דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / לפיד ליועמ"ש ולוועדת הבחירות: לבדוק את ממצאי תחקיר הבּוֹטים

פנייתו של המדורג שני ברשימת כחול לבן באה בעקבות ממצאי תחקיר של ידיעות אחרונות והניו יורק טיימס על רשת תעמולה סמויה לטובת ראש הממשלה: "מדובר, לכאורה, בקשירת קשר לביצוע עבירות חמורות"

רה"מ נתניהו ואייפד עם לוגו טוויטר. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
רה"מ נתניהו ואייפד עם לוגו טוויטר. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

ח"כ יאיר לפיד, המדורג שני ברשימת 'כחול לבן', פנה הבוקר (שני) לוועדת הבחירות המרכזית, לפרקליט המדינה שי ניצן וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בדרישה לחקור בדחיפות ובמהירות את הטענות לקיומה של רשת תעמולה סמויה של הליכוד ברשת החברתית טוויטר. חברו לרשימה, מיקי לוי, אף הגיש תלונה בנושא למשטרת ישראל. קיומה של הרשת דווח בידיעות אחרונות ובניו יורק טיימס, על בסיס תחקיר של  "פרויקט הבוטים הגדול". בהמשך היום תקיים "כחול לבן" מסיבת עיתונאים בנושא.

לצד לפיד פנתה גם התנועה לאיכות השלטון למנדלבליט, למבקר המדינה יוסף שפירא ולמ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית של הפרשה. בפניית התנועה נכתב כי "עולה תמונה מדאיגה ביותר, לפיה חברו יחדיו גורמים עברייניים, לכאורה, כשכל מטרתם להוליך שולל את הציבור ולהטות את תוצאות הבחירות".

יאיר לפיד במסיבת עיתונאים של מפלגת כחול לבן 31 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)
יאיר לפיד במסיבת עיתונאים של מפלגת כחול לבן 31 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)

 

בתגובה לפניית לפיד כתב עו"ד דין ליבנה, היועץ המשפטי של ועדת הבחירות המרכזית, כי ליו"ר הוועדה יש סמכות שיפוטית לדון בעתירות אך לא סמכויות בדיקה וחקירה. לדברי ליבנה, מכתבו של לפיד "לא נוסח כעתירה שיפוטית, לא צורפו לו ראיות או תצהיר לאימות האמור בפנייה, ולכן אין בידי לקבלו לרישום במזכירות הוועדה. ככל שתוגש עתירה כאמור, היא תובא כמובן בפני כבוד השופט ללא דיחוי".

על פי התחקיר, גורם עלום מפעיל רשת של חשבונות טוויטר מזויפים הנקראים "בּוטים" (קיצור של רובוטים, חשבונות שמופעלים על ידי תוכנה אוטומטית). לטענת החוקרים, הרשת פועלת במתואם עם מסרי הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו, הן בהפצת מסרים תומכים בנתניהו והן בהפצת השמצות נגד יריביו, ובראשם יו"ר מפלגת "כחול לבן" בני גנץ. על פי התחקיר, שעליו חתומים רונן ברגמן וענבל טויזר, המסרים של הרשת נחשפו 2.5 מיליון פעם מאז החלה מערכת הבחירות, ואדם בשם יצחק חדאד מאשדוד קשר את עצמו לניהולה.

מאז הפרסום הבוקר עלו ספקות לגבי מידת הדיוק בתחקיר, כשאנשים שחשבונם נכלל ברשימת החשבונות המזויפים לכאורה התראיינו בתוכנית רדיו בשמותיהם המלאים. עם זאת, אין מניעה שהרשת פעלה באמצעות שילוב בין חשבונות מזויפים וחשבונות אמיתיים, כמו גם קיבלה תמיכה וסיוע מתומכים אותנטיים של נתניהו והליכוד. על לי הערכה, עלות הפעלת רשת כזאת, שמידת התחכום שלה גבוהה, היא מיליוני שקלים.

בפניית לפיד לוועדת הבחירות ולראשי התביעה הוא הזכיר את החלטתו של יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר כי גם תעמולה ברשת האינטרנט חייבת להיות מזוהה. "כבוד יו"ר הוועדה התייחס בהחלטתו לחשש המטריד לפיו ייעשה שימוש באנונימיות", כתב לפיד, "כמו גם בחוסר היכולת לשלוט על הרשתות החברתיות – כדי להשפיע על תוצאות הבחירות בישראל באופן בלתי חוקי.

"בתחקיר מקיף של העיתון 'ידיעות אחרונות', בשיתוף פעולה עם העיתון המוביל בעולם – הניו יורק טיימס – נטען לקיומה של רשת מתוכננת, ממומנת בכסף רב, המופעלת על-ידי מפלגת הליכוד, ותכליתה הפצת מידע כוזב, בניסיון להשפיע על ציבור הבוחרים; לא השפעה באמצעות עמדות, מצע, שכנוע, כי אם השפעה באמצעות הפצת כזבים, וחמור מכך – ניסיון להדהד את הכזבים באמצעים פורמליים יותר, כדי להחדיר אותם למערכת התקשורת הממוסדת.

"המדובר, לכאורה, בקשירת קשר לביצוע עבירות חמורות על חוק מימון מפלגות, ואף עבירות לפי חוק העונשין, הואיל וחלק ניכר מהרשת עסק בהסתה. אם הממצאים המפורסמים בכתבה מבוססים – המדובר בניסיון החמור ביותר מאז קום המדינה להשפיע שלא כדין על תוצאות הבחירות".

על הרקע הזה מבקש לפיד ממלצר לקיים הליך בדיקה מהיר, לדרוש תצהירים בעניין ממנהלי קמפיין הליכוד ולהורות על הפסקת כל תעמולה בלתי חוקית. "אכן, הימים ימי בחירות, אולם אין מדובר בסוגיה השייכת למחנה פוליטי כזה או אחר", סיכום לפיד. "המדובר בניסיון מכוון לחתור תחת יסודות שיטת הבחירות והמשטר של מדינת ישראל – ועל כל הנוגעים בדבר לפעול לאלתר למניעת התממשות הסכנה".

ח"כ מיקי לוי הגיש בשם 'כחול לבן' תלונה במשטרה בגין הפעלת רשת להפצת מידע כוזב בניסיון להשפיע על הציבור לקראת הבחירות. לדבריו, "על פי החשד העולה מהפרסומים, בעל אינטרס פוליטי מנסה "לגנוב" את הבחירות, לא באמצעות הצגת עמדות, מצע, ושכנוע, אלא על ידי השפעה באמצעות הפצת כזבים, וחמור מכך- ניסיון להדהד את השקרים עד שיחדרו לתקשורת הממוסדת. אם דברים אלו אכן יתבררו כנכונים, מדובר בפשעים פליליים, ועל כעל משטרת ישראל לחקור את הפרשה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!