דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

שוויון בספורט / שחקנית הכדורגל שפרצה את הדרך להצלחה ותפרוץ את הדרך לשוויון

מעבר להיותה של אלכס מורגן האמריקאית אחת השחקניות הגדולות בהיסטוריה של ארה"ב, בשנים האחרונות היא מובילה מאבק למען שוויון בשכר עבור נשים בכדורגל | במרץ האחרון הגישה יחד עם שחקניות נבחרת הנשים תביעה נגד התאחדות הכדורגל בגין אפלייה על בסיס מגדרי

אלכס מורגן במהלך משחק (צילום: 	Erik Drost/ ויקימדיה)
אלכס מורגן במהלך משחק (צילום: Erik Drost/ ויקימדיה)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום שישי כבשה אלכס מורגן את שערה ה-100 במדי נבחרת ארה"ב. מורגן בת ה-29 עברה דרך ארוכה שכללה פציעות קשות ומכשולים רבים, במטרה להפוך לאחת החלוצות הגדולות בתולדות הכדורגל העולמי. מורגן תוביל בקיץ הקרוב במונדיאל בצרפת את נבחרת ארה"ב, בניסיון לזכות בפעם הרביעית בטורניר החשוב בעולם. טורניר מוצלח של נבחרת ארה"ב יעניק רוח גבית ציבורית למאבק הגדול של חייה כנגד האפליה הממסדית המגדרית בכדורגל בארה"ב ובעולם כולו. מורגן היא דמות מעוררת השראה על המגרש ומחוצה לו. אחד המשפטים המפורסמים שלה הוא "לכל אחת יש כישרון, מה שאת עושה עם הכישרון הזה הוא מה שמשנה".

מורגן נולדה בסאן דימאס, פרבר של לוס אנג'לס. היא גדלה בבית ספורטיבי עם שתי אחיות גדולות ששיחקו בליגת הסופטבול המקומית. את משחק הכדורגל היא גילתה בגיל 5 והתאהבה בו באופן מיידי. "אהבתי לשחק עם הבנים ולנצח אותם", אמרה בעבר. אביה חובב הבייסבול לא התעניין במשחק הכדורגל. הוא לא הצליח להבין מה ההתלהבות מהמשחק המוזר הזה, אבל בשביל ההתפתחות של בתו הקטנה, הוא החליט לנסות וללמוד.

כאשר מורגן הייתה בת 9, אביה לקח שיעורי אימון וקנה שער לחצר האחורית, כדי שהוא יוכל לעזור לה להשתפר ולטפח את היכולות הטבעיות שלה. על כך סיפרה בספרה האוטוביוגרפי "breakaway": "אבא שלי היה התומך הכי גדול שלי". הוא היה מתאמן איתה לפחות פעמיים בשבוע והולך לכל האימונים והמשחקים שלה.

בגיל 10, חייה השתנו בעקבות הזכייה של נבחרת ארה"ב במונדיאל הביתי בשנת 1999. במהלך משחק הגמר מורגן הייתה דבוקה לטלוויזיה. היא סיפרה שכאשר המשחק הלך להארכה היא נשארה ללא אוויר. כאשר ברנדי צ'סטיין הבקיעה לזכות ארה"ב את הפנדל המנצח היא צעקה והשתוללה משמחה ברחבי הבית ונשבעה לעצמה: "יום אחד זאת תהיה אני. כאשר אגדל אשחק בגמר גביע העולם ואזכה בו."

בגיל 13 החליטה מורגן לנסות להתקבל לקבוצת כדורגל מקומית. באופן די מפתיע היא נכשלה במבחנים ולא התקבלה כשחקנית כדורגל, אלא רק כחברה למשחקי אימון. "זאת היתה הפעם הראשונה שהייתי "לא טובה מספיק" הייתי הטובה ביותר בכל קבוצה ששיחקתי בה והעונה ההיא הייתה "סטירה לפנים".

