דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

קבילות החיילים / נציב קבילות החיילים: "מערך הנגדים במחסני החירום בקריסה"

בדו"ח המתבסס על 6,371 קבילות טוען הנציב כי קיצוצי כוח האדם מביאים לפגיעה ברמת המוכנות של צה"ל למלחמה.

דו"ח נציב קבילות החיילים, צילום: דבר ראשון.
דו"ח נציב קבילות החיילים, צילום: דבר ראשון.
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

היום (שני) פורסם הדו"ח ה-44 של נציב קבילות החיילים (נקח"ל) אותו כתב נציב הקבילות, האלוף במיל' יצחק בריק. הדו"ח מתייחס לקבילות שהתקבלו מינואר 2015 ועד ל-31 לדצמבר של אותה השנה. במהלך תקופה זו נרשמו 6,371 קבילות. הדוח חושף מספר ליקויים קשים. אחד הליקויים המרכזיים אליהם מתייחס הדו"ח הוא מה שמכנה נציב הקבילות כ"קריסה של מערך הנגדים במחסני החרום של צה"ל."

הנציב, בחר השנה לפתוח את 368 דפי הדו"ח בביקורת נוקבת בדבר קיצוץ כוח אדם. "התרשמתי כי יש חשש לחוסר הלימה בין מצבות כוח האדם ביחידות צה"ל שקוצצו בכוח של חייליו באותן יחידות."

כמעט לפני שנה יצא הרמטכ"ל גדי אייזנקוט בתוכנית רב שנתית "גדעון" (תר"ש גדעון), על פיה יחולו מספר קיצוצים רוחביים בתפקידי מפקדות ומטות. על פי הדו"ח, עכשיו ניתן לראשונה לראות את ההשפעה הישירה של התוכנית על השטח. בדוח מתואר כי "נוכח קבילות ופניות רבות (מתוך יחידת מחסני החירום של צה"ל), בוצעו עשרות ביקורים במחסני החירום (ימ"חים) באוגדות צה"ל ומתמונת המצב עולה כי , 'מערך הנגדים בימ"חים נמצא בתהליך של קריסה'".

מסיבת העיתונאים. צילום: דבר ראשון.
מסיבת העיתונאים. צילום: דבר ראשון.

תפקידה העיקרי של יחידת הימ"ח הוא ארגון ותחזוקה של הציוד המיועד ליחידת מילואים בעת גיוס חירום של חייליה. במילים פשוטות, נפגעה מוכנותו של צה"ל להשתמש במערך המילואים שלו. עוד נכתב בדוח כי " המחסור בכוח אדם במערך גרם אף למצב אבסורדי בו הנזק המקצועי, ויתרה מכך הנזק הכספי לצה"ל גבוה אלפי מונים מהחיסכון שמושג בצמצום התקנים." בכך סותר נציב הקבילות את מטרתה המרכזית של תכנית גדעון – חיסכון בכסף. הדו"ח מזהיר ומוסיף כי "באם לא יתוקנו הליקויים המשמעותיים בימ"חים – בדגש על התאמת המשימות לכוח האדם, הדבר עלול לגרום הן ל'מחירים' מבצעיים והן ל'מחירים' בהיבטי הפרט ובמוטיבציית הנגדים להמשיך ולשרת בשירות קבע."

דו"ח הנציב מוגש על פי חוק השיפוט הצבאי מ- 1955 כחלק מהחוק המסדיר את השיפוט הצבאי בצה"ל, לשר הביטחון ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כמו כן מוגש גם לנשיא המדינה לחברי הממשלה ,חברי הכנסת לרמטכל, צמרת צה"ל ומפקדי היחידות.

חיילי מילואים

אוכלוסייה משמעותית ומוערכת בצבא שלנו היא אוכלוסיית המילואים שמביאה בגרות וותק וניסיון משמעותי הן ליחידות המטה והן ליחידות השטח. על פי תוכנית תר"ש גדעון, יש לצמצם אותה בצורה משמעותית, לאחר ועדה שהוביל אלוף רוני נומה הוחלט לצמצם את כמות משרתי המילואים ב-100,000 אנשים במגמה של להשאיר רק מילואים קרביים. צעד נוסף ביצירת צבא מקצועי.

על פי דו"ח הקבילות, במהלך השנה "מפקדים שזימנו חיילי מילואים ללא אישורים נדרשים, החתמה של חיילי מילואים על טפסים ריקים, אי החזר הוצאות כנדרש, שחרור חיילי מילואים בניגוד לפקודות, אי קבלה של תשלום על שירות במסגרת מבצע "צוק איתן", מענה לקוי ביחידות הקישור.

בדו"ח נחשפים שני ליקויים קשים במיוחד ביחס לאוכלוסיית המילואימניקים. במקרה אחד, מסופר על חייל מילואים שנאסרה כניסתו לחדר האוכל במהלך מאחר מטבח היחידה החטיבתי היה מוגבל בכמות המזון שביכולתו לספק. במקרה אחר, מספרים משרתי מילואים שקבלו על דרישה לנהוג ברכב פרטי לטובת השירות במילואים ואי קבלת החזר הוצאות דלק בגין נסיעות.

משך הטיפול בקבילות מלמד כי הטיפול ב 63.18% מכלל הקבילות הסתיימו עד חודשיים ו81.22% מסתיימות עד שלושה חודשים.

באחרית הדבר מסכם את הדו"ח הנציב ומתייחס לתוכנית תר"ש גדעון, אומנם הנציב לא מבקר את התוכנית באופן ישיר אך אומר כי " יש לבחון לאורך כל הדרך את המשמעויות והתמורות לבחון אם יש מקום להמשיך בדרך או לבצע בה שינויים- הכל כדי שצה"ל יתייעל ויהיה כשיר למלחמה מחד גייסא ויותיר את הטובים שבחייליו בצה"ל מאידך גיסא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!