דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

בשכונה / בחירות מקומיות בטורקיה: מפלגת השלטון הפסידה בבירה ובערים הגדולות

מכה סמלית קשה לארדואן כשמפלגת הצדק והפיתוח (AKP) בראשותו הפסידה בבחירות המקומיות באנקרה, אנטליה, איזמיר וערים גדולות נוספות | האופוזיציה הכריזה על ניצחון באיסטנבול אחרי קרב צמוד

תומכי מפלגת העם הרפובליקאית צוהלים עם היוודע תוצאות הבחירות באנקרה (AP Photo/Burhan Ozbilici)
תומכי מפלגת העם הרפובליקאית צוהלים עם היוודע תוצאות הבחירות באנקרה (AP Photo/Burhan Ozbilici)
אוריאל לוי

לילה מתוח עבר על טורקיה בה נערכו אתמול (ראשון) בחירות לרשויות המקומיות ועם היוודע התוצאות נראה כי מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) ברשותו של הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן הפסידה בערים הגדולות במדינה: אנקרה הבירה, איזמיר, אנטליה, אדנה, ומרסין אך שמרה על כוחה בשתי הערים הגדולות טרבזון, שלחוף הים השחור, ובורסה. האופוזיציה הכריזה על ניצחון גם בעיר השנייה בחשיבותה במדינה, איסטנבול.

כלי התקשורת המרכזיים בטורקיה, המצויים כולם בשליטתם של ארדואן ומקורביו, טוענים כי בבחירות שנערכו באיסטנבול ניצח מועמד ה-AKP, ראש הממשלה לשעבר, בינאלי יילדרים, את יריבו הכמאליסט ממפלגת האופוזיציה (CHP), אקרם אימאמולו. יילדרים הכריז על ניצחונו וטען כי ניצח בכ-4,000 קולות אולם האופוזיציה טוענת דווקא כי אימאמולו הוא זה שניצח בכ-25,000 קולות לפי נתוני מפלגתו. ועדת הבחירות המרכזית הודיעה הבוקר כי לאחר ספירת 99.68% מהקולות, אימאמולו מוביל ב-3,000 קולות. סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו והעיתון הגדול דיילי-סבאת הפסיקו אתמול בלילה לעדכן בדבר התוצאות. הבוקר, אחרי תוצאות לא רשמיות שהופיעו בסוכנות הידיעות הרשמית של טורקיה, הכריז אימאמולו כי ניצח עם 48.8% מהקולות, מול 48.5% להם זכה יילדרים.

תומכות ארדואן עטופים בדגל טורקיה בבחירות באיסטנבול (AP Photo/Emrah Gurel)
תומכות ארדואן עטופים בדגל טורקיה בבחירות באיסטנבול (AP Photo/Emrah Gurel)

מפלגת ה-AKP הפסידה ב-15 ערים שהיו בשליטתה אולם ניצחה ב-60 מתוך 81 המחוזות במדינה, כך לפי סוכנות הידיעות אנדולו. ובכל זאת, גם אם תשלוט באיסטנבול בסופו של דבר, יחיו תחת שלטון מקומי של מפלגת ה-AKP רק 40 מיליון תושבים מתוך 82 מיליון אזרחי טורקיה. "חשבתי לא ללכת להצביע היום אבל כשראיתי כמה ה-AKP מתנדנדת, חשבתי שאולי הגיע הזמן להנחית עליה מכה. כולם אומללים וכולם נאיביים", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס האקאן בן ה-47 לאחר שהצביע באנקרה.

בנאום שנשא ארדואן בפני תומכיו באנקרה, הכיר בתבוסת AKP בעיר, אך טען כי רוב השכונות בעיר הצביעו בעד מפלגתו. "אפילו אם אנשינו ויתרו על ראשות העיר, הם נתנו את המחוזות למפלגה שלנו", אמר. ארדואן ציין כי מפלגתו תערער על תוצאות ההצבעה היכן שנדרש, לאחר שמוקדם יותר אמר: "אנחנו חייבים לקבל את העובדה שניצחנו אך הפסדנו בכמה ערים, זה הכרחי בבחירות דמוקרטיות". ארדואן התחייב כי מדינתו תתמקד כעת בבעיות הכלכליות לקראת הבחירות ב-2023.

אלו הבחירות הראשונות של ארדואן מאז שקיבל לידיו סמכויות נרחבות באמצעות משאל העם על מעמד הנשיא ב-2017 וניצחונו בבחירות לנשיאות בשנה שעברה. ממשלתו נתונה לחצי ביקורת בשל מדיניותה הכלכלית ודיכוי המיעוטים במדינה. אובדן השלטון בבירה אנקרה או בבירה ההיסטורית איסטנבול מגיעים לאחר עשרות שנות שלטון של מפלגת AKP בערים אלה. עבור ארדואן, שהחל את דרכו לשלטון בתור ראש העיר של איסטנבול, זו תהיה תבוסה סמלית קשה.

תומכי ארדואן מנופפים בדגלי טורקיה בעצרת תמיכה במשאל העם. איסטנבול, אפריל 2017. (צילום: AP Photo/Emrah Gurel).
תומכי ארדואן מנופפים בדגלי טורקיה בעצרת תמיכה במשאל העם. איסטנבול, אפריל 2017. (צילום: AP Photo/Emrah Gurel).

לקראת ההצבעה, מפלגת העם הרפובליקאית (CHP), מפלגת האופוזיציה המרכזית, ומפלגת "הטוב" יצרו ברית אלקטורלית כדי להתחרות בזאת של ה-AKP ושל שותפתה, המפלגה הלאומנית (MHP). האופוזיציה הפרו-כורדית, מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP), שאותה מאשים ארדואן בקשרים למחתרת הכורדית, לא כרתה ברית עם מפלגות אחרות ולא הציבה מועמדים לראשות העיר באיסטנבול או באנקרה, מה שעשוי לעזור לאופוזיציה. בעיר דיארבקיר, העיר הגדולה ביותר במזרח טורקיה שנחשבת כבירתה הלא רשמית של כורדיסטאן ניצחה הברית בין המפלגה הכורדית (BDP) למפלגת העמים הדמוקרטית (HDP).

הבחירות לוו באלימות בדרום המדינה ובאיסטנבול כאשר שני חברי מפלגה אסלאמית, פקידת קלפי ומשקיף בבחירות נורו למוות במחוז מלטיה. בנוסף לכך, בעיר דיארבקיר שבדרום-מזרח טורקיה נפצעו שני בני אדם, אחד מהם באורח אנוש, לאחר שנדקרו בקטטה שפרצה בין מצביעים. כמו כן, עשרות בני אדם נפצעו בקטטות סביב הבחירות בדרום-מזרח המדינה בה מהווים הכורדים את רוב האוכלוסייה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!