דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לוב

בשכונה / הקרבות בלוב הולכים ומתגברים | חשש במדינה מחזרה לימי 2011

"צבא לוב הלאומי" המגובה על-ידי מצרים, רוסיה, צרפת ואיחוד האמירויות, פתח במתקפה נגד צבא הממשלה המוכרת על-ידי האו"ם | ארה"ב הסיגה חלק מכוחותיה במדינה | השלטונות מדווחים כבר על עשרות הרוגים

כוחות של צבא ארה"ב מתפנים מלוב. 7 באפריל 2019 (AP Photo/Mohammed Omar Aburas)
כוחות של צבא ארה"ב מתפנים מלוב. 7 באפריל 2019 (AP Photo/Mohammed Omar Aburas)

ארה"ב החליטה להסיג באופן זמני חלק מכוחותיה המוצבים בלוב בשל "סיטואציה ביטחונית בשטח", כך לפי גורם בכיר בצבא ארה"ב אמש (ראשון) שאמר את הדברים שעה שמיליציות לוביות מתקדמות לעבר הבירה תוך התנגשויות אלימות עם מיליציות יריבות. כוח צבאי אמריקני קטן שהה בלוב בשנים האחרונות תוך שהוא מסייע לכוחות המקומיים במלחמתו בארגון המדינה האסלאמית וחמושי אל-קעידה ומאבטח מתקנים דיפלומטיים.

"המציאות הביטחונית על הקרקע בלוב הולכת ונעשית מורכבת", אומר אומר הגנרל תומאס ולדהאוסר מהמארינס, האחראי על פיקוד אפריקה של צבא ארה"ב. "גם עם התאמה של היקפי הכוחות, נישאר בשטח באופן גמיש כדי לתמוך במדיניות האמריקנית". ולדהאוסר לא סיפק פרטים על מספר החיילים שנסוגו או על מספרם של אלה שנשארו בלוב אולם תמונות שמופצות ברשתות מראות שני כלי שייט של חיל הים המיועדים להובלת כוחות מתמרנים מול החופים שמזרחית לטריפולי.

גם הודו פינתה כוח קטן של משקיפים ושר החוץ ההודי אמר כי ארצו פינתה מטריפולי 15 שוטרים בשירות מילואים ששימשו ככוח שמירת שלום משום שהמצב במדינה החמיר בפתאומיות והקרבות התקדמו אל תוך הבירה.

צבא לוב הלאומי (LNA), בהנהגתו של הפילדמרשל ח'אליפה היפטר, הוא ארגון צבאי לא מוכר רשמית שיצא במתקפה מפתיעה נגד הבירה בשבוע שעבר במהלך שעלול לגרור את המדינה בחזרה למלחמת אזרחים. לוב ידעה אי-שקט מאז ההתקוממות נגד מועמר קדאפי ב-2011 ובשנים האחרונות המדינה נשלטה על-ידי רשויות שונות במזרח ובמערב כשכל אחת מהן מגובה על-ידי קבוצות שונות של חמושים.

פעיל אל-קעידה בלוב. ארכיון (AP/Paul Schemm)
פעיל אל-קעידה בלוב. ארכיון (AP/Paul Schemm)

פאייז סראג', ראש הממשלה בטריפולי, האשים את היפטר בבגידה. "הושטנו את ידנו לשלום אולם לאחר התוקפנות הזאת שבוצעה על-ידי כוחותיו והכרזת המלחמה מצידו על ערינו ובירתנו, הוא לא ימצא דבר מלבד כוח ונחישות", אמר סראג' בנאום טלוויזיוני בשבת. שני האישים ניהלו שיחות באבו-דאבי בפברואר האחרון והיו אלה השיחות הראשונות מאז נובמבר 2018, אז הסכימו כי יש לקיים בחירות במדינה.

היפטר מעוניין לכבוש את הבירה ולהשיג שליטה צבאית על המדינה לפני שיחל סבב שיחות נוסף בחסות האו"ם שבסופו אמור היה להיקבע לוח זמנים לבחירות במדינה המשוסעת והעשירה בנפט. שליח האו"ם ללוב, חסאן סלאמה, אמר כי הארגון נחוש לקיים את הוועידה כמתוכנן.

אולם הלחימה פרצה והגיעה אף לשדה התעופה הבינלאומי הנמצא במרחק של 24 ק"מ מטריפולי, זאת לאחר שהיפטר הכריז כי השתלט על השטח. שדה התעופה הושמד בסבב קודם בין המיליציות בלוב שהתרחש ב-2014. הפעם טען היפטר כי כוחותיו החלו בהפגזות אוויריות המכוונות כלפי כוחות המיליציות היריבות בפאתי טריפולי.

אותן מיליציות יריבות, המזוהות עם הממשלה הנתמכת על-ידי האו"ם, טענו כי ביצעו תקיפות משלהן והאטו את התקדמות כוחותיו של היפטר. מיליציות אלה הכריזו על תכניתם להגן על טריפולי ונשבעו לכבוש מחדש את כל השטחים שנתפסו על-ידי היפטר ואנשיו. קולונל מוחמד גנונו, דובר הכוחות המזוהים עם הממשלה, אמר בנאום טלוויזיוני כי מתקפת הנגד, אותה הגדיר כ"הר געש של זעם", מכוונת לטיהור ערי לוב מגורמים "תוקפניים ולא לגיטימיים".

מדיווחי שני הצדדים עולה כי לפחות 35 בני אדם, כולל אזרחים, נהרגו מאז יום חמישי. שר הבריאות של הממשלה בטריפולי אמר כי לפחות 21 בני אדם, כולל רופא, נהרגו וכי לפחות 27 נוספים נפצעו. דובר מטעם כוחותיו של היפטר דיווח על 14 לוחמים שנהרגו מאז החלה המתקפה. עד כה נמלטו מאות תושבים מאזורי הקרבות, כך לפי סוכנות הפליטים של האו"ם וכוח המשימה של הארגון במדינה דרש הפסקת אש בת שעתיים על מנת שיתאפשר לאזרחים נוספים להתפנות.

כוחות הצלה ספרדים מחלצים פליטים לובים מסירת הצלה לאחר שסירתם טבעה בדרכה לחופי איטליה. ארכיון (צילום: AP)
כוחות הצלה ספרדים מחלצים פליטים לובים מסירת הצלה לאחר שסירתם טבעה בדרכה לחופי איטליה. ארכיון (צילום: AP)

יש לציין כי ה-LNA והיפטר זוכים להכרה ותמיכה מצד מצרים, איחוד האמירויות, צרפת ורוסיה והוא כפוף לשלטונות של מזרח לוב המסוכסכים עם הממשלה המוכרת על-ידי האו"ם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!