דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אבטלה או זיהום? / ליצמן: זה לא בריא. המשרד להגנת הסביבה: הזיהום מועט

יו"ר ועד עובדי רותם אמפרט, משה חדד: אין תחלואה עודפת בקרב העובדים, החלטה לעצור את הכרייה תדון 6,000 משפחות בנגב לאבטלה. שר הבריאות: אני לא מסתכל על כלום אלא נטו בריאות.

בתום דיון סוער בוועדת הכלכלה קראה הוועדה לכך שכריית הפוספטים בשדה בריר לא תקודם עד שייערך תסקיר בריאות חדש. רק אם התסקיר ייקבע כי לא נשקפת סכנה בריאותית לתושבי ערד וכסייפה בעקבות הכרייה, תקודם הפעולה.

וועדת הכלכלה של הכנסת בהשתתפות שר הבריאות יעקב ליצמן, ובהעדרותו של השר להגנת הסביבה אבי גבאי שהתפטר בתחילת השבוע, התכנסה אתמול לישיבה מיוחדת שעסקה בכריית הפוספטים בשדה בריר לנוכח החשש לפגיעה בתושבי ערד והסביבה. הדיון התקיים בהמשך לישיבת הוועדה לפני כחודשיים, בה נטענו טענות סותרות באשר לסיכון הבריאות עקב כריית הפוספטים בשדה בריר. בסוף הדיון הקודם הוחלט כי שר הבריאות והשר להגנת הסביבה יגיעו לישיבה נוספת שהתקיימה כאמור אתמול.

בפתח הישיבה אמר ליצמן כי עמדתו ועמדת משרד הבריאות היא התנגדות נחרצת לכרייה בשדה בריר: "אני שר הבריאות ואני צריך לדאוג לבריאות. אני לא מסתכל על כלום אלא נטו בריאות. כן בריא או לא בריא והכרייה בשדה בריר זה לא בריא. זה לא טוב לערד, לא טוב לכסייפה ולא טוב ליישובים בסביבה. משרד הבריאות בדק את זה, גם השרה הקודמת הביאה מומחים, וחד משמעית אנחנו עומדים מאחורי ההתנגדות. אם הטענה שכי"ל צריכה תעסוקה יש אלטרנטיבות, ומשום מה מתעקשים על שדה בריר".

מנגד הציגה סמנכ"לית התעשיות של המשרד להגנת הסביבה, שולי נזר, את עמדת המשרד לאחר שהשר המתפטר אבי גבאי לא הגיע לדיון. לדבריה, "מדובר באופן חד משמעי בפרויקט שתוספת הזיהום שלו קטנה מאוד, גם באופן יחסי לפרויקטים אחרים שהמדינה מאשרת". נזר הוסיפה כי "הפרויקט עומד בתקנים המחמירים של חוק אוויר נקי". לטענה זו הגיב ח"כ דב חנין אשר טען כי "זה לא נכון" והדיון התלהט. ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, חזר על טענת המשרד כי הסיכון הוא של תוספת 7 מקרי תמותה על כל 10,000 איש למשך 70 שנה ולדבריו "הסיכון הוא מעל הסביר ולכן אנחנו נגד הכרייה".

יו"ר ועד עובדי רותם אמפרט, משה חדד, אמר כי אין תחלואה עודפת בקרב העובדים וכי החלטה לעצור את הכרייה תדון 6,000 משפחות בנגב לאבטלה שכן כל התעסוקה בדרום מבוססת על כי"ל. "אם זה כל כך מסוכן איך מתירים לעובדים לעבוד במשך שנים בתוך המכרה?" והוסיף כי אתמול התפרסמה עמדת משרד הכלכלה לפיה אין תחלואה עודפת במפעלים: "אצלנו כל עובד חדש עובר בדיקות רפואיות מקיפות ואם נמצא ליקוי בריאותי הוא לא מתקבל לעבודה, ואין מקרים בהם הוכח שאדם חלה בעקבות העבודה".

ח"כ דב חנין אמר כי הוא מצטער שהנהלת כי"ל משתמשת בעובדים כבני ערובה ושולחת אותם לחזית. הוא התייחס לחוות הדעת של משרד הכלכלה ואמר כי "מי שקורא אותה מגלה שהרופאה שכתבה אותה טוענת שהיא לא קיבלה את הנתונים הרלוונטיים ואין לה סמכות לקבל אותם. אני זוכר את השנים שאמרו לנו שהכל בסדר במפרץ חיפה וזוכר כמה אנשים מתו מאז. מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננים ובטח ברותחין חדשים".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי רוב חברי הכנסת, קואליציה ואופוזיציה, ימין ושמאל, מתנגדים לכרייה ואין להם שום רווח פוליטי מכך. "לאף אחד אין אמון בבדיקות שנעשו עד היום ולכן חייבים תסקיר חדש ואוביקטיבי", אמר. הוא הוסיף: "אזמן את שר הבריאות ואת השר להגנת הסביבה, יהיה אשר יהיה, ויחד אתם נחליט בתוך 10 ימים מי יהיה הגוף החוקר, גם אם יידרש שיהיה גוף מחו"ל, שיגיש דוח עד משמעי בעניין".

עוד תבע כבל לבצע בדיקה בריאותית של העובדים והגמלאים ברותם אמפרט, וקרא לבדוק את מצבם הבריאותי. "אני לא אוותר על שני הדברים האלה וללא תשובה ברורה וחד משמעית שאין פגיעה בתושבים לא נאפשר להמשיך בעבודה. בשלב זה ועדת הכלכלה קוראת לעצור את כל ההתקדמות בתהליך ואין סיבה שהתסקיר לא יבוצע תוך 3 חודשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!