דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / עתירה: ועדת הרבנים לענייני תקשורת חוסמת לשיחות קווי סיוע לנפגעי תקיפה מינית

לדברי מגיש העתירה, אליעזר בן אפרים, משרד התקשורת וחברת פרטנר מאפשרים לוועדה שמוסמכת לשמור על "כשרותם" של קווי סלולר המיועדים לציבור החרדי, לחסום באופן שרירותי קווים שאינם לשביעות רצונה, לעתים לצרכים מסחריים, ולעתים לצורך הסתרה של מקרי התעללות ופגיעה

גברים חרדים (צילום: קורינה קרן/פלאש90)
גברים חרדים (צילום: קורינה קרן/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חרדים שרוכשים קווי סלולר "כשרים", מצפים שהקווים יהיו חסומים לשיחות יוצאות לפי הוראות רבנים. לוועדת הרבנים לענייני תקשורת יש סמכות מוחלטת להפעיל חסימות בקרב חברות הסלולר, נושא שעורר מחאה בציבור החרדי בשל שרירותיות החסימות בפועל. כעת, מתברר שגם קווי חירום של המדינה חסומים, כולל קווים לתלונות על פגיעה מינית. החרדי אליעזר בן אפרים עתר לבג"ץ כנגד שר התקשורת איוב קרא ומשרדו, כדי להורות להם לאכוף את החוק ולבטל את החסימות לקווי החירום.

וועדת הרבנים לענייני תקשורת היא עמותה, אשר מוסמכת לחסום מספרים לחיוג בעבור מנויי קווי סלולר "כשרים" בכוונה לחסום מספרי טלפון אשר מוגדרים על ידם כ"שירותי תועבה". בפועל, לוועדה יש חופש מלא לחסום כל מספר שברצונה, ולפי עדויות שונות, היא אף עושה זאת באופן שרירותי, ולעיתים לצרכים מסחריים. מכיוון שאותם חרדים רוכשים מכשירים "כשרים" נמנע משימוש בשירותי SMS וגלישה באינטרנט, הוא נזקק לשירותי מידע חלופיים באמצעות חיוג שיחה קולית. חסימת מספרים פופולריים יכולה לשרת את המפעילים שמספקים שירות קולי מתחרה, אך גם לחסוך כספים לחברות הסלולר, אשר נדרשות להעביר תשלומים של מספר אגורות לכל שיחה בגין העברת שיחות בין רשתות של חברות שונות.

איוב קרא שר התקשורת, אוגוסט 2017 (יונתן זינדל / פלאש90).
איוב קרא שר התקשורת, אוגוסט 2017 (יונתן זינדל / פלאש90).

כעת מסתבר שבין הקווים החסומים, נמצאים גם קווי חירום המופעלים מכח חוק, ובהם אפשרות לדווח על פגיעות מיניות, או לבקש עזרה נפשית. לפי העתירה, שהוגשה כנגד משרד התקשורת, המנכ"ל נתי כהן, השר איוב קרא (הליכוד), חברת פרטנר, ו-וועדת הרבנים לענייני תקשורת, בג"ץ מתבקש להורות לשר התקשורת ולמשרדו "לפעול בכדי לחייב את חברת פרטנר ואת ועדת הרבנים לענייני תקשורת לשחרר את חסימתם ולמנוע את חסימתם בעתיד של מספרי החירום" וביניהם קווים לעזרה ראשונה נפשית, לסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, את קו החירום לתלמידים "וכן מספרים נוספים אשר פועלים בהתאם להוראות סעיף 12א' לחוק התקשורת".

חסימה בניגוד לדעת הרבנים

לטענת העותר, חסימה זו מתבצעת בניגוד גמור לדעת פוסקים חשובים בציבור החרדי, שקבעו שקווים אלו חיוניים להצלת נפשות: "חרף העובדה שדעת הרבנים בנושא הפגיעה המינית ובנושא החובה לפנות לרשויות ברורה ומובהקת, בחרו המשיבות (משרד התקשורת, מנכ"ל המשרד והשר קרא, א.ר) בהתנהלותן, בשתיקתן ותוך עצימת עיניים, לסייע לאותם בודדים מתוך הציבור החרדי, התומכים והדוגלים בהשתקת נושא ההטרדות המיניות בקרב הציבור החרדי, וזאת באמצעות מתן מונופול ושליטה על חסימת קווי טלפונים באופן גורף, ללא מתן כל הסבר וללא מתן כל צידוק, בידי מספר עסקנים שלא קיבלו מעולם כל הרשאה וכל הסמכה שהיא, לא ממוסדות המדינה ולא מכל מאן דהוא, וזאת מתוך ניסיון למנוע את הטיפול בנפגעי התקיפה המינית ומתוך מטרה למנוע את חשיפתם של הפוגעים – כל זאת כאמור בניגוד לדעת הרבנים".

מחאת הציבור החרדי נגד ועדת הרבנים

לחלקים בציבור החרדי יש סדרה ארוכה של טענות נגד פעולות וועדת הרבנים לענייני תקשורת, בטענה שאינה משרתת את מטרותיה המקוריות, וכן שהיא מנוצלת לצרכים מסחריים. העיתונאי אבי וייס פרסם בינואר כתבה על עצומה לשר התקשורת לה הצטרפו מעל 50,000 חותמים מקרב הציבור החרדי, המביאה מחאה על חסימה שרירותית של "קווי מידע של שיעורי תורה, ישיבות, סמינרים, עיריות, "צבע אדום", בתי ספר, תלמודי תורה, חלוקת מצרכי מזון לנזקקים, קווים משפחתיים, קווי וצאפון ואף קווים פרטיים נחסמים לעתים קרובות, ואפילו קווים, שמעולם לא נעשה בהם שימוש". גם קו הטלפון בו ניתן לשמוע את העצומה ולהצטרף אליה נחסם על ידי הוועדה.

עורך הדין יובל גבעון, אשר הגיש את העתירה לבג"ץ בשם אליעזר בן אפרים אמר ל"דבר ראשון" כי "אליעזר הוא לקוח של חברת פרטנר ולכן היא צד בעתירה, אך הבעיה היא בכלל חברות הסלולר. עתירה לבג"ץ היא רק כנגד רשויות המדינה, כאשר במקרה של חסימת קווי החירום ברור שמדובר בפעולה שסותרת במפורש את החוק. לגבי קווים אחרים, ניתן אולי להתווכח, ולכן אליעזר עתר גם בהליך אזרחי אחר. משרד התקשורת מנפנף פניות שמגיעות אליו בנושא וועדת הרבנים ובמקרה הטוב מפנה את המתלוננים להתמודד ישירות מול ועדת הרבנים בעצמה ולא מסייע להם. יש לזה השלכות כבדות משקל לגבי ציבור שלם שנפגע, כי אין להם למי לפנות בשעת מצוקה".

לפי החלטת השופט נועם סולברג הצדדים נדרשים למסור סיכומים עד ה-14.4.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!