דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מסר מאפריקה / עקב המשבר בעזה: דרום אפריקה תסגור את שגרירותה בישראל

שרת החוץ לינדווי סיסולו הודיעה כי השגריר בתל אביב ששב לארצו להתייעצויות במאי שעבר לא ישוב, והיחסים עם ישראל יורדו לרמה קונסולרית בלבד | משרד החוץ טרם החליט כיצד להגיב

מצעד מחאה לעבר הפרלמנט של דרום אפריקה בקייפטאון, במחאה על ירי צה"ל לעבר מפגינים פלסטיניים בהפגנות בגבול עזה, 15 במאי 2018 (AP Photo/Nasief Manie)
מצעד מחאה לעבר הפרלמנט של דרום אפריקה בקייפטאון, במחאה על ירי צה"ל לעבר מפגינים פלסטיניים בהפגנות בגבול עזה, 15 במאי 2018 (AP Photo/Nasief Manie)

דרום אפריקה הודיעה כי תסגור את שגרירותה בישראל באופן קבוע על רקע מדיניות ישראל בעזה – כך הודיעה שרת החוץ של המדינה לינדווי סיסולו. בנאום במכון הדרום אפריקני ליחסים בינלאומיים הודיעה סיסולו כי שגריר דרום אפריקה בישראל, שחזר למדינה להתייעצויות במאי האחרון, לא יוחזר לתל אביב, וכי דרג היחסים בין המדינות יורד ליחסים קונסולריים.

"עמדתנו בנושא ישראל הובעה בצורה ברורה ביותר בידי מפלגת השלטון ובהצהרות פומביות לאחר הירי במפגינים ברצועת עזה בשנה שעברה", אמרה סיסולו, "החזרנו באופן מיידי את השגריר שלנו להתייעצויות והבהרנו את עמדתנו לשגריר ישראל בדרום אפריקה. אנחנו בתהליך של יישום ההחלטה של מפלגת השלטון להנמיך את דרג היחסים עם ישראל, והשלב הראשון הושלם. השגריר שלנו בישראל חזר לדרום אפריקה ולא נחליף אותו. לנציגות שלנו בתל אביב לא יהיו סמכויות בתחום הפוליטיקה, המסחרר ושיתופי פעולה בתחום הפיתוח. היא לא תהיה אחראית למסחר ולפעילות עסקית, ותתמקד בתחום הקונסולרי ובסיוע במקרי פרט".

סיסולו אף הציעה כי גם השגריר הישראלי בפרטוריה, ליאור קינן, יוחזר לישראל, אך במשרד החוץ הודיעו בינתיים רק כי הם שמעו על ההחלטה ובוחנים את הנושא.

ממשלת דרום אפריקה נחשבת לממשלה עוינת לישראל, המקיימת אף מגעים מול שלטון החמאס בעזה, ובמדינה ישנן הפגנות רבות נגד ישראל. עם זאת המדינות משתפות ביניהן פעולה, בין היתר בתחום התיירות המושך ישראלים רבים לדרום אפריקה מדי שנה. בדרום אפריקה גם קהילה יהודית בת כ-65 אלף איש, רבים מהם מזהים עצמם כציונים ותומכים במדינת ישראל.

בראשית שנות קיומה של ישראל, היתה המדינה למבקרת גדולה של מדיניות האפרטהייד בדרום אפריקה, והמדינות לא קיימו יחסים בינלאומיים. זאת על רקע ניסיונה של המדינה הצעירה לכרות בריתות עם יתר מדינות אפריקה שמדרום לסהרה. ההפשרה ביחסי המדינות החלה בעקבות תמיכת דרום אפריקה בישראל בימי 'ההמתנה' טרם פרוץ מלחמת ששת הימים ב-1967, והתחממה לאחר שמרבית מדינות אפריקה ניתקו קשריהן עם ישראל ב-1973 לאחר מלחמת יום כיפור בלחץ מדינות הנפט.

בשנות ה-70 וה-80  פיתחה ישראל את קשריה עם דרום אפריקה, ובדצמבר 1986 הייתה למדינה הדמוקרטית היחידה שלא לקחה חלק בסנקציות על דרום אפריקה בעקבות שלטון האפרטהייד. יחסי המדינות כונו 'ברית המצורעים', וזכו לביקורת בינלאומית רבה. רק כשנה לאחר מכן, ובשל לחץ אמריקני, הצטרפה ישראל לסנקציות.

לאחר קריסת שלטון האפרטהייד, ב-1999 ביקר מנהיג הקונגרס הדרום אפריקאי (ANC) נלסון מנדלה בישראל. "למספר הרב של האנשים ששאלו מדוע באתי, אני אומר: ישראל עבדה קרוב מאוד למשטר האפרטהייד אבל אני עושה שלום עם אנשים רבים ששחטו את אנשינו כמו חיות" הסביר למבקריו. עם זאת, מאז 2001 תופסת ה-ANC קו אנטי ישראלי ופרו פלסטינית באו"ם ובהתבטאויותיה, ובמדינה פעילות ערה של תנועת החרם על ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!