מורגן ניסתה להוכיח למאמן הקבוצה שהיא יכולה להשתפר כדי שיתן לה הזדמנות, אך לאחר שלושה חודשים החליטה לוותר והודיע שהיא עוברת לקבוצה אחרת, שתאמין בה יותר. היא עברה לקבוצה קטנה יותר ופחות תחרותית שהייתה משחקת בפארק העירוני והתבשלה בה עד סוף העונה. בגיל 14 היא החליטה לנסות ולהתקבל לקבוצה רצינית יותר בשם "cypress elite"-"צמרת הברוש" בעיירה בשם סייפרסס בקליפורניה. באימון הראשון שלה בקבוצה המאמן ביקש מהשחקניות לרוץ בלי כדור על כל המגרש. מורגן טסה על הדשא ועקפה את כולן בפער ניכר. המאמן כל כך התרשם מהמהירות שלה, שהחליט לקחת אותה כפרויקט אישי למרות שלא היתה לה טכניקה.

מורגן סיפרה בספרה שילדות בארה"ב מתחילות להתאמן ולשחק בקבוצות כדורגל בגיל 8 והיא החלה לשחק בקבוצת בנות מאורגנת רק בגיל 14. את הפער האדיר ביסודות הכדורגל היא השלימה במהרה על ידי אהבה ותשוקה בלתי נגמרת למשחק, זאת בתוספת לאמונה והיד המכוונת של צוות האימון ב"סייפרסס עלית". "הם (המאמנים, ל.ב) היו מגיעים מוקדם ומאמנים אותי. לעתים הייתי נשארת אחרי האימון והם היו נשארים איתי ומאמנים אותי ובועטים איתי כדורים לשער".

האמונה של צוות האימון במורגן והעבודה הקשה השתלמו די מהר. מורגן שיפרה את הבנת המשחק ואת הטכניקה שלה עם הכדור ובשילוב עם המהירות האדירה שלה היא הפכה לבלתי ניתנת לעצירה כשחקנית כנף בהתקפה. היכולת המצוינת בקבוצתה הובילה להזמנה שלה לתוכנית בשם ODP, תוכנית הפיתוח האולימפית, שלוקחת את השחקניות הטובות ביותר בכל אזור וממשיכה לקדם אותן במרכזי ספורט קבוצתיים במקביל להמשך הפעילות שלהן בקבוצות המקור.

ההזמנה לתוכנית היוקרתית הייתה נקודה חשובה בתחילת הקריירה של מי שתהפוך לאחת השחקניות הטובות בעולם. לראשונה בחייה היא קבלה את התמיכה בכך שהיא מסוגלת להגיע לרמות הגבוהות ביותר ולראשונה בחייה היא החלה באמת להאמין שהיא מסוגלת להגשים את החלום שהיא חלמה מול מסך הטלוויזיה בשנת 1999.

ההתקדמות של מורגן המשיכה עם זימון לנבחרת הנערות של ארה"ב בגיל 16. בעקבות היותה שחקנית נבחרת, מורגן קיבלה הצעות רבות מקולג'ים שרצו לצרף אותה לקבוצות הכדורגל שלהן. נראה היה שהכל הולך בכיוון הנכון עד שבגיל 17 קצת לפני המעבר למכללת ברקלי, נפצעה מורגן במשחק אימון של הנבחרת. מורגן חשבה שהקריירה שלה כשחקנית הגיע לסיומה עוד לפני שבאמת התחילה ואמרה להוריה "אמא, אבא, אני יודעת איך הדברים האלו הולכים. אם זאת פציעה קשה, אני אהיה מחוץ למשחק לתמיד. כדורגל הוא החיים שלי, אני לא רוצה את זה." הפציעה התגלתה כקרע ברצועה הצולבת, אחת הפציעות הקשות בספורט המקצועני, אך מורגן לא ויתרה ולאחר חמישה חודשים חזרה למגרשים בסערה. החלוצה המהירה הפתיעה את כולם כולל את עצמה כאשר כבשה שלושער לרשת מכללת סנט מארי, דבר שאף שחקנית במכללה לא עשתה בשלוש השנים לפניה. באותה העונה כמו בכל ארבע השנים שלה במכללה, היא סיימה כמלכת השערים של ברקלי ואפילו נבחרה לשחקנית השבוע של ליגת המכללות. בסיום העונה היא נקראה בפעם הראשונה לנבחרת עד גיל 20 של ארה"ב.

https://twitter.com/SInow/status/768890797110464512

מורגן בת ה-19 לא נכללה תחילה בסגל הנבחרת שיצא לאליפות העולם בצ'ילה, אך בעקבות פציעה של שחקנית מהסגל, צורפה לנבחרת באליפות העולם הראשונה בקריירה שלה. למרות שלא הייתה בתוכניות המוקדמות של מאמני הנבחרת, הצליחה מורגן לפלס את דרכה להרכב הנבחרת וכבשה שלושה שערים בשני המשחקים הראשונים של הטורניר מול צרפת וארגנטינה. מורגן המשיכה את הטורניר הנפלא שלה, כאשר כבשה את שער הניצחון בגמר הגביע מול נבחרת צפון קוריאה וזכתה להיות חלק מהנפת גביע העולם הראשון ולא האחרון בקריירה שלה.

בגיל 21 היא זומנה לנבחרת הבוגרת ובגיל 22 היא הייתה השחקנית הצעירה ביותר בסגל ארה"ב במונדיאל שנערך בגרמניה. מורגן עלתה כמחליפה בחצי גמר מול צרפת וכבשה את שערה הראשון בבמה הגדולה ביותר בעולם. השער שלה הבטיח את הניצחון והעליה לגמר המונדיאל. מורגן הייתה רק במרחק נגיעה מגביע העולם. במשחק הגמר מול יפן היא עלתה שוב מהספסל והפעם כבשה ובישלה לאבי וומבאק והפכה לשחקנית הראשונה אי פעם שעושה זאת במשחק הגמר. לצערה השערים לא הספיקו והנבחרת הפסידה ליפן בפנדלים.

חוד החנית

בחלוף שמונה שנים אלכס מורגן תגיע למונדיאל הקרוב בצרפת כאלופת העולם וכפנים של נבחרת ארה"ב. מורגן היא לא רק חלוצה בלתי ניתנת לעצירה במדי הנבחרת, שכבשה 18 שערים בשנת 2018 במדי הנבחרת, אלא היא גם חוד החנית למאבקן של שחקניות נבחרת ארה"ב הדורשות לסגור את פערי השכר המגדריים בנבחרות ארה"ב, במטרה להבטיח עתיד טוב יותר לשחקניות צעירות שבעתיד יככבו בליגה ובנבחרת המקומית.

השחקניות החלו את מאבקן מול התאחדות הכדורגל לפני שלוש שנים והגיעו לשיא המאבק בתחילת חודש מרץ, כאשר שחקניות נבחרת הנשים של ארה"ב בכדורגל הגישו תביעה פדרלית נגד התאחדות הכדורגל האמריקאית בגין אפלייה על בסיס מגדרי. התביעה טוענת ש-28 שחקניות הסגל הרחב של נבחרת הנשים מופלות לרעה על ידי המעסיק שלהן (ההתאחדות האמריקאית), ביחס לתנאים הסוציאלים והמשכורות להן זוכים שחקני הכדורגל של נבחרת הגברים.

על פי מסמכי בית המשפט, כל 28 שחקניות אליפות העולם האשימו את התאחדות הכדורגל של ארה"ב בשנים של "אפליה מגדרית ממוסדת", והדגישו שהעניין הוא לא רק פערי השכר, אלא גם נושאים כמו תנאים סוציאלים, טיפול רפואי ותנאי ההתניידות לתחרויות. בכתב התביעה נכתב: "התאחדות הכדורגל האמריקאית נכשלה לחלוטין בקידום שוויון בין המינים, היא סירבה בעקשנות להתייחס לעובדות שלה, החברות בנבחרת הנשים באופן שווה לעובדיה הגברים החברים בנבחרת הגברים".

מורגן ושותפותיה לנבחרת הן מקור השראה לשחקניות כדורגל רבות בעולם. מאז תחילת המאבק הציבורי והמשפטי כנגד התאחדות הכדורגל המקומית, הובילו לגל של מאבקים בכדורגל הנשים לשיפור תנאים במדינות ונבחרות רבות כמו ניו-זילנד, דנמרק, נורבגיה, ארגנטינה, הולנד, קולומביה, אירלנד ועוד.

באליפות העולם הקרובה נבחרת ארה"ב ומורגן צריכות להוכיח שוב את העליונות של נבחרת ארה"ב על המגרש, כדי להמשיך לנצח בקרב הגדול יותר על התודעה החברתית בהמשך מאבקן החברתי על ביטול החסמים המגדרים הקיימים כיום ברחבי העולם כלפי כדורגל הנשים. נראה שמשפט נוסף שטבעה מורגן רלוונטי היום ותר מתמיד: "תחלמי בגדול, כי חלומות כן מתגשמים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!