דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

יחסי סין-ארה"ב / דונלד טראמפ צובר אהדה גם בסין

המועמד המשוער של הרפובליקנים מרבה להאשים את הסינים בגנבת מקומות עבודה וברמאות, אך ההתעלמות מנושא זכויות אדם מקנה לו עדיפות בעיני הממשלה המקומית.

טראמפ ברשתות החברתיות הסיניות, צילום: סוכנות AP.
טראמפ ברשתות החברתיות הסיניות, צילום: סוכנות AP.

דונלד טראמפ, המועמד המשוער של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב, מרבה להזכיר את סין בנאומיו השונים. המיליארדר הניו-יורקי מאשים את הסינים בגניבת מקומות עבודה מארה"ב וברמאות בסחר העולמי. בסין, עם זאת, טראמפ הופך לדמות ציבורית מוכרת רק כעת, למרות קריירת העסקים והטלוויזיה שלו, כמו גם התבטאויותיו הבוטות, שהקנו לו פרסום רב בשאר העולם.

למעשה, טראמפ מזכיר את סין באופן כה תכוף שההאפינגטון פוסט קיבץ בסרטון אחד, 200 אזכורים בשלוש דקות. יחד עם זאת, הוא היה אלמוני למדי במדינה, עד שהמירוץ שלו לבית הלבן החל לצבור תאוצה בשנה האחרונה.

הממשלה הסינית גינתה כבר את איומי טראמפ לפעולות תגמול כלכליות כנד המדינה, אך פרשנים סינים רבים רואים דווקא צד חיובי להתמקדות של המועמד בסוגיות כלכליות ולא בזכויות אדם או חופש פוליטי. עובדה זו עשויה להפוך אותו למועמד עדיף, מבחינת הסינים, על פני מי שתהיה ככל הנראה יריבתו למירוץ- הילרי קלינטון.

"טראמפ עשוי, למעשה, להיות המועמד הטוב ביותר עבור סין", אמר לאחרונה ווּ ג'וּן, פרשן פוליטי בערוץ פניקס ההונג קונגי "זאת בגלל שהמפלגה הרפובליקנית היא מעשית יותר וטראמפ הוא איש עסקים ששם את האינטרסים המסחריים שלו מעל הכל". קלינטון, לעומת זאת "עשוי להיות הנשיאה הכי פחות ידידותית לסין", הוסיף ווּ.

למרות שהוא מרבה להזכיר אותה, לא ברור עד כמה טראמפ באמת מכיר את סין. למרות טענתו כי הרוויח "מיליארדי דולרים בעסקאות עם סין", אין למועמד כל השקעה מוכרת במדינה. הסינים, עם זאת, הם לקוחות בבתי המלון, מסלולי הגולף ופרויקטי הנדל"ן של טראמפ ומותג הביגוד שלו יוצר בסין.

טראמפ עשוי, למעשה, להיות המועמד הטוב ביותר עבור סין, זאת בגלל שהמפלגה הרפובליקנית היא מעשית יותר וטראמפ הוא איש עסקים ששם את האינטרסים המסחריים שלו מעל הכל

קריאתו של טראמפ להטלת מכס מגן בגובה 45% על מוצרים מיובאים, שתיתן מכה קשה לכלכלה הסינית, כבר גונתה על ידי שר האוצר לו ג'יוואיי, שאמר שהטלת מכסי מגן כאלה יעלו לארה"ב באיבוד מקומה כמנהיגה גלובלית.

עדיין, הסינים רגילים למועמדים אמריקנים שמשחררים הצהרות תקיפות כלפי מדינתם במהלך הבחירות, הצהרות שהופכות מתונות הרבה יותר מרגע שנבחרו לתפקיד, אומר ז'וּ פנג, מומחה ליחסי חוץ מאוניברסיטת נאנג'ינג.

"הדבר החשוב ביותר זה שהוא או היא יחזיקו בידע מוצק לגבי סין ויידעו ליצור תמונה מאוזנת", סיכם ז'וּ.

העובדה שטארמפ מתרכז, ללא הרף, בתפקיד שמשחקת סין בכלכלת ארה"ב ולא בסוגיות של זכויות אדם ונושאים דומים גם היא, כאמור, משחקת לטובתו בדעת הקהל הסינית, אך אין זו הסיבה היחידה. הספקנות שמביע המועמד הרפובליקני בנוגע להתחייבויות הצבאיות של ארה"ב, ערבה גם היא לאוזני לאומנים סינים שהיו רוצים לראות את המדינה ככוח המרכזי באסיה לערער על הדומיננטיות האמריקנית בשאר העולם. התנגדותו להסכם השותפות הטראנס פסיפית, המבקש לאזן את ההשפעה הסינית על הסחר העולמי, מסבה נחת לממשלה בבייג'ינג.

עמדת טראמפ כנגד הגירה, משאירה את הציבור הסיני אדיש, היות והדגש בדבריו הוא על מקסיקו ועל איסור כניסת מוסלמים לארה"ב.

הילרי קלינטון, לעומת זאת, מעוררת אי נוחות בקרב סינים רבים. קלינטון, לשעבר מזכירת המדינה בממשל אובמה, מזוהה עם החלטה האסטרטגית של וושינגטון להתרכז באסיה, צעד שזכה לביקורת קשה מצד בייג'ינג.

באופן כללי, מתקבל טראמפ ברגשות מעורבים בציבור הסיני. היומון גלובל טיימס (עיתון רשמי בחסות המדינה המתמקד בסוגיות בינ"ל, ד.ר.) השווה את טראמפ לדמות מהפולקלור הסיני שידועה כזורעת תוהו ובוהו וטען כי  המועמד הוא תסמין של "מחלה אמריקנית".

"אני לא חושב שרבים הכירו אותו כאיש עסקים לפני הקמפיין" אמר לסוכנות הידיעות AP קונג קונג, מהנדס מחשבים משאנגחאי.

"פוליטיקה היא לא בידור ורק להיות מועמד רענן, זה לא בהכרח דבר טוב" הוסיף קונג, "מחסור בניסיון פוליטי ועודף באישיות עלולים להוביל לחוסר איזון בין אינטרסים קבוצתיים וניצול לרעה של כוח, וזה לא דבר טוב לאמריקה".

ז'וֹנג הנג, עוזר משפטי משאנגחאי אומר כי הוא מחשיב את רוב דבריו של טראמפ כהתרברבות ריקה מתוכן. "הוא כמו סם מלאכותי לשיפור ביצועים שמוזן לציבור האמריקני", אמר ז'וֹנג.

אך יש לטראמפ גם אוהדים של ממש בסין, במיוחד בעולם המקוון. בחודשים האחרונים צצו חדרי צ'אט עם שמות כמו "מועדון מעריצי העל של דונלד טראמפ" או "הקיסר האלוהי טראמפ". אחד הפרסומים בקבוצת צ'אט באתר ווייבו (רשת חברתית סינית המציעה מעין שילוב בין פייסבוק לטוויטר, ד.ר.) הראה התלהבות חסרת רסן:

"ככל שאני יודע יותר על דונלד טראמפ" כתב שם אחד המשתתפים, "כך אני מרגיש שהוא מציל לא רק את ארה"ב אלא גם את העולם כולו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!