דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות

מיהו יהודי? / למרות שמדובר בקמפיין בחירות, הבג"צ על בדיקות ה-DNA לעולים, הרה גורל

הבג"צ, אותו הגישה מפלגת 'ישראל ביתנו', דורש מהמדינה תשובות לגבי הבדיקות הנוספות אותן עוברים חלק מהעולים מבריה"מ כדי להוכיח יהדותם | "מדובר באחת השאלות המהותיות שמדינת ישראל צריכה להתמודד איתה - מי קובע מיהו יהודי?", אומר הרב פרבר

עולים חדשים מאוקראינה. למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: פלאש 90)
עולים חדשים מאוקראינה. למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

חבר הכנסת אביגדור ליברמן, העומד בראש מפלגת ישראל ביתנו, הגיש אמש (ראשון) תביעה בבג"צ כנגד בדיקות הד.נ.א שנעשות לעולים מארצות חבר העמים. המהלך,  לאחר חודש וחצי של התכתשויות בין ליברמן לבין שר הפנים אריה דרעי, סביב הנושא עלו מספר טענות של עולות שנדרשו לסדרה של מהלכים משפילים מול הרבנות, נועד ככל הנראה לשרת את הקמפיין של ליברמן, אך הסוגיה עצמה הרת גורל.

בתחילת חודש מרצ, במסיבת עיתונאים באשדוד, טען דרעי שרבים מעולי חבר העמים אינם יהודים, התייחס לכך שידרוש בדיקות די אן איי ועורר סערה גדולה. הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אישר את קיומן של הבדיקות אך טען להגנת התהליך, שכן הוא אינו נעשה בכפייה ונועד לעזור לעולים אשר מתקשים להוכיח את יהדותם. במפלגת 'ישראל ביתנו' הודיעו אתמול שיעתרו לבג״צ כנגד הרבנים הראשיים, מועצת הרבנות הראשית, הנהלת בתי הדין הרבניים, המשרד לענייני דת ומשרד הפנים וזאת לאחר שטענו שליברמן דרש מהרבנות הראשית כי הבדיקות יופסקו אך בקשתו לא התקבלה. ע"פ ליברמן, בעתירה משתתפות שלוש נשים, כולן עולות ממדינות בריה"מ לשעבר, שנדרשו על ידי בתי דין רבניים לבצע בדיקות גנטיות, למרות שיהדותן הוכחה בעבר בדרכים שונות.

שר הפנים דרעי ושר הביטחון ליברמן בכנסת. (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש 90)
שר הפנים דרעי ושר הביטחון ליברמן בכנסת. (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש 90)

״לפני שאנשים עולים למדינת ישראל, הם עוברים בדיקה מעמיקה ומאוד לא נעימה, כדי להוכיח את יהדותם", מסר ליברמן. "אחרי שהסוכנות היהודית ונתיב – לשכת הקשר עורכים להם בדיקות יהדות, הם עולים למדינת ישראל. מה שמרתיח אותי, זה שאחרי העליה, מתחילים לפתע לבצע את הבדיקות האלו מחדש.. רק עולים מבריה"מ לשעבר נחשדים פעם אחרי פעם ע"י בתי דין רבניים כ"לא יהודים" אסור..זה לא חל על עולים מצרפת, ארה״ב או אנגליה. רק עולים מבריה"מ לשעבר נאלצים לעבור בדיקה גנטית, על מנת להוכיח את יהדותם. זה טירוף וחייבים לעצור את התופעה באופן מוחלט.״

בירור נוסף

לא מדובר בתופעה חדשה שלקראת הבחירות מפלגת ש"ס ומפלגת ישראל ביתנו בוחרות אחת בשנייה כמטרות ההתקפה הפוליטיות העיקריות אחת של השנייה. עם ציבור סקטוריאלי מאובחן ומזוהה תדיר בעויינות שלו כלפי הציבור השני – להתנצחויות בין שני הצדדים כוח משיכה משמעותי על קהל הבוחרים, ועם זאת, תהליכי ההשפלה וחוסר האמון מצד הרשויות הדתיות כלפי עולים חדשים מחבר העמים, הם נושא כאוב עם היסטוריה ארוכה.

