דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המאוגדים

פגעו ויפצו / נטו מלינדה תשלם 500 אלף שקלים בגין פגיעה בהתאגדות עובדיה

בית הדין לעבודה בבאר שבע קבע בין היתר כי החברה, אחת מחמש חברות המזון הגדולות בישראל, "נתנה גיבוי מלא לאלימות נגד יו"ר הוועד" | נטו מלינדה: "לומדים את פסק הדין"

חברי ועד עובדי נטו והאיגוד המקצועי בעימות עם מנהל באתר החברה (צילום: וועד הפעולה של עובדי קבוצת נטו)
חברי ועד עובדי נטו והאיגוד המקצועי בעימות עם מנהל באתר החברה (צילום: וועד הפעולה של עובדי קבוצת נטו)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע כי חברת נטו מלינדה פגעה בזכות עובדיה להתאגדות. השופטת יעל אנגלברג שוהם הורתה לחברה לשלם פיצויים בסך 500 אלף שקלים, ולחדול לאלתר מפעולותיה לסיכול התארגנות העובדים בהסתדרות.  יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בירך על ההחלטה ואמר כי "החלטת בית הדין מעבירה מסר חד וברור לכל מעסיק שחושב שהוא נמצא מעל לחוק ויכול לרמוס את הזכות הבסיסית של עובדיו להתאגד. ההסתדרות תמשיך לעמוד לצד העובדים ותפעל להבטחת זכויותיהם". בין מותגי החברה: טיבון וויל, שלושת האופים, דלידג, ויליגר, אל גאוצ'ו, ריצ', מג'יק, שף שגב, פאלס תעשיות וביכורי השדה.

בית הדין התייחס בקביעת גובה הפיצוי הן להיותה של החברה אחת מחמש חברות המזון הגדולות בישראל, והן לתגובתה הנחרצת כנגד ניסיון ההתארגנות. כן לקח בית הדין בחשבון "את האלימות שהופעלה כנגד יו"ר הוועד והגיבוי המוחלט שנתנה החברה להתנהלות זו, את העובדה שהתנהלות המשיבה הייתה מכוונת ושיטתית תוך ניסיון להרחיק את חברי הוועד והפעילים מהאפשרות להחתים את העובדים מחד ואת עידוד פעילות העובדים כנגד ההתארגנות מאידך, וכן את השיקול ההרתעתי אשר נועד למנוע הישנות מקרים דוגמת המקרה שלפנינו".

התאגדות העובדים בחברה החלה בחשאי בתחילת השנה שעברה, ונחשפה בפני הנהלת החברה בחודש אפריל, עם הגעת נציגי ועד העובדים וההסתדרות למתחמי החברה. על פי פסק הדין, שקיבל את טענות ההסתדרות, תגובת החברה הייתה מידית, ברוטלית ובלתי חוקית. הדברים הגיעו עד כדי כך שקב"ט החברה הטיח באלימות עובד חבר ועד ברצפה, נטל מידיו את טפסי ההתפקדות וניסה לקרוע אותם. בהמשך הדרך, פעלה החברה באמצעות עובדים אשר שיתפו פעולה עם ההנהלה, הפיצו בקרב העובדים את מסריה וכפו עליהם לבטל את הצטרפותם להסתדרות.

כבר באפריל לפני שנה, פנו ההסתדרות והעובדים לבית הדין בבקשה לסעדים מידיים אשר ימנעו את הפגיעה בהתארגנות בזמן אמת, אלא שבית הדין דחה את בקשתם לסעדים ארעיים וזמניים באוגוסט 2018. כעת, לאחר עיון במסכת הראייתית המלאה, השתכנע בית הדין כי בניגוד לטענת ההנהלה – פעולותיה ביום הראשון להתארגנות הגלויה כנגד נציגי העובדים נעשו תוך ידיעה ברורה על תחילת הליך ההתארגנות ובמטרה לסכלה, וכי ההנהלה עודדה גם תליית שלטים כנגד ההתארגנות בחצריה.

התאגדות עובדי נטו מחלקים ברכות הדרך לנהגים (מתוך דף הפייסבוק של ההתאגדות)
התאגדות עובדי נטו מחלקים ברכות הדרך לנהגים (מתוך דף הפייסבוק של ההתאגדות)

מוועד הפעולה של התאגדות עובדי נטו נמסר כי "זהו יום גדול וניצחון לעובדי נטו האמיצים. במשך קרוב לשנה אנו נאבקים תוך אמונה שלמה בצדקת דרכנו על זכותנו הבסיסית להתאגד. על אף ההתנגדות הברוטלית של הנהלת החברה הצלחנו לצרף להסתדרות מעל לשיש מהעובדים. אנו קוראים להנהלה להתחיל ולציית לדרישות החוק להכיר בהתאגדות ולשבת איתנו למו"מ ללא דיחוי".

כיו"ר דירקטוריון נטו מלינדה משמש עדי עזרא, בן זוגה של הדוגמנית הישראלית בר רפאלי. אביו, דודי עזרא, הוא חבר דירקטוריון בחברה ונשיא החברה האם "נטו אחזקות". יצוין כי על פי פרסומים, נטו אחזקות חתמה את השנה החולפת עם עלייה של 5.3% ברווח הנקי ל-113 מיליון שקל. עלות השכר של חמשת בכירי החברה הסתכמה ב-2018 ב-8.45 מיליון שקל.

התאגדות עובדי נטו לוותה על ידי רכזי ההתאגדות אודליה מעודה וטל בורשטיין מהאגף להתאגדות עובדים בהסתדרות. ההסתדרות יוצגה בהליך המשפטי על ידי עורכי הדין אלעד מורג, ענת גוטמן ועדי גולן מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

נטו מלינדה נמסר: "החברה לומדת את פסק הדין שהתקבל היום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!