דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיל רך

גיל רך / "במקום שבעיית המעונות תצטמצם מידי שנה - היא מתרחבת"

על פי משרד הכלכלה רק חלק מזערי מתוך 1.2 מיליארד שקלים שהוקצו לבניית מעונות נוצל בפועל. במרבית המקומות, הגדילה במספר המעונות לא מדביקה אפילו את קצב גידול האוכלוסייה.

גן ילדים בחנוכה, צילום ארכיון: פלאש 90 / נתי שוחט.
גן ילדים בחנוכה, צילום ארכיון: פלאש 90 / נתי שוחט.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון דחוף שקיימה ועדת הכספים אתמול (שני) נחשף עומק המחדל בישום מסקנות ועדת טרכטנברג לתקצוב והקמת מערך מעונות היום. ח"כ גפני (יהדות התורה) כינס את הדיון בעקבות לחץ של הארגונים המפעילים את המעונות ביניהם, נעמ"ת, ויצ"ו ואמונה שטענו כי מערך מעונות היום נמצא על סף קריסה.

יו"ר נעמ"ת גליה וולך הסבירה את המשבר בו נמצאים מעונות היום כשאמרה "הגענו להסכם עם משרדי האוצר והכלכלה, ויועברו 110 מיליון ש"ח ככסף חירום בשתי פעימות 50 ועוד 60. אבל זה לא יותר מאקמול. החל מהיום מתחיל תקתוק שעון החול של שלושה חודשים שבהם הוועדה המיוחדת תבחן את הסוגיה. הדברים המשמעותיים: שכר המטפלות, תקינה, יחס מספר ילדים למטפלת, בניית מעונות חדשים, רגולציה שמנחיתים עלינו ועוד".

"יצאנו בתחושה טובה", המשיכה וולך בהתייחסה למגעים שהתקיימו עם הממשלה בעקבות העיצומים שנקטו המעונות, "של צעדים ראשונים לבניית אמון בין משרד הכלכלה לבינינו, אך המאבק לא הסתיים ואנו מבקשים את העזרה של יו"ר ועדת הכספיםלהמשיך ללוות אותנו. צריך לקוות שבעוד שלושה חודשים נוכל לצאת עם בשורה להורים עם ילדים עד גיל 3".

גפני, יו"ר ועדת הכספים. צילום: פלאש 90
גפני, יו"ר ועדת הכספים. צילום: פלאש 90

מעונות היום המתוקצבים ע"י משרד הכלכלה נותנים מענה רק ל 23% מהילדים בגילאי 3-0, כך. בכל שנה הורים רבים נאבקים על המקומות הפנויים הבודדים שיש במעונות היום המתוקצבים בכל ישוב. הבעיה החריפה ביותר נמצאת בערים הגדולות שכן אחד החסמים המרכזיים להקמת מעונות הוא הקצאת קרקע לבניית המעונות.

ההורים שלא מצליחים לרשום את ילדיהם במעונות המתוקצבים נאלצים לפנות לחלופות יקרות יותר שאינן נמצאות תחת פיקוח (משפחתונים, מטפלות פרטיות וכו'). יו"ר הועדה חבר הכנסת גפני הסביר כי כתוצאה מהמצב הורים רבים עושים את החישוב הכלכלי שמשאיר את הנשים בבית במקום לאפשר להן לצאת לעבוד.

חבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד) קרא להעברת תקצוב המעונות ממשרד הכלכלה למשרד החינוך "צריך גוף אחד שירכז את כל הטיפול בילדים מגיל אפס ועד גיל 6 וזה צריך להיות משרד החינוך, שהוא זה שיודע לעשות זאת. אגף הבינוי במשרד החינוך למשל, הוא אחד הטובים במדינת ישראל. אני אומר את זה כראש רשות לשעבר. הבעיה היא לא רק כספית, אלא ניהולית".

ע"פ הנתונים שנמסרו ע"י סמנכ"לית משרד הכלכלה, מיכל צוק, התקציב שהוקצה לטובת בניית המעונות בחמש השנים האחרונות עמד על 1.2 מליארד שקלים. עם זאת רק חלק מזערי ממנו נוצל בשל בעיות בירוקרטיות שונות.

ח"כ מרגלית: "בשנה שעברה אישרנו 420 מיליון ש"ח לבינוי מעונות יום חדשים והניצולת היתה של 10%. כלומר אישרנו והמשרד לא עשה דבר"

חבר הכנסת מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), מי שעמד בראש הועדה לשינוי חברתי כלכלי שהוקמה בעקבות מחאת 2011, פירש את הנתונים שהציגה צוק ואמר כי מספר המעונות המוקמים בשנה לא נותנים מענה אפילו לגידול במספר הילדים כך שבמקום שבעיית המעונות תצטמצם משנה לשנה היא מתרחבת.

חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני) התייחס גם הוא לרמת הניצול הנמוכה של התקציב כשאמר "אין מי שמוביל את משרד הכלכלה. בשנה שעברה אישרנו 420 מיליון ש"ח לבינוי מעונות יום חדשים והניצולת היתה של 10%. כלומר אישרנו והמשרד לא עשה דבר. 70% מהילדים בין גיל 0 ל-3 מחוץ למסגרות ולא מטופלים ע"י המדינה. אומרים לנשים צאו לעבודה אך אימהות לא יכולות באמת לצאת. כעת המדינה נתנה עזרה ראשונה", אמר מרגלית בהתייחסו לתוספת שהתקבלה לטובת המעונות, "אך מטפלת בנושא הזה בצורה שהיא מתחת לכל ביקורת מדובר בעבודה תובענית ולכן מטפלות מעדיפות להיות מוכרות בקניון עם פחות אחריות ועבודה קלה יותר".

מעבר לבעיית הבינוי של מעונות חדשים העלו חברי הכנסת את הבעיות הנוספות מהם סובל מערך מעונות היום, וביניהן, השכר הנמוך שמקבלות המטפלות, יחס ילדים למטפלת גבוה ועוד.

מחאת העגלות, קיץ 2011. ארכיון. צילום: קובי גדעון / פלאש 90
מחאת העגלות, קיץ 2011. ארכיון. צילום: קובי גדעון / פלאש 90

בסיום הדיון הבטיח גפני לנציגי הארגונים המפעילים את מעונות היום כי וועדת הכספים, ואף הוא באופן אישי, ילוו מקרוב את הנושא והציע להם לפנות אליו במידה והשיחות עם משרד הכלכלה מגיעות למבוי סתום.

"אני לא ארפה מהנושא" הצהיר ח"כ גפני, "לשלב מקסימום ילדים במערך מעונות היום זהו יעד לאומי, על-מנת לאפשר לכמה שיותר אנשים, במיוחד נשים, לצאת לעבודה. אם בוועדה המיוחדת שהוקמה הכל ילך כשורה, נתכנס כאן בעוד כחודשיים לברך על המוגמר. אם לא נחזור לדון ואנחנו נמצא את המקורות למימון הרחבת המעונות. בכל מקרה נדון בכך עוד בטרם אישור התקציב לשנים 2017 – 2018 בקריאה ראשונה בכנס הקיץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!