתתף בצעדות השיבה ובהסרת המצור על מנת להתנגד בדרכים לא אלימות בפני הכיבוש. אנו מזהירים את האויב הציוני מפגיעה בדם הפלסטיני. הרג אזרחים יוביל למלחמה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!