על פי הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר 'עמותת עיתים', המספקת סיוע והכוונה לנתקלים בקשיים במפגש עם שירותי הדת בישראל, העמותה מטפלת בשנה האחרונה בכעשרים תיקים של עולים מחבר העמים שהתבקשו לעשות בדיקות גנטיות. "יש בישראל כ-5,000 אנשים שצריכים לעבור בירור יהדות כל שנה בבתי הדין הרבניים, רוב רובם מארצות ברה"מ לשעבר"

מה זו בדיקת די.אן.אי והאם היא יכולה לשמש כאסמכתא ליהדות?
"יש שני בדיקות די אן איי שמבקשים בתי הדין הרבניים" מספר פרבר "אבל ממה שאנחנו פוגשים, גם הדיינים עצמם לא בדיוק מבינים..העולים מתבקשים להמציא מסכמים כדי להוכיח את יהדותם, אבל הדיינים לא יודעים לקרוא את המסמכים, או להגיד מה טיבם. אז מה הם עושים? הם שוכרים 'חוקרי יהדות', שאין להם רקע הלכתי, והם על דעת עצמם מחליטים אם המסמכים בסדר או לא".

הרב שאול פרבר. (באדיבות המצולם)
הרב שאול פרבר. (באדיבות המצולם)

"לאחרונה התחלנו לראות שהחוקרים מבקשים גם בדיקות גנטיות. אנחנו רואים שתי קונסטלציות של הבקשות האלו. באחת החוקר אומר: 'ואללה יש לי סיבה לחשוש שהאדם שעומד לפני הוא מאומץ', וברגע שהג'וק הזה נכנס לו לראש, למרות שיש מסמכים וכל מה שנדרש, הוא יכול לחשוב שבגלל שהילד נולד שנים אחרי החתונה הוא מאומץ. ואז הם אומרים לבנאדם ללכת לעשות בדיקת די אן איי – במקרה הזה מדובר בבדיקת התאמה בין הילד לאמא".

מיהו יהודי?

אבל פה לדברי פרבר לא מסתיים האבסורד. טענה נוספת שהוא מעלה היא נסיון להוכיח בעזרת די אן איי קשר לעם היהודי "עושים בדיקת ניטוכנדרום – שזה בעצם בנוי על כמה מחקרים. חלק מהאנשים חושבים שזה הגיוני וחלק שזה הזוי לחלוטין, אבל הטענה היא שיש גן יהודי כי כל היהודים האשכנזים מגיעים מארבע אמהות שחיו במאה ה-13 באשכנז – ואם הבדיקה הזו תצא בסדר אז הכל בסדר".

הרב פרבר מערער על התוקף ההלכתי של הבדיקות האלו, והוא תוהה למה לא מסתמכים על הבדיקות השגרתיות, "הם מסתמכים על מדע הזוי ובלי המדע הזה הם אומרים שהם לא יכולים לאשר את היהדות. התגובה של הממסד עד היום אומרת שהם לא מכריחים אף אחד לעשות בדיקות כאלו אבל זו תגובה הזויה לחלוטין, כי כמו שמכריחים אותי לעשות בדיקת עיניים כדי לקבל רשיון נהיגה וברגע שאני עושה אותה ואני רואה לא טוב, אתה אומר לי שאני לא יכול לנהוג במדינת ישראל, אותו דבר כאן – אתה לא מכריח אותי אבל אומר לי שאני לא יכול להתחתן בלי זה".

כמה אלפיי זוגות בישראל מדי שנה אינם יכולים להתחתן בישראל, ולדעת פרבר בית משפט לא יכול לפתור את הבעיה השורשית שמתקיימת כאן, על כן, מדובר במהלך שחייב יהיה לבוא לפתחה של הממשלה הבאה. "לבית הדין הרבני יש סמכות רק כשמדובר בנישואין וגירושין, זה מה שנותן להם החוק. עדיין לא קראתי את העתירה הסופית, לכן איני יודע להגיד אם יש לזה סיכוי או לא. ברור לי שהעיתוי קשור לבחירות אבל מדובר באחת השאלות המהותיות שמדינת ישראל צריכה להתמודד איתה – מי קובע מיהו יהודי? המדינה צריכה לבוא ולהגיד שאין לכם סמכות לבקש בדיקות די אן איי.. להגיד שבתי הדין חייבים להפסיק להסתמך על אנשים שהם לא סמכותיים ולעשות את העבודה בלעזור לאנשים – לא להערים כשלים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!