דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חרסה

התעשייה בדרום / זעקת עובדי חרסה: "רגע לפני יום העצמאות מפטרים עובדים ונותנים לטורקיה במתנה"

115 עובדי המפעל בבאר שבע, חלקם מועסקים עשרות שנים, מוחים כנגד החלטת ההנהלה לסגור את המפעל ולהעבירו לטורקיה מבלי לקיים מו"מ על תנאי פרישתם | ההנהלה: "ההחלטה נעשתה בלב כבד"

עשרות עובדי מפעל "חרסה" בבאר שבע באסיפת חירום על רקע הכוונה לחסל את פעילותו, 18 במרץ 2019 (צילום: דוברות ההסתדרות)
עשרות עובדי מפעל "חרסה" בבאר שבע באסיפת חירום על רקע הכוונה לחסל את פעילותו, 18 במרץ 2019 (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אני 14 שנים במפעל. זו בושה וחרפה. עשו לנו הרמת כוסית לפסח, יצאנו לחופש לחול המועד, ופתאום מקבלים מכתב מתחת לדלת, ברבע לשתיים עשרה בלילה" – כך סיפר ויקטור, טכנאי ותיק במפעל 'חרסה' בבאר שבע שנמצא היום בסכנת סגירה, בהפגנה שקיימו אתמול עשרות עובדי המפעל מול משרדי קבוצת 'חמת' באשדוד. גם היום (רביעי) מפגינים עובדי המפעל בכניסה למפעל בב"ש, וזאת במחאה על הודעתה הפתאומית של ההנהלה על סגירת המפעל וסירובה לשאת ולתת עם העובדים באשר לתנאי פרישתם. "אנחנו רוצים פיצויים מוסריים. זה הוא סגר את המפעל ולא אנחנו. אנחנו לא מרוויחים משכורת גבוהה, הרוב עומדים על 6,000-5,000 שקלים משכורת ואנשים עובדים כמו חמורים".

"אנחנו דורשים שידברו איתנו ורוצים להמשיך לעבוד" אמר יו"ר ועד העובדים, איגור גרימן. "אי אפשר לזרוק החוצה עובדים שנתנו את הנשמה שנים רבות בלי פרנסה ובלי פיצויים הוגנים. מגיע לנו יותר מיחס כזה". לדבריו, שלשום בערב התקשר המנכ"ל והודיע שהדירקטוריון החליט לסגור את המפעל מידית. "זה כנראה תוכנן מראש משום שבערב נכנסו לפה 20 בריונים, חברת אבטחה חיצונית, והוציאו את העובדים שהיו במפעל. סגרו את השערים, אין יוצא ואין בא ובמקביל שלחו מכתבי זימונים לשימוע. נתנו הוראה לעובדים שלא לקבל את המכתבים – אז התחילו להשאיר אותם מתחת לדלת או לשלוח אותם בווטסאפ. האנשים כמובן נסערים מאוד. ציפינו לחזור מהפגרה לעבודה, אנחנו רוצים לעבוד". כ-115 עובדי המפעל הם תושבי באר שבע והסביבה, כרבע מהם עובדים במפעל למעלה מ-15 שנים.

"נותנים עבודה לטורקים"

"נעשה הפגנות בכל מקום אפשרי. גם בביתו של המנכ"ל יואב גולן, שיסתכל לכם בעיניים" אמר לעובדים יקיר אוקנין, מזכיר האיגוד המקצועי ממרחב נגב בהסתדרות, המלווה את עובדי המפעל. "איגרת הוא שולח לאנשים שנתנו למפעל את כל חייהם? אנחנו לא מקבלים את זה. שיסביר לכם איך זורקים אנשים ככה לאבטלה." להפגנת העובדים באשדוד הגיע להגיע סולידריות גם יו"ר מרחב אשדוד בהסתדרות, חיים שייב.

גם בשער המפעל הסגור בבאר שבע הוקם מאהל מחאה, ומשמרת עובדים נותרה למנוע יציאת סחורות. "ידענו כבר בשנתיים האחרונות שהמפעל מפסיד אבל אנחנו מאמינים שאפשר להציל אותו. לא מדובר בהפסדים גדולים. הבעיה היא בשיווק ולא בייצור. הנהלת החברה לא נוהגת ביושר, 'חרסה' משלמת לחברת האם 'חמת' 3 מיליון שקלים שכירות על שטח שתמיד היה שייך ל'חרסה'. לפני שהבעלים קנו את 'חרסה' לא שילמנו שכירות בכלל. הוא בנה מפעל בטורקיה שם העלויות יותר זולות. הוא נותן עבודה לטורקים ולוקח אותה מאיתנו. ממש 'הציונות היפה', רגע לפני יום העצמאות מפטרים כאן עובדים ונותנים לטורקיה מתנה."

"אנחנו רוצים פיצויים מוסריים. אנחנו לא מרוויחים משכורת גבוהה, הרוב עומדים על 6,000-5,000 שקלים משכורת ואנשים עובדים כמו חמורים"

"כסף לקנות את ישראייר יש לו אבל הוא לא מוכן לשבת עם העובדים לדבר על פיצויים" זעק אחד העובדים בעת שטלטל בעצמה את שערי מפעל 'חמת' באשדוד. עוד קראו עובדי 'חרסה' לעובדי 'חמת' ואמרו להם 'אתם הבאים בתור'. "הוא יסגור את כל המפעלים שלו בישראל, זה ברור", הסביר אחד העובדים. העובדים דרשו כי המנכ"ל יצא לדבר עימם, ואף איימו לפרוץ לשטח המפעל בכוח.

יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף, מסר: "נמשיך במאבק ולא נרפה עד שההנהלה תבין שאי אפשר לזרוק כך את העובדים. נדרוש פיצויים מוגדלים במיוחד והסדרים מיוחדים לעובדים מוחלשים."

מפעל 'חרסה' לייצור כלים סניטריים כמו אסלות וכיורים, הוקם בבאר שבע בסמוך להקמת המדינה, וכיום מונה כ-115 עובדים, תושבי באר שבע והסביבה, המאוגדים בהסתדרות תחת הסכם קיבוצי. בנוסף, המפעל מספק פרנסה לעוד מאות עובדים במעגלים חיצוניים.

עובדי חרסה מפגינים מול מפעל חמת באשדוד (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי חרסה מפגינים מול מפעל חמת באשדוד (צילום: ניצן צבי כהן)

מזה כשנתיים קיים חשש בקרב העובדים לגבי עתידם התעסוקתי, בשל העובדה שבעלי החברה בנו מפעל לייצור כלים סניטריים בטורקיה, וכפי הנראה בכוונתם להעביר אליו את מלוא הפעילות. לפני כחודש ערכו העובדים אסיפת חירום, על רקע הפרסומים לפיהם בעלי המפעל מתכוונים לסגור אותו ולהעביר את הייצור לטורקיה.

לפני שהבעלים קנו את 'חרסה' לא שילמנו שכירות בכלל. הוא בנה מפעל בטורקיה שם העלויות יותר זולות. הוא נותן עבודה לטורקים ולוקח אותה מאיתנו. ממש 'הציונות היפה', רגע לפני יום העצמאות מפטרים כאן עובדים ונותנים לטורקיה מתנה.

גם ב-2014 הודיעה הנהלת המפעל כי היא שוקלת את המשך פעילותו. טענות הבעלים בעבר נגעו לסוגיות של ארנונה, כמו גם לעיכובים בחיבורו לרשת הגז הטבעי – אליו המפעל מחובר כבר כיום. דו"ח הרבעון השלישי לשנת 2018 של 'חמת' מראה כי חלה אמנם ירידה של 4.7% בהכנסות החברה כתוצאה ממכירת כלים סניטריים, וזאת לאור ירידת מכירות בשוק המקומי, עם זאת הוא מציין כי על אף הירידה במכירות מגזר הכלים הסניטריים, נשמרה יציבות ברווח התפעולי הנובעת בעיקר משיפור הייצור.

מקבוצת 'חמת' נמסר : "החלטת החברה לסגור את מפעל 'חרסה' בבאר שבע נעשתה בלב כבד. בשנים האחרונות השקיעה 'חמת' סכומים משמעותיים במפעל במטרה לשפר את יכולות הייצור אך על אף השקעות אלו המפעל המשיך להתקשות אל מול התחרות הקשה, ביטול המכסים ופתיחת השוק ליבוא מטורקיה. 'חרסה' הציגה נחיתות ייצור ונכנסה להפסדים עמוקים. לא היה מנוס מסגירתו של המפעל. אנו שיתפנו את העובדים בנושא, אנו כואבים את כאבם של העובדים ומבינים. נתמוך בעובדים ונעשה את מרב המאמצים למצוא להם מקומות תעסוקה. לקבוצת 'חמת' עוד שלושה מפעלים המעסיקים 400 עובדים, נמשיך להשקיע בתעשייה הישראלית ולהרחיב את המפעלים הקיימים ולייצר בישראל. המו"פ של 'חרסה' ימשיך לפעול מישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!