דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העולם כמרקחה

העולם כמרקחה / האם ממשלת אתיופיה תצליח לחבר את כלל התושבים לחשמל עד 2025?

המדינה שרק 44% מתושביה מחוברים כיום לחשמל מקדמת תכנית ממשלתית לחיבור מלא, תוך שימוש נרחב באנרגיות חלופיות ואף באנרגיה גרעינית | על אף המטרה החיובית, איכות חייהם של מאות אלפי תושבים תיפגע

אישה וביתה בכפר בעמק אומו באתיופיה (צילום: shutterstock).
אישה וביתה בכפר בעמק אומו באתיופיה (צילום: shutterstock).
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

אתיופיה החלה השבוע ליישם את השלב השני של התכנית הלאומית לחיבור כל מחוזות המדינה לחשמל. מטרת תכנית שאפתנית זו היא לחבר את כל תושבי אתיופיה לרשת החשמל עד לשנת 2025, באמצעות חיבור של 65% מכלל האוכלוסייה לרשת החשמל. יתרת 35 האחוזים יחוברו באמצעות אנרגיות חלופיות. שווי תכנית זו צפוי להיות 6 מיליון דולר, בהשקעות ישירות ובסיוע טכני.

יישומו של שלב זה הוצג בבירה אדיס אבבה בנוכחות שרי אנרגיה, פקידי ממשל, מממנים בינלאומיים וארגונים תורמים מאתיופיה, ג'יבוטי, סומליה, זימבבווה, אוגנדה, מלאווי, טנזניה וקניה. שר המים, ההשקיה והאנרגיה האתיופי ד"ר סילשי בקלה אמר שבמסגרת תכנית זו יתקבצו יחד כל בעלי העניין והשותפים בתחום הפיתוח למען הגשמת החזון של "אספקת נגישות אמינה, בת השגה והולמת לחשמל עבור כל תושבי אתיופיה". לדבריו, "הבנק העולמי מחויב וממשיך לספק סיוע פיננסי וטכני למען יישום התכנית הלאומית לחיבור לחשמל 2.0 בסקטור האנרגיה."

עבודות בנייה של "סכר התחייה" באתיופיה (צילום: AP Photo/Elias Asmare).
עבודות בנייה של "סכר התחייה" באתיופיה (צילום: AP Photo/Elias Asmare).

ראש ממשלת אתיופיה לשעבר, היילה מריאם דסלגן, השיק את התכנית הלאומית לחיבורה של אתיופיה לרשת החשמל בנובמבר 2017. בעת השקת התכנית, רק ל- 25% ממשקי הבית באתיופיה הייתה נגישות לחשמל ממערכת החשמל. כיום, 33% מאזרחי המדינה מחוברים למערכת החשמל, ו-11% מהאוכלוסייה מקבלים חשמל באמצעות אנרגיות חלופיות כמו אנרגיית רוח, פאנלים פוטו-ווולטאיים ועוד אמצעים.

בהקשר זה חשוב לציין כי אתיופיה היא המדינה המאוכלסת ביותר בעולם שאין לה מוצא אל הים, והמדינה השנייה בגודלה באפריקה מבחינת אוכלוסייה – כ-110 מיליון נפשות, מעל 80% מהם מתגוררים באזורים הכפריים. שיעור הריבוי הטבעי באתיופיה נכון לשנה שעברה עומד על 2.83% בשנה, שיעור הדומה לריבוי הטבעי במדינות המזרח התיכון. כתוצאה מכך מעל מארבעים אחוז מהאוכלוסייה הם מתחת לגיל 16. הריבוי הטבעי המהיר הזה מגביר את הלחץ על משאבי הקרקע והמים, ואף מקשה על ממשלת אתיופיה לספק אנרגיה לכלל האוכלוסייה.

על כן, בנוסף לתכנית החשמל הלאומית, אתיופיה מפתחת גם אנרגיות חלופיות, כולל אנרגיה גרעינית. השבוע נפגש מהרטאב מולוגטה, המנכ"ל לענייני אירופה במשרד החוץ האתיופי עם אנדריי קמרסקי, מנהל מחלקת אפריקה במשרד החוץ הרוסי. בתום הפגישה אמר מולוגטה כי ממשלת אתיופיה מכינה את תנאי הפרוטוקול הנחוצים על מנת לחתום על הסכם עם רוסיה במהלך החודש הבא, שיאפשר לאתיופיה לנצל אנרגיה גרעינית למטרות שלום. כבר ביוני 2017 נחתם מזכר הבנות לשיתוף פעולה לשיתוף פעולה בשימושים באנרגיה אטומית לצרכי שלום בין 'רוסאטום', החברה הממשלתית הרוסית לאנרגיה אטומית, ובין משרד המדע והטכנולוגיה האתיופי. על בסיס מזכר ההבנות הזה הגיעו אתיופיה ורוסיה במרץ 2018 להסכם לפיתוח אנרגיה אטומית באתיופיה. הפרויקט הראשון במסגרת שיתוף הפעולה הזה הוא בניית מרכז אתיופי למדע ולטכנולוגיות גרעין, המבוסס על כור מחקרי שייבנה ע"י רוסיה.

אנרגיה מתחת לאדמה

אתיופיה מפתחת גם אנרגיה גיאותרמית באזור השבר הסורי אפריקני. בפברואר 2019, העניקה החברה הממשלתית האתיופית Ethiopian Electric Power חוזה לחברה סינית-קנייתית, הכוללת את החברות Shandong Kerui Oilfield Service Group ו-Kenya Electricity Generating Company (KenGen) לקידוח גיאותרמי של 22 בארות במרכז אתיופיה עבור פרויקט Aluto-Langano ליצירת 70 מגה-וואט מאנרגיה גיאותרמית. ההשקעה הכוללת בפרויקט נאמדת בכ-173.2 מיליון דולר, שיכוסו על ידי הבנק העולמי.

סך כל הפוטנציאל הגיאותרמי של המגינה מוערך בכ-10,000 מגה-וואט, והמדינה מהווה שוק פורה מאד עבור פיתוח אנרגיה גיאותרמית. החברות הפרטיות דוחפות לניצול האנרגיה הגיאותרמית, אולם עיכובים בחתימת ההסכמים הנוגעים לרכישת אנרגיה עיכבו את הפיתוח הפרטי במשך מספר שנים. כיום, מתנהלים מספר פרויקטים בנושא בקורבטי, בטולו מויה ובאזורים אחרים ברחבי אתיופיה.

גם סין מעורבת בחיבורה של אתיופיה לחשמל. לפני כשבועיים חנכה אתיופיה פרויקט לחלוקה, לשיקום ולשדרוג החשמל באדיס אבבה שיבוצע ע"י החברה הסינית China Electric Power Equipment and Technology Co. Ltd. (CET), חברת בת של ה- State Grid Corporation of China. פרויקט זה מהווה חלק מתכנית לאומית גדולה יותר בתחום זה הממומנת ע"י הבנק העולמי וכוללת שמונה ערים גדולות במדינה – ג'ימה, דירה דאוה, באהיר דאר, מקלה, הואסה, אדאמה, דסיה ואדיס אבבה.

חשמל בכוח המים

מעבר לכך, נכון לסוף 2018 פיתחה ה-EEP, הסוכנות הממשלתית האחראית על הפרויקטים בתחום האנרגיה באתיופיה, ארבעה פרויקטים הידרו-אלקטריים, שני פרויקטים גיאותרמיים, חוות רוח אחת ומתקן אחד של הפיכת פסולת לאנרגיה באדיס אבבה. על פי מספר אומדנים, לאתיופיה יש פוטנציאל להפיק 50,000 מגה-וואט מפרויקטים הידרו-אלקטריים. נכון לסוף 2018, 90% מסך כל החשמל באתיופיה מופק מ-14 מתקנים הידרו-אלקטריים.

הקמת סכר התחייה על נהר הנילוס הכחול באתיופיה. 24 בנובמבר 2017 (Photo by Gioia Forster/picture alliance via Getty Images)
הקמת סכר התחייה על נהר הנילוס הכחול באתיופיה. 24 בנובמבר 2017 (Photo by Gioia Forster/picture alliance via Getty Images)

אחד מהפרויקטים ההידרו-אלקטריים הגדולים ביותר שה-EEP מעורבת בו הוא 'סכר התחייה', הצפוי לייצר 6,350 מגה-וואט חשמל. הפרויקט ההידרו-אלקטרי השני שה-EEP מפקח עליו הוא בניית פרויקט קוישה, כ-530 ק"מ מערבית לאדיס אבבה, שיהיה מסוגל להפיק 2,160 מגה-וואט חשמל. הפרויקט ההידרו-אלקטרי השלישי הוא Genale Dawa III, שצפוי להפיק 254 מגה-וואט חשמל. כמו כן, ה-EEP עוסקת בשיקום מתקן Aba Samuel, הממוקם 27 ק"מ דרומית מזרחית לאדיס אבבה, וצפוי להפיק קצת פחות מ-7 מגה-וואט חשמל. המתקן הוקם ע"י האיטלקים כבר בשנת 1941, הוא ומאז 1970 לא היה בשימוש.

התושבים שישלמו את מחיר הקידמה

אולם במפעלים ההידרו-אלקטריים הללו טמונה לא רק הזדמנות להגדלת האנרגיה המופקת באתיופיה, אלא גם סכנה לבני האדם ולסביבה. הסכר Gilgel Gibe III, הממוקם במורד נהר האומו שבמחוז הדרומי של אתיופיה הגובל בקניה, החמיר את מצבם של כ-200 אלף אנשים החיים מתחת לסכר במורד נהר האומו והתלויים בו למחייתם. סכר זה, שבנייתו הסתיימה בדצמבר 2016, מפיק כ-1,870 מגה-וואט חשמל ובכך הכפיל את כמות החשמל המופקת מפרויקטים הידרו-אלקטריים במדינה.

זהו הסכר הגבוה ביותר באפריקה, והוא מתנשא לגובה של 250 מטר. הוא אחד משורה של סכרים שניבנו וייבנו על נהר האומו, וגורמים לירידה במפלס המים בנהר ובזרימתם בנהר, שמאיימים על אמצעי המחייה של האוכלוסייה בסביבה. מעבר לכך, הסכרים הללו גורמים, בין היתר, לירידת מפלס פני הים בימת טורקאנה, האגם המדברי הגדול ביותר בעולם, ולהתייבשותו – מאחר ונהר האומו נשפך לימת טורקאנה.

מייצאים חשמל גם לשכנים

מלבד פרויקטים הידרו-אלקטריים, אתיופיה מפיקה נכון לסוף שנת 2018, 87 מגה-וואט חשמל משלושה מתקני דיזל. כמו כן, יש באתיופיה גם שלוש חוות רוח המפיקות 324 מגה-וואט, ומתקן גיאותרמי המפיק 7.5 מגה-וואט חשמל. כמו כן, בינואר 2019, הודיע שר האוצר האתיופי, טשומה טפאסה, כי אתיופיה מתכוננת להשיק הצעות למכרז בינלאומי לבניית ששה מגה-פרויקטים סולאריים בעלות של 800 מיליון דולר. פרויקטים אלו ייבנו במחוזות של אורומיה, טיגריי, עפאר ובמחוז הסומאלי.

הדרך עוד רבה עד שאתיופיה תוכל לספק נגישות לחשמל עבור כל אוכלוסייתה הגדלה והולכת במהירות רבה. בינתיים היא הפכה למרכז אזורי לאספקת אנרגיה, ומוכרת חשמל למדינות השכנות. גם מדינות המפרץ מתחילות לגשש בכיוון של רכישת חשמל ממנה, כולל העברת חשמל בצינור תת ימי מסכר התחייה, לאחר שתושלם בנייתו, ועד לסעודיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!