דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קנאביס

בחירות 2019 / שבוע לבחירות: הקנאביס ממשיך לעורר אמוציות אצל כולם

שאלונים שנשלחו למפלגות על ידי פעילים למען קנאביס הצביעו על כך שזהות אינה מובילה בקידום הנושא אלא דווקא גשר | כנס קנאביס שנערך השבוע פוצץ על ידי מועמד של המפלגה

כנס "מצביעים קנאביס" של מגזין קנאביס (צילום: מור ברנשטיין/ מגזין קנאביס)
כנס "מצביעים קנאביס" של מגזין קנאביס (צילום: מור ברנשטיין/ מגזין קנאביס)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

שבוע בדיוק לבחירות 2019, וניכר שהעיסוק בקנאביס לא יורד מהכותרות כשלא מעט מהמפלגות מנסות לקחת חלק בחגיגה הירוקה. השיח מתרכז לא מעט במפלגת זהות בראשות משה פייגלין, שרק אתמול (שלישי) טען בראיון לפודקאסט "הארץ" כי סוגיית הקנאביס היא דרישת סף לכניסתם לממשלה, דחופה יותר מסוגיית הר הבית. לא פחות.

אלא שבדיקה שנערכה באחרונה על ידי אורן ליבוביץ', עורך מגזין קנאביס ויו"ר עלה ירוק שלא רצה בבחירות הנוכחיות, מעלה כי זהות אינה בהכרח המפלגה שנכונה יותר מכולן לקדם את הנושא. זאת בהתבסס על שיטת ניקוד מ-0 ל-100 מבוססת שאלון בן 15 שאלות שנשלח למפלגות.

משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות (צילום: פלאש90)
משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות (צילום: פלאש90)

מהבדיקה שנערכה על ידי ליבוביץ' והמגזין עולה כי גשר בראשות ח"כ אורלי לוי-אבקסיס קיבלה את הציון 95, זהות הגיעה למקום השני עם 82, מרצ 77, העבודה 70, חד"ש-תע"ל 14 והליכוד 7. יתר המפלגות שנשלח אליהם שאלון קיבלו את הציון 0: כחול לבן, כולנו, רע"ם בל"ד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו ואיחוד מפלגות הימין. כלומר, כלל לא ענו עליו.

השאלות עסקו במגוון נושאים כגון קנאביס רפואי, אי הפללה ועד ללגליזציה מלאה. עצם ההשתתפות בשאלון זיכה מפלגה בניקוד מינימלי, כשלתשובות שנענו בחיוב, כלומר בהתאם לאג'נדה התומכת בקידום קנאביס עד כדי הפיכתו לחוקי, ניתנו שבע נקודות. בחלק מהמקרים קיבלו המפלגות חצאי ניקוד בהתאם לשיקוליהם של עורכי השאלון.

יו"ר סיעת 'גשר' אורלי לוי אבקסיס (צילום: פלאש 90)
יו"ר סיעת 'גשר' אורלי לוי אבקסיס (צילום: פלאש 90)

אז מה המפלגות נשאלו? ובכן, השאלון החל בשאלות בסיסיות דוגמת "האם המפלגה תתמוך בהוספת קנאביס רפואי לסל התרופות?", עבור בשאלות דוגמת "האם המפלגה תתמוך בביטול עונשי קנסות נגד צריכת קנאביס לשימוש עצמי למטרות פנאי?", אגב נוהל אי ההפללה שהחלו ביישומו השבוע (מדרג של קנסות למשתמשים עצמיים, ס"ק). וכלה בשאלות כגון "האם נושא הסדרת שוק הקנאביס למבוגרים למטרות פנאי יהיה עבור המפלגה תנאי לכניסה לקואליציה או תנאי ישיבה בממשלה?".

לשאלון המלא

אגב גשר שהגיעה למקום הראשון, היו"ר לוי-אבקסיס הודיעה היום כי השיגה את מספר החתימות הדרוש (25) עבור דיון חירום בכנסת במצוקת חולים הזקוקים לקנאביס רפואי. זאת לאחר שדווח באחרונה על כ-2,000 חולים שנותרו ללא נגישות לתרופה.

כנס "מצביעים קנאביס" של מגזין קנאביס (צילום: מור ברנשטיין/ מגזין קנאביס)
כנס "מצביעים קנאביס" של מגזין קנאביס (צילום: מור ברנשטיין/ מגזין קנאביס)

בתחילת השבוע אף התקיים לראשונה פאנל בחירות עם נציגי המפלגות בתל אביב שכולו הוקדש לסוגיית הקנאביס. אלא שעוד לפני שכל הדוברים הצליחו להתבטא, עלה לבמה מאיר קדוש, פעיל זהות ומועמד מטעמה במקום לא ריאלי (26), ופוצץ את האירוע. בין השאר לעס קדוש עלה של קנאביס על הבמה וחטף את המיקרופון ממנחי האירוע. לפני שהאירוע פוצץ עוד הספיק יו"ר זהות פייגלין לציין כי לפי מודל הלגליזציה שמפלגתו מקדמת, ניתן יהיה לרכוש קנאביס בבתי מרקחת בלבד. בזהות ניסו לאחר האירוע להתנער מפעולותיו של קדוש.

בשבועות האחרונים משקיעה זהות מאמצים רבים בפנייה לקהלים חדשים, כשחלק ניכר מהמסרים שלה עוסקים במדיניות ניאו-ליברלית בכלל ובפרט – קידום לגליזציה לקנאביס. מדובר בדגל שפייגלין מרים לא מהיום, אך במערכת הבחירות הנוכחית הוא הפך להיות משמעותי יותר עם פרישתה של מפלגת עלה ירוק לראשונה מהמירוץ לאחר שנים רבות, במקביל לכך שהעיסוק בנושא התרחב וכבר אינו נתפס כנישתי.

זהות של פייגלין אינה היחידה שעוסקת בתחום, כשגם במצעים של מפלגות מרצ והעבודה ישנה התייחסות כזו או אחרת לקנאביס, שכיום ניתן להשיגו חוקית רק דרך צינורות רפואיים בישראל. בנוסף לגשר גם בעבודה ובמרצ הצהירו כי יפעלו למען לגליזציה של קנאביס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!