דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עם ישראל רוצה מלך. דמוקרטיה out

עיתונאי ב-CNN שוחח השבוע עם אנשים בבאר שבע שאמרו לו שהם "רוצים את ביבי לעד". נכון שבני אדם מתים בסוף, מגרעת בני האדם, אך לא דמויות כמה הרבי מלובביץ' החי ומסתובב בין מאמיניו, ורק בימים האחרונים החיו מחדש בהנשמה שתזכה את המדען הדגול בפרס נובל כנראה, תחיית המתים ממש – את הרב עובדיה יוסף, ודיוקנו הנמרץ לא רק מתנוסס מעל המסוק, אלא מדבר אלינו ממסכי הטלוויזיה, וממריץ אותנו במלוא אונו להצביע עבור ש"ס.

לעם ישראל, מקדמת דנא, קשה מאוד, כמו עמים אחרים בחולשתם המנטלית, עם סוגיית הדמוקרטיה המצריכה ממנו מערכת חשיבה מורכבת. על פי אריך פרום שניתח היטב את יחסי הדיקטטור, הפאשיזם והנאציזם עם היחיד, רוב רובם של בני האדם שהעלו את היטלר, מוסלני, פרנקו ורבים אחרים לשלטון טוטליטרי, עשו זאת משום –שבמילים פשוטות – האיש הקטן חסר יכולות המרגיש עצמו נחות – שואב עוצמה מדומה מהמנהיג הטוטליטרי שמשדר עוצמה – גם אם אותה עוצמה היא מדומה ואין לה קשר למציאות. כששאלתי בקרית ים עיר הולדתי, אדם מדוע הוא מצביע ביבי הוא ענה ביושר "ביבי הוא בשבילי משיח".

עגל הזהב, שלא במקרה לא נוצר מחימר, שידר לאדם הקטן העברי – המיואש ממשה מנהיגו שבושש לרדת מהר סיני עם מערכת ערכים מוסרית – שהוא היחיד המסכן, נותר בקטנותו האנושית. הוא נזקק, אפוא, לתחושת כוח שמעניק לו פסל העשוי זהב נוצץ. גם כשהעם דרש משמואל הנביא מלך "ככל הגויים", תחליף לנבואה המונותאיסטית האבסטרקטית, הזהיר אותם שמואל "זה משפט המלך, אשר ימלוך עליכם: את בניכם ייקח, ושם לו במרכבתו ובפרשיו, ורצו לפני מרכבתו (אוהדי השליט), את שדותיכם ואת כרמכם ואת זיתכם הטובים לקח ונתן לעבדיו (שלמונים לנציגי השלטון)".

אבל העם רצה מלך למרות האזהרות. והמלכים אכן היו יפי תואר, כריזמטיים, כמו שאול ודויד ושיא השיאים היה שלמה המלך המושחת ומלא הזימה, מוצץ את לשד העם במיסים, שהפך את כל העם עבדים נרצעים לגחמותיו בבניית ארמונותיו ושירותן של צי נשותיו ופילגשיו. לפחות, הבעל שם טוב, נחמן מברסלב, והמשיח מלובביץ' העניקו בכריזמה ובגינוני המלכות שלהם לדלת העם העניים שסבלו מפרעות ת"ח ות"ת ועוד צרות צרורות נחמה – שהנה הנה המשיח בכבודו ובעצמו עומד בפתח. מאז ועד היום מצפה העם למשיח שיעניק מכוחו המדומה במקרים רבים, כריזמה מכזבת ותו לא – כוח ליחיד מפני חולשתו הנפשית של האדם הבודד מול חרדות הקיום.

מסיבה זו, רק חלק מהעם בישראל בנוי להתמודד כיום עם העדר המלך גם אם אותו מלך מדרדר את מדינתו לתהומות שלא ישוערו. ומלך ומלכתו הנוהגים בגינוני שררה גם אם הם מושחתים – העם מקבל את זה ואף רוצה בזה. הוא רוצה שלמנהיג ומשפחתו ינצצו באור יקרות.

הבה נודה ונעשה ניתוח קר: רוב העולים מבריה"מ, מיליון וחצי, שלא חונכו מעולם לדמוקרטיה אינם שונים מאזרחי רוסיה ממנה הגיעו. עולי רוסיה כמו העם המשכיל בתרבות הרוסית, מכירים קונצ'רטו של צ'יקובסקי אבל הם צאריסטים או בולשביקים בנשמתם. הרוסים מעריצים את פוטין החזק, גס הרוח, כל יכול לאיתני הטבע במבצעי ראווה גופנים ובמקביל מחסל את העיתונאים משביתי השמחה – האיש העשיר בעולם כל זאת על חשבון עמו. המוטו לבחירתו של פוטין הוא כוחנות וזוהר מלכים המעניק לרוסים שלא יודעים מה זו דמוקרטיה. כך גם יהודי מזרח אירופה, שעלו בשנות ה-50 לישראל, ויהודי המזרח בחלקם – בהיותם מיעוט מדוכא, הם ראו בהתנשאות הכוחנית על הערבים, מיעוט מדוכא אחר את הדרך ה"פטריוטית" הראויה. ועל כן מנצל ביבי תחושות פטריוטיות אלה כדי לצבוע לאנשים אלה את מאפייני השלטון הרצויים בשחור/לבן נוסח תעמולה גבלסית, את הדרך לחדור ללבבותיהם. אם הגבלסים יצאו נגד קומוניסטים סוציאליסטים ויהודים כסכנה למשטר בגרמניה, כך נוהג ביבי בישראל. הכול צבוע בשחור לבן, גם הכחול לבן: שמאלנים ואוהבי ערבים. זה מעניק תחושה של כוח, אם כי תחושה מזויפת, לאוכלוסיות הנ"ל. כך משמידים דמוקרטיה המייצגת מציאות עם גווני צבע רבים ומורכבים.

לחלקם של עולי מרוקו ועולי המזרח, המאוכזבים מהאפליה עם עלייתם, יש אלמנט נוסף: אי חינוך למהותה של הדמוקרטיה. הם העריצו את המלך המושחת במרוקו למרות גייסות בטחון חשאי ורצחני בו נמקים שוחרי הדמוקרטיה במרתפי בתי כלא. לכן אל ייפלא, שעולי מרוקו בוחרים דווקא ביפי תואר אשכנזים זוהרים, ובראשם ביבי בעל גינוני המלכות יחד עם אשתו. לה הם יסלחו על הכול. הרי היא המלכה. יהודי המזרח שחלקם היו גם מדוכאים על ידי הערבים, התעמולה הגבלסית מעניקה תחושת  כוח ליהודים אלה על ידי ליבוי השנאה לערבים בישראל ואוהביהם השמאלנים והנחתה של התרבות ממנה הגיעו-קרי התרבות הערבית העשירה. אגב זוהי דרכה של המדינה מימים ימימה.. כך באוסטריה, פולין הונגריה הפשיזם המסית נגד המהגרים (והיהודים) מצליח להביס ברוח  התיאוריה של אריך פרום את הדמוקרטיה הפרלמנטרית.

אבל יש אלמנט נוסף: תלמידי בתי הספר הבוגרים, המצביעים כיום, משננים בשיעורי אזרחות את החומר על קונסטרוקציות פרלמנטריות דמוקרטיות, כנסת, ממשלה, אבל הם לא למדו את המהות העמוקה של המשטר הדמוקרטי. למשל, מחד, הם משננים את עקרון הפרדת הרשויות לבגרות בלי הבנת עומק העניין, ועל כן באופן אבסורדי לכאורה, חלקם תומכך בהריסת מוסד הבג"ץ שהוא הוא הבאפר-המחסום כנגד שרירות השלטון באזרחיו. כמו שהזהיר שמואל הנביא את העם מפני גחמות המלך. בשיחותי עם צעירים, אני נדהם לראות שאין לצעירים אלה שמץ של הבנה על חשיבותם של המוסדות הדמוקרטים המגנים עליו מפני שרירות לבם של שרי ופקידי הממשלה. ביבי ומרעיו משכנעים אותו שבג"ץ מפריע לדפוק את הערבים למשל, או מפריע לטיקונים ב"כלכלה החופשית" שנשמע מותג מפתה, אך היא אסון למערכת הרפואה הציבורית, החינוך והרווחה. לכן חלקם מצביע למיני-מלכים כגון פייגלין שבשם משיחיות שקרית – הכלכלה החופשית, מודה, שמטרתו לחסל את המוסדות החשובים במדינה בשם ליברטיאנות מזויפת מהולה במריחואנה ובניית בית המקדש. הנתון המזעזע שבקרב הסטודנטים, פייגלין שמשנתו המוזרה כוללת משיחיות דתית כהניסטית זוכה ל17 מנדטים בכנסת בקרב הסטודנטים!

הדור השני והראשון שנתן לש"ס שבעה עשר מנדטים, אבדו את המשיח שלהם: הרב עובדיה שגם לו לא חסרו גנוני מלכות. לאחר מותו של עובדיה, את מרבית הקולות שלהם הם נותנים לביבי, המשיח-המלך, ברוח התנכית כאשר משה בושש לחזור מההר, הם רוצים מהר תחליף: עגל הזהב. וכך גם צעירי אגודת ישראל שבאובדן המנהיגות התורנית-המלכותית ינהרו לביבי.

וביבי, כמו שבתאי צבי המשיח השקרן שהתפוצץ מכריזמה, שקרים וגינוני מלכות, שמשך אחריו מחצית מעם ישראל בדורו, ובסוף התפוצץ להם בפנים – יתפוצץ לכול בוחריו בפנים ולצערנו גם בפניהם שלנו – אלה שלא התפתו ללכת בדרכו הצאריסטית המושחתת